Jeg kom ved et uheld til at slette billeder på mit Nikon-kamera, og nu vises SD-kortet som tomt, selv om jeg ved, at billederne var der. Det er vigtige optagelser, som jeg virkelig har brug for at få tilbage, og jeg er ikke sikker på, om kortet er beskadiget, eller om filerne stadig kan gendannes. Hvad er den sikreste måde at gendanne slettede Nikon-billeder fra et tomt SD-kort på uden at gøre situationen værre?
Hvis du slettede billeder fra et Nikon-kort, så bliv ikke ved med at tage billeder på det. Det vigtigste er, hvad der skete efter sletningen. Jeg lærte det på den hårde måde med et rejsekort fyldt med NEF-filer. Billederne var væk fra kameramenuen, men dataene lå stadig der, indtil jeg skrev nye ting oven på dem.
Hvis dit kamera slettede RAW-billeder, SD-kortet ser tomt ud, eller du formaterede det ved en fejl, så stop med at bruge kortet nu. Ingen flere billeder. Ingen anden formatering. Kopiér ikke filer over på det. Hver skrivning reducerer dine chancer.
De fleste Nikon-kameraer gemmer billeder på SD-kort eller et andet aftageligt kort, så dette er normalt et problem med gendannelse af hukommelseskort, ikke et særligt problem kun for kameraet. Jeg fik bedre resultater ved at tage kortet ud og bruge en kortlæser på min computer. USB gennem kameraet føltes langsommere og mindre pålideligt.
Hvis du ikke har en backup, ville jeg starte med gendannelsessoftware. Jeg har haft rimelig held med Disk Drill. Det læser Nikon-formater som NEF, NRW og JPEG, og jeg behøvede ikke rode rundt i en bunke mærkelige indstillinger for at komme i gang.
Her er den enkle version af, hvad jeg ville gøre:
- Tag SD-kortet ud af Nikon-kameraet.
- Tilslut det til din computer med en kortlæser.
- Installer Disk Drill på din computer, ikke på SD-kortet.
- Vælg SD-kortet i appen, og klik på Search for lost data.
- Kør Universal Scan. I min brug fungerede det fint til slettede billeder og hurtigt formaterede kort.
- Lad scanningen blive færdig, og forhåndsvis derefter filerne. Hvis forhåndsvisningerne åbner rent, er dine chancer som regel bedre.
- Gem de gendannede filer på din computer eller et andet drev. Læg dem ikke tilbage på det samme SD-kort.
Hvis du også har brug for videoer, så kør Advanced Camera Recovery efter den første scanning. Nogle gange overser fotoscanninger fragmenterede videofiler fra kameraet. Jeg så det én gang med klip, der så ud til at være væk, og som så dukkede op i anden omgang.
Et par ting får folk til at snuble:
- Et SD-kort, der ser tomt ud, betyder ikke altid, at dataene er døde. Jeg har set kort se blanke ud efter sletning, skade på filsystemet eller en hurtig formatering.
- Hvis gendannede NEF-filer ikke vil åbne i Windows med det samme, så antag ikke, at de er ødelagte. Windows har ofte problemer med RAW-understøttelse, medmindre du har software installeret til Nikon-filer.
- Gendannede filer kommer ofte tilbage med tilfældige navne og uden den oprindelige mappestruktur. Irriterende, ja. Også normalt.
Før du scanner, så tjek de åbenlyse steder. Jeg brugte engang en time på at gendanne billeder, som jeg allerede havde kopieret til en mappe på en bærbar computer. Kig på din computer, i gamle importmapper, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Fotos, Dropbox eller den backup-synkronisering, du bruger.
Hvis SD-kortet ikke vises på nogen computer, bliver ved med at afbryde midt i scanningen eller har fysisk skade, så stop der. Jeg ville ikke blive ved med at presse det. På det tidspunkt giver et gendannelsesværksted mere mening, fordi et defekt kort har en tendens til at blive værre ved hvert forsøg.
Så ja, der er stadig en rimelig chance for at få Nikon-billeder tilbage selv uden backup, efter sletning, efter en utilsigtet formatering, eller når kortet pludselig ser tomt ud. Reagér hurtigt, stop med at skrive til kortet, og scan det fra en kortlæser. Den del betyder rigtig meget.
Hvis SD-kortet vises som tomt på Nikon, ville jeg først behandle det som filsystemskade, ikke øjeblikkeligt fototab. Slettede filer og et tomt kort er to forskellige ting. @mikeappsreviewer har ret i at stoppe alle skrivninger. Jeg er 100 procent enig i den del.
Hvor jeg adskiller mig lidt, ville jeg lave et fuldt image af SD-kortet før scanning, hvis kortet afbryder forbindelsen, viser mærkelige størrelsesoplysninger eller virker ustabilt. Gendannelsesværktøjer fungerer bedre på et stabilt image end på et døende kort. På Windows gør USB Image Tool eller lignende apps dette. På Mac eller Linux fungerer dd fint, hvis du ved, hvad du laver. Dette betyder mere, end folk tror.
Et par kontroller før gendannelse:
- Se på kortets egenskaber på din computer. Hvis kapaciteten ser normal ud, kan kortet ofte stadig læses.
- Kør kun chkdsk, hvis du allerede først har lavet et backup-image. Hvis filsystemet er beskadiget, gør reparationsværktøjer nogle gange gendannelsen mere rodet.
- Tjek skjulte filer. Jeg har set DCIM-mapper markeret som skjulte efter fejl.
Hvis kortet monteres, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af Nikon-fotos, især for NEF og JPG. Gem output på et andet drev. Hvis du vil have et hurtigt indblik i, hvordan det fungerer, er denne Disk Drill-anmeldelse med rigtige gendannelsestests værd at se.
Hvis kortet beder om formatering, så gør det ikke. Hvis kortet ikke kan læses på flere kortlæsere, begynder professionel gendannelse at give mere mening. Det er punktet, hvor gør-det-selv bliver risikabelt.
Hvis Nikon-kameraet siger, at kortet er tomt, ville jeg ikke antage, at filerne faktisk er væk. Nogle gange kan kameraet bare ikke længere læse filtabelen, hvilket ser ud som “tomt” set fra kameraets side. Så jeg er lidt uenig i idéen om, at dette altid bare er et simpelt sletningstilfælde, som @mikeappsreviewer beskrev det. Det kan være sletning, men det kan også være filsystemskade.
Det første, jeg ville gøre, er at teste SD-kortet på en anden kortlæser og en anden computer. Du ville blive overrasket over, hvor ofte det er læseren, der er den dumme del i kæden. Tjek også, om kortet viser den korrekte kapacitet og brugte plads. Hvis der står, at 0 byte er brugt, men kortstørrelsen er normal, er gendannelse stadig meget mulig. Hvis den beder dig om at formatere, så lad være.
En ting mere, som @codecrafter var inde på, og som betyder meget: hvis kortet opfører sig ustabilt, så klon det først. Jeg ville faktisk sætte det foran reparationsforsøg hver eneste gang. Kør ikke “fix”-værktøjer først, medmindre du allerede har et image af kortet, fordi de kan omrokere metadata og gøre fotogendannelse mere rodet.
Hvis kortet monteres normalt, så brug gendannelsessoftware fra computersiden, ikke kameraet. Disk Drill er en rimelig mulighed til gendannelse af Nikon-fotos, da det håndterer NEF, JPG og almindelige tabsscenarier på SD-kort ret godt. Forhåndsvisning af filer før gendannelse hjælper med at afgøre, om du får rigtige billeder tilbage eller bare filfragmenter.
Tjek også, om dit Nikon-kamera oprettede duplikerede slots eller sikkerhedskopier, hvis du tog billeder på to kort. Folk glemmer det hele tiden.
Hvis du vil sammenligne muligheder, er denne liste over den bedste datagendannelsessoftware til SD-kort og fotogendannelse værd at kigge på.
Hvis kortet afbryder forbindelsen tilfældigt eller bliver varmt, så stop med gør det selv-forsøg. Det er dér, tingene går fra at kunne gendannes til “nå ja.”