Vennligst si meg at det er håp om å gjenopprette filer fra ExFAT-harddisk

Min eksterne harddisk med exFAT sluttet plutselig å vise filene mine, og jeg er bekymret for at jeg kan ha mistet viktige dokumenter og bilder. Jeg har ikke formatert den eller kopiert noe nytt til den ennå. Hva er den tryggeste måten å gjenopprette filer fra en exFAT-harddisk på uten å gjøre datatapet verre?

Slutt å bruke stasjonen for øyeblikket. Det er det viktigste. Med exFAT blir slettede filer ofte ikke fjernet med en gang, så hvis du ikke har skrevet mye nye data til den eksterne stasjonen siden mappen forsvant, kan gjenoppretting fortsatt være mulig.

Noen ting jeg ville unngått:

1. Ikke kopier noe nytt til den stasjonen.
  2. Ikke formater den, selv om Windows dukker opp og foreslår det.
  3. Ikke kjør CHKDSK før du har prøvd å gjenopprette filene.
  4. Ikke installer gjenopprettingsprogramvare på den samme eksterne stasjonen du prøver å gjenopprette fra.

Det er også verdt å sjekke de enkle tingene før du antar at mappen faktisk er slettet. Søk etter filnavnene i Windows, slå på Vis skjulte filer i Filutforsker, og sjekk Diskbehandling for å være sikker på at stasjonen vises med forventet størrelse. Noen ganger oppfører Windows seg bare rart, eller filene er skjult i stedet for borte.

Hvis de virkelig ble slettet, fungerte Disk Drill bra for meg i en lignende situasjon med en exFAT-ekstern stasjon og familiebilder. Jeg installerte det på datamaskinen min, ikke på den eksterne stasjonen, koblet deretter til stasjonen og opprettet først et diskbilde fordi jeg ikke stolte helt på stasjonen. Etter det skannet jeg bildet i stedet for den opprinnelige stasjonen.

Den grunnleggende prosessen var:

1. Installer Disk Drill på en annen stasjon.
  2. Koble til den eksterne exFAT-stasjonen.
  3. Opprett et diskbilde hvis stasjonen virker tvilsom.
  4. Velg bildet eller stasjonen og kjør Universal Scan.
  5. La skanningen fullføres.
  6. Forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem.
  7. Lagre de gjenopprettede filene på en annen stasjon, ikke den du gjenoppretter fra.

Windows-versjonen inkluderer 100 MB gratis gjenoppretting, så du kan i det minste bekrefte om filene dine kan gjenopprettes før du betaler.

Hvis de manglende filene er kamera- eller dronevideoer, kan Disk Drills Advanced Camera Recovery (ACR) hjelpe fordi den er ment for fragmenterte videofiler som vanlige skanninger kan gå glipp av.

Hvis Disk Drill ikke finner dem, er TestDisk også verdt å se på, spesielt hvis selve exFAT-partisjonen er skadet. Det er gratis, men det er ikke akkurat nybegynnervennlig, så gå sakte frem med det.

Hvis stasjonen klikker, mister tilkoblingen, ikke vises på mer enn én datamaskin, eller viser feil kapasitet, bør du slutte å prøve programvarebasert gjenoppretting. Det peker vanligvis på et maskinvareproblem. I så fall er et gjenopprettingslaboratorium tryggere. Mange vil vurdere stasjonen gratis, og selve gjenopprettingen kan koste fra noen hundre dollar til over 1 000 dollar avhengig av hva som er galt, men for familiebilder eller viktige dokumenter kan det være det beste valget.

Ikke anta at filene er slettet bare fordi stasjonen åpnes tom. Med exFAT kan en skadet katalog eller et ustabilt USB-kabinett få alt til å se borte ut, så prøv en annen kabel/port eller et annet kabinett før du skanner, men skriv fortsatt ikke noe til disken. Hvis filene er svært viktige, lag først et image av stasjonen og gjenopprett fra imaget, ikke originalen.

Ikke la Windows «skanne og reparere» stasjonen før du har et sikkerhetskopibilde av den et annet sted. Den reparasjonen kan endre exFAT-metadataene, og hvis katalogen allerede er skadet, kan det gjøre en rotete gjenoppretting enda mer rotete. Jeg ville fulgt @suenodelbosque sitt råd om å lage et bilde først, men jeg ville sjekket én kjedelig ting først: holder stasjonen seg tilkoblet lenge nok til å kopiere store filer eller lage et bilde uten å koble fra? Hvis den faller ut, blir veldig treg, klikker eller viser lesefeil, stopp med gjenopprettingsappene og tenk laboratorium. Hvis den oppfører seg normalt og bare ser tom ut, så ja, det er reelt håp. Skann bildet med hvilket verktøy du enn velger, inkludert Disk Drill hvis du vil ha et forhåndsvisningsvennlig alternativ, men gjenopprett til en helt annen disk med nok ledig plass. Den irriterende detaljen folk glemmer, er at gjenopprettede filer ofte trenger mer plass enn forventet fordi du kan hente tilbake duplikater, omdøpte filer og mappefragmenter.

En stasjon som viser riktig størrelse, men en tom rotmappe, er et helt annet tilfelle enn en stasjon som rapporterer 0 byte eller ber om initialisering. I det første tilfellet er det ganske godt håp, men ikke vurder gjenoppretting kun etter om de gamle mappenavnene vises; exFAT-skade kan gjøre at du har gjenopprettbare filer med stygge generiske navn, så forhåndsvis etter filtype og datoer hvis verktøyet tillater det.