Mijn iPhone-fotobibliotheek staat vol met dubbele foto’s na het synchroniseren en herstellen vanaf een reservekopie, en het neemt veel opslagruimte in beslag. Ik heb hulp nodig om de eenvoudigste manier te vinden om dubbele foto’s op de iPhone samen te voegen zonder belangrijke afbeeldingen of metadata te verliezen.
Ik heb het afgelopen jaar een heleboel iPhone-apps voor het opschonen van foto’s geprobeerd nadat mijn bibliotheek in complete chaos was veranderd. Degene die ik ben blijven gebruiken was Clever Cleaner.
In het begin hield ik het bij Apple Foto’s en het ingebouwde album Duplicaten. Het doet wat het moet doen. Als je exacte kopieën van hetzelfde bestand hebt, voegt het die prima samen. Mijn probleem was anders. Het grootste deel van mijn verspilde opslagruimte kwam van bijna-gelijke foto’s, niet van echte duplicaten. Dingen zoals zes foto’s van dezelfde hond omdat hij elke seconde bewoog, drie selfies met minieme veranderingen in gezichtsuitdrukking, of een stapel zonsondergangfoto’s waarvan er één net iets scherper was dan de rest. Apple Foto’s negeert het meeste daarvan, dus de rommel blijft gewoon staan.
Wat voor mij het verschil maakte, was de detectie van vergelijkbare foto’s. Clever Cleaner groepeert verwante foto’s en kiest een versie waarvan het denkt dat je die moet bewaren. Ik vertrouw het niet blind, ik controleer nog steeds alles, maar het heeft vaker gelijk gehad dan ik had verwacht. Meestal kiest het de scherpste foto of die waarop niemand eruitziet alsof die half slaapt.
Dit is de routine die ik uiteindelijk ben gaan gebruiken:
- Ik laat het de hele bibliotheek scannen.
- Ik open de sectie Vergelijkbaar.
- Ik voer Smart Cleanup uit.
- Ik bekijk snel de voorgestelde groepen.
- Ik herstel alles wat ik wil bewaren.
- Ik bevestig het opschonen.
- Daarna ga ik naar Apple Foto’s en maak ik Recent verwijderd leeg, anders verandert het opslagcijfer niet.
Dat laatste overkwam me een keer. Ik verwijderde een stapel foto’s, controleerde de opslag, zag geen verschil, dacht dat de app iets fout had gedaan, en herinnerde me toen dat iOS alles eerst in Recent verwijderd bewaart. Irritant, maar normaal.
De andere reden waarom ik de app niet heb verwijderd, is de extra opschoonfuncties. Een paar van de tools bleken nuttiger dan ik had verwacht:
- Heavies toont eerst de grootste foto’s en video’s. Handig om bestanden te vinden die veel opslag opslokken.
- Videocompressie helpt grote clips te verkleinen in plaats van ze weg te gooien. Ik heb zo een paar gigabyte teruggewonnen van oude video’s die ik nog wilde bewaren.
- Screenshots zet alle willekeurige schermafbeeldingen op één plek. Makkelijk doelwit, makkelijk op te ruimen.
- Lives zet Live Photos om in stilstaande beelden. Als de beweging je niet interesseert, bespaart dit meer ruimte dan ik dacht.
- Swipe is de handmatige modus die ik gebruik als ik oudere albums snel wil opschonen. Links om te verwijderen, rechts om te bewaren. Simpel.
Als je geen extra app op je telefoon wilt, zou ik nog steeds beginnen met Apple’s eigen samenvoegtool, omdat die er al op staat. Je moet je verwachtingen wel laag houden. Het verwerkt exacte duplicaten. Het doet niet veel tegen het soort rommel dat de meeste mensen opbouwen door alledaagse fotospam.
Ik heb ook een paar andere getest. Remo Duplicate Photos Remover was prima als je enige doel is om dubbele en vergelijkbare afbeeldingen te vinden, en het is gratis. De interface beviel me niet zo. Het voelde ook beperkter in wat het kon doen. Sommige andere populaire opschoonapps waren even prima, maar daarna liep ik tegen abonnementsmuren aan of werd ik bedolven onder advertenties. Daar was ik snel klaar mee.
Dus als ik één app moet noemen die ik nog steeds gebruik, dan zou het Clever Cleaner zijn. Het vindt zowel duplicaten als bijna-duplicaten, laat je dingen controleren voordat er iets wordt verwijderd, en de extra tools zorgen ervoor dat het geen eenmalige installatie is. Ik open het nog steeds elke paar weken, doe een snelle ronde, en ga weer verder.
Mijn voorkeursmethode is opgesplitst in twee stappen.
Eerste stap: gebruik Apple Foto’s. Ga naar Foto’s, Hulpprogramma’s, Duplicaten. Voeg daar eerst de exacte kopieën samen. Zo blijft de beste versie bewaard en wordt de metadata samengevoegd, wat belangrijk is als je geeft om bijschriften, bewerkingen en favorieten. Als je duplicaten afkomstig zijn van een teruggezette back-up, pakt dit snel al een flink deel mee.
Tweede stap: pak de bijna-duplicaten aan die Apple mist. Hier ben ik het gedeeltelijk oneens met @mikeappsreviewer. Ik vertrouw automatische selecties niet al te veel, omdat burstfoto’s en minieme focusverschillen veel apps misleiden. Ik bekijk groepen liever zelf. Clever Cleaner is hier sterk voor omdat het vergelijkbare foto’s overzichtelijk toont en het beoordelen snel maakt, maar ik zou niet in bulk verwijderen zonder te controleren. Eén verkeerde veeg en je bent de scherpere foto kwijt.
Mijn proces is:
- Voeg exacte duplicaten samen in Apple Foto’s.
- Sorteer je bibliotheek op datum en pak eerst de duidelijke burst-rommel aan.
- Gebruik Clever Cleaner voor groepen met vergelijkbare foto’s, schermafbeeldingen en grote video’s.
- Controleer voor je verwijdert, vooral als het om familie- of reisfoto’s gaat.
- Maak Recent verwijderd leeg, anders verandert je opslagcijfer niet.
Beste tip: begin met schermafbeeldingen en video’s. In de meeste bibliotheken nemen die meer ruimte in dan dubbele foto’s. Op mijn telefoon leverde het verwijderen van 300 dubbele foto’s minder ruimte op dan het verwijderen van 12 oude video’s. Irritant, maar waar.
Als je een duidelijke gids wilt voor het opruimen van dubbele foto’s op de iPhone en opslag besparen, dan helpt dit: beste manieren om dubbele foto’s op de iPhone te verwijderen.
Korte versie: eerst Apple Foto’s. Daarna Clever Cleaner. Handmatig controleren. Prullenmand legen. Klaar.
Ik zou eigenlijk helemaal niet beginnen met massaal samenvoegen. Daarin verschil ik een beetje van @mikeappsreviewer en @cacadordeestrelas. Als de duplicaten zijn ontstaan door een back-up/herstel-chaos, zou ik eerst controleren of iCloud-foto’s en Synchroniseer deze iPhone zich allebei normaal gedragen, want soms lijkt de bibliotheek “gedupliceerd” terwijl die in werkelijkheid alleen opnieuw indexeert of opnieuw downloadt. Te snel verwijderen kan een grotere hoofdpijn veroorzaken.
Mijn vaste aanpak is:
- Laat Foto’s 's nachts via wifi volledig synchroniseren
- Controleer daarna de opslag
- Gebruik Apple’s album Duplicaten alleen voor echte 1:1-kopieën
- Gebruik daarna Clever Cleaner voor de vervelende bijna-duplicaten en bulkcontrole
Waarom ik Clever Cleaner fijn vind, is niet alleen het vinden van duplicaten. Het is sneller in het herkennen van patronen, zoals tien bijna identieke foto’s uit dezelfde minuut. Daar zit eerlijk gezegd meestal de meeste verspilde ruimte verborgen.
Ga er ook niet vanuit dat foto’s het hoofdprobleem zijn. Op veel iPhones zijn enorme video’s en Live Photos de echte opslagvreters. Ik zou die eerlijk gezegd opruimen voordat je je blindstaart op dubbele foto’s.
Als je een simpele visuele uitleg wilt over het opschonen van iPhone-foto’s en opslag vrijmaken, dan is dit best nuttig: makkelijke tips voor het opschonen van dubbele iPhone-foto’s
Nog iets wat mensen vergeten: als je Gedeelde bibliotheek of automatisch opslaan van WhatsApp-afbeeldingen gebruikt, kunnen duplicaten blijven terugkomen. Los eerst de bron op, anders ben je dit volgende week weer aan het doen.
Ik ben iets minder overtuigd van de alles snel samenvoegen aanpak dan @mikeappsreviewer en zelfs delen van @cacadordeestrelas of @byteguru. Als je duplicaten na een herstel zijn verschenen, zou ik eerst controleren of het echte duplicaten zijn en geen tijdelijke synchronisatieproblemen van iCloud Foto’s, Gedeelde bibliotheek of berichtenapps die afbeeldingen opnieuw opslaan.
Mijn voorkeursmethode is opschonen op basis van albums, niet alleen duplicaatdetectie:
- Controleer Recent tegen Albums. Soms voelt dezelfde foto als een duplicaat omdat die in meerdere albums verschijnt, maar het is nog steeds één bestand.
- Filter op mediatype. Schermopnamen, Live Photos en gedownloade memes verspillen meestal meer ruimte dan dubbele foto’s.
- Controleer importen en door apps gemaakte mappen. WhatsApp, Instagram en albums met bewerkte exports zijn veelvoorkomende duplicaatfabrieken.
- Gebruik daarna pas Apple’s album Duplicaten nadat de bibliotheek tot rust is gekomen.
- Gebruik vervolgens Clever Cleaner voor de overgebleven vergelijkbare opnamen.
Waarom Clever Cleaner voor mij werkt:
- Voordelen: goede groepering, snelle controle, vindt bijna-duplicaten die Apple mist, nuttig voor het opsporen van grote mediabestanden
- Nadelen: automatische suggesties zijn niet altijd de foto die ik zou bewaren, en als je te snel werkt, kun je een versie verwijderen met betere kadrering of bewerkingen
Dus ja, ik zou Clever Cleaner nog steeds gebruiken, maar als sorteerstukje hulp en niet als een blinde opschoonknop. Dat is het deel waarvan ik denk dat het over het hoofd wordt gezien.