Snälla säg att det finns hopp om att återställa filer från en ExFAT-hårddisk

Min externa exFAT-hårddisk slutade plötsligt att visa mina filer, och jag är orolig att jag kan ha förlorat viktiga dokument och foton. Jag har inte formaterat den eller kopierat något nytt till den ännu. Vad är det säkraste sättet att återställa filer från en exFAT-hårddisk utan att förvärra dataförlusten?

Sluta använda enheten tills vidare. Det är det viktigaste. Med exFAT raderas borttagna filer ofta inte direkt, så om du inte har skrivit mycket ny data till den externa enheten sedan mappen försvann, kan återställning fortfarande vara möjlig.

Några saker jag skulle undvika:

1. Kopiera inte något nytt till den enheten.
  2. Formatera den inte, även om Windows dyker upp och föreslår det.
  3. Kör inte CHKDSK innan du har försökt återställa filerna.
  4. Installera inte återställningsprogram på samma externa enhet som du försöker återställa från.

Det är också värt att kontrollera de enkla sakerna innan du antar att mappen verkligen har raderats. Sök efter filnamnen i Windows, aktivera Visa dolda filer i Utforskaren och kontrollera Diskhantering för att säkerställa att enheten visas med den förväntade storleken. Ibland beter sig Windows bara konstigt, eller så är filerna dolda i stället för borta.

Om de verkligen raderades fungerade Disk Drill bra för mig i en liknande situation med en extern exFAT-enhet och familjefoton. Jag installerade det på min dator, inte på den externa enheten, anslöt sedan enheten och skapade först en diskavbild eftersom jag inte litade helt på enheten. Efter det skannade jag avbilden i stället för den ursprungliga enheten.

Den grundläggande processen var:

1. Installera Disk Drill på en annan enhet.
  2. Anslut den externa exFAT-enheten.
  3. Skapa en diskavbild om enheten verkar tveksam.
  4. Välj avbilden eller enheten och kör Universal Scan.
  5. Låt skanningen slutföras.
  6. Förhandsgranska filerna innan du återställer dem.
  7. Spara de återställda filerna på en annan enhet, inte den du återställer från.

Windows-versionen inkluderar 100 MB gratis återställning, så du kan åtminstone bekräfta om dina filer går att återställa innan du betalar.

Om de saknade filerna är kamera- eller drönarvideor kan Disk Drills Advanced Camera Recovery (ACR) hjälpa, eftersom den är avsedd för fragmenterade videofiler som vanliga skanningar kan missa.

Om Disk Drill inte hittar dem är TestDisk också värt att titta på, särskilt om själva exFAT-partitionen är skadad. Det är gratis, men det är inte direkt nybörjarvänligt, så ta det lugnt med det.

Om enheten klickar, tappar anslutningen, inte dyker upp på mer än en dator eller visar fel kapacitet, sluta försöka med programvaruåterställning. Det tyder vanligtvis på ett hårdvaruproblem. I så fall är ett återställningslaboratorium säkrare. Många utvärderar enheten gratis, och den faktiska återställningen kan kosta från några hundra dollar till över 1 000 dollar beroende på vad som är fel, men för familjefoton eller viktiga dokument kan det vara det bättre valet.

Anta inte att filerna är raderade bara för att enheten öppnas som tom. Med exFAT kan en skadad katalog eller ett opålitligt USB-kabinett få allt att se borta ut, så prova en annan kabel/port eller ett annat kabinett innan du skannar, men skriv fortfarande inte något till disken. Om filerna är mycket viktiga, skapa först en avbild av enheten och återställ från avbilden, inte originalet.

Låt inte Windows skanna och reparera enheten innan du har en säkerhetskopia av den någon annanstans. Den reparationen kan ändra exFAT-metadata, och om katalogen redan är skadad kan det göra en rörig återställning ännu rörigare. Jag skulle följa @suenodelbosques råd om att först skapa en avbild, men jag skulle kontrollera en tråkig sak först: förblir enheten ansluten tillräckligt länge för att kopiera stora filer eller skapa en avbild utan att kopplas från? Om den kopplas bort, blir mycket långsam, klickar eller visar läsfel, sluta med återställningsapparna och tänk laboratorium. Om den beter sig normalt och bara ser tom ut, då finns det verkligen hopp. Skanna avbilden med vilket verktyg du än väljer, inklusive Disk Drill om du vill ha ett förhandsvisningsvänligt alternativ, men återställ till en helt annan disk med tillräckligt mycket ledigt utrymme. Den irriterande detaljen som folk glömmer är att återställda filer ofta behöver mer utrymme än väntat eftersom du kan få tillbaka dubbletter, omdöpta filer och mappfragment.

En enhet som visar rätt storlek men en tom rotmapp är ett helt annat fall än en enhet som rapporterar 0 byte eller ber om initiering. I det första fallet finns det ganska gott hopp, men bedöm inte återställningen enbart efter om de gamla mappnamnen visas; exFAT-skador kan göra att du har återställningsbara filer med fula generiska namn, så förhandsgranska efter filtyp och datum om verktyget tillåter det.