Vertel me alsjeblieft dat er hoop is om bestanden van een ExFAT-harde schijf te herstellen

Mijn exFAT-externe harde schijf toont plotseling mijn bestanden niet meer, en ik ben bang dat ik belangrijke documenten en foto’s ben kwijtgeraakt. Ik heb deze nog niet geformatteerd en er ook nog niets nieuws naartoe gekopieerd. Wat is de veiligste manier om bestanden van een exFAT-harde schijf te herstellen zonder het gegevensverlies te verergeren?

Stop voorlopig met het gebruiken van de schijf. Dat is het belangrijkste. Bij exFAT worden verwijderde bestanden vaak niet meteen gewist, dus als je niet veel nieuwe gegevens naar de externe schijf hebt geschreven sinds de map verdween, is herstel mogelijk nog steeds mogelijk.

Een paar dingen die ik zou vermijden:

1. Kopieer niets nieuws naar die schijf.
  2. Formatteer hem niet, zelfs niet als Windows dat voorstelt.
  3. Voer CHKDSK niet uit voordat je hebt geprobeerd de bestanden te herstellen.
  4. Installeer geen herstelsoftware op dezelfde externe schijf waarvan je probeert te herstellen.

Het is ook de moeite waard om eerst de eenvoudige dingen te controleren voordat je ervan uitgaat dat de map echt is verwijderd. Zoek in Windows naar de bestandsnamen, schakel Verborgen bestanden weergeven in Verkenner in en controleer Schijfbeheer om er zeker van te zijn dat de schijf wordt weergegeven met de verwachte grootte. Soms doet Windows gewoon vreemd, of zijn de bestanden verborgen in plaats van verdwenen.

Als ze echt zijn verwijderd, werkte Disk Drill goed voor mij in een vergelijkbare situatie met een exFAT-externe schijf en familiefoto’s. Ik heb het op mijn computer geïnstalleerd, niet op de externe schijf, daarna de schijf aangesloten en eerst een schijfkopie gemaakt omdat ik de schijf niet volledig vertrouwde. Daarna heb ik de kopie gescand in plaats van de oorspronkelijke schijf.

Het basisproces was:

1. Installeer Disk Drill op een andere schijf.
  2. Sluit de exFAT-externe schijf aan.
  3. Maak een schijfkopie als de schijf twijfelachtig lijkt.
  4. Selecteer de kopie of schijf en voer Universal Scan uit.
  5. Laat de scan voltooien.
  6. Bekijk een voorbeeld van de bestanden voordat je ze herstelt.
  7. Sla de herstelde bestanden op een andere schijf op, niet op de schijf waarvan je herstelt.

De Windows-versie bevat 100 MB gratis herstel, zodat je in elk geval kunt bevestigen of je bestanden herstelbaar zijn voordat je betaalt.

Als de ontbrekende bestanden camera- of dronevideo’s zijn, kan de Advanced Camera Recovery (ACR) van Disk Drill helpen omdat die bedoeld is voor gefragmenteerde videobestanden die normale scans kunnen missen.

Als Disk Drill ze niet vindt, is TestDisk ook de moeite waard om te bekijken, vooral als de exFAT-partitie zelf beschadigd is. Het is gratis, maar niet bepaald beginnersvriendelijk, dus ga er rustig mee aan de slag.

Als de schijf klikkende geluiden maakt, de verbinding verbreekt, op meer dan één computer niet verschijnt of de verkeerde capaciteit toont, stop dan met softwarematig herstel proberen. Dat wijst meestal op een hardwareprobleem. In dat geval is een herstelbedrijf veiliger. Veel bedrijven beoordelen de schijf gratis, en het daadwerkelijke herstel kan van een paar honderd dollar tot meer dan $1,000 kosten, afhankelijk van wat er mis is, maar voor familiefoto’s of belangrijke documenten kan dat de betere keuze zijn.

Ga er niet vanuit dat de bestanden zijn verwijderd alleen omdat de schijf leeg opent. Bij exFAT kan een beschadigde map of een haperende USB-behuizing ervoor zorgen dat alles verdwenen lijkt, dus probeer een andere kabel/poort of behuizing voordat je gaat scannen, maar schrijf nog steeds niets naar de schijf. Als de bestanden erg belangrijk zijn, maak dan eerst een image van de schijf en herstel vanaf de image, niet vanaf het origineel.

Laat Windows het station niet scannen en repareren voordat je ergens anders een back-upimage ervan hebt. Die reparatie kan de exFAT-metadata wijzigen, en als de mapstructuur al beschadigd is, kan dat een rommelig herstel nog rommeliger maken. Ik zou het image-eerst-advies van @suenodelbosque volgen, maar eerst één saai ding controleren: blijft het station lang genoeg verbonden om grote bestanden te kopiëren of een image te maken zonder de verbinding te verbreken? Als het wegvalt, erg traag wordt, klikt of leesfouten toont, stop dan met de herstelapps en denk aan een lab. Als het zich normaal gedraagt en er alleen leeg uitziet, dan is er echt hoop. Scan het image met welke tool je ook kiest, inclusief Disk Drill als je een preview-vriendelijke optie wilt, maar herstel naar een volledig andere schijf met genoeg vrije ruimte. Het vervelende detail dat mensen vergeten, is dat herstelde bestanden vaak meer ruimte nodig hebben dan verwacht, omdat je mogelijk duplicaten, hernoemde bestanden en mapfragmenten terughaalt.

Een schijf die de juiste grootte toont maar een lege hoofdmap heeft, is een heel ander geval dan een schijf die 0 bytes aangeeft of vraagt om initialisatie. In het eerste geval is er redelijke hoop, maar beoordeel herstel niet alleen op basis van of de oude mapnamen verschijnen; exFAT-schade kan ervoor zorgen dat u herstelbare bestanden hebt met lelijke algemene namen, dus bekijk een voorbeeld op bestandstype en datums als het hulpmiddel dat toestaat.