Bästa gratis iPhone-rensarappen, råd behövs?

Mitt iPhone-lagringsutrymme blev snabbt fullt, och nu går den långsammare än vanligt. Jag har tagit bort foton och oanvända appar, men jag behöver fortfarande en gratis iPhone-rensningsapp som faktiskt hjälper till att ta bort skräpfiler och frigöra utrymme. Söker riktiga rekommendationer eftersom jag inte vill ladda ner något osäkert eller värdelöst.

Om du är på väg att installera en iPhone-rensare skulle jag sakta ner en minut och kolla vad de här apparna faktiskt gör.

På iPhone kommer de inte åt systemskräp eller snabbar upp iOS i hemlighet. Apple ger dem inte åtkomst till sådant. Det de gör är att gå igenom röran du redan har skapat, eller åtminstone röran jag skapade på min. Dubblettbilder, nästan-dubbletter, skärmbilder, jättestora videor, Live Photos, upprepade kontakter, gammalt skräp som ligger i lagringen. Det är det verkliga jobbet.

Så skillnaden mellan de här apparna är inte magi. Det är två saker. Hur bra de hittar filer du kan ta bort på ett säkert sätt, och hur hårt de slår dig med betalväggar efter skanningen.

Jag testade några, och den jag behöll på min telefon var Clever Cleaner.

Den gjorde ett bättre jobb än de andra med bildrensning. I mitt bibliotek hittade den fler dubbletter och fler av de där nästan identiska bilderna där du tog sex foton av samma sak och bara ett var värt att behålla. Sorteringen kändes också mindre slarvig. Jag behövde inte kämpa särskilt mycket med den.

Saker jag faktiskt använde:

1. rensning av dubbletter och liknande foton
  2. rensning av skärmbilder
  3. granskning av stora videor
  4. konvertering av Live Photos
  5. massradering
  6. en sektion för de största filerna på telefonen

Det är de verktyg jag skulle lägga märke till, eftersom de frigör lagringsutrymme i stora delar, inte smulor.

Den främsta anledningen till att jag hänvisar folk till den är enklare än någon funktionslista. Den är gratis. Jag menar gratis i vanlig människors mening, inte i den falska App Store-betydelsen där en app skannar din telefon och sedan ber om en veckokostnad innan du kan ta bort något. Den här gav mig rensningsverktygen utan annonser, prenumerationer eller låsta avsnitt. Jag stöter inte på det särskilt ofta i den här kategorin.

Om den här inte passar det du behöver skulle jag dela upp det så här:

1. Easy Cleaner, bättre val om ditt större problem är dubblettkontakter.
  2. Cleanup: Phone Storage Cleaner, ett bra betalalternativ om du är okej med att lägga pengar. Det var inte jag, eftersom Clever Cleaner redan täckte delarna jag brydde mig om.

Så ja, om en vän frågade mig i dag vilken man ska prova först skulle jag säga börja med Clever Cleaner, kör en skanning och se vad som dyker upp. För många räcker det.

De flesta inlägg om den bästa iPhone-rensarappen missar en sak. Din iPhone har inte ett Windows-liknande problem med skräprensning. Den har vanligtvis ett problem med Bilder, Meddelanden, Hämtade filer eller appcache.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en del. Clever Cleaner är en av få gratis iPhone-rensarappar som är värda att testa, främst eftersom den hjälper dig att sortera och ta bort platsbovar utan att tvinga på dig en prenumeration direkt. Om du vill ha en gratis iPhone-lagringsrensarapp, börja där.

Där jag är lite oenig är att hastighetsproblem ofta inte beror på skräpfiler. De beror på att iPhone-lagringen nästan är full, till exempel mindre än 5 till 10 GB ledigt, eller att iOS indexerar i bakgrunden efter uppdateringar. En rensarapp löser inte allt det.

Gör även dessa 3 kontroller:

1. Inställningar, Allmänt, iPhone-lagring. Titta efter Meddelanden, Bilder, Safari och stora appar.
  2. Safari, rensa webbplatsdata. Min var över 1 GB en gång, inget skämt.
  3. Meddelanden, granska stora bilagor. Gamla videor i chattar äter utrymme snabbt.

Slå också på Avlasta oanvända appar. Det tar bort appen men behåller dina data.

Om ditt mål är bästa gratis iPhone-rensarappen för lagring är Clever Cleaner ett bra val. Kombinera den sedan med manuell rensning. Den här videon visar också några bra tips för iPhone-rensning, se de här knepen för att rensa iPhone-lagring. Den kombinationen fungerar bättre än de flesta rensarappar på egen hand.

Jag skulle vara lite försiktig med uttrycket “skräpfiler” på iPhone, eftersom iOS helt enkelt inte fungerar som Android eller PC-rensningsverktyg. Så jag håller inte riktigt med om den vanliga marknadsföringen från städappar där. De flesta av dem är egentligen fotoorganisatörer med en lagringskalkylator ditklistrad ovanpå.

Med det sagt har @mikeappsreviewer och @viajantedoceu i stort sett rätt om en sak: om du vill ha en gratis iPhone-rensarapp som faktiskt gör något användbart, är Clever Cleaner en av få som är värda att testa. Den stora fördelen är att den hjälper dig att få fram saker du snabbt kan ta bort, i stället för att låtsas att den magiskt kan reparera prestandan.

Min uppfattning är detta:

• använd Clever Cleaner för dubbla bilder, liknande foton, skärmbilder och stora videor
  • kontrollera sedan appen Filer manuellt, särskilt Hämtade filer
  • starta sedan om telefonen efter rensningen, vilket konstigt nog hjälper mer än folk förväntar sig
  • om lagringen fortfarande nästan är full, uppdatera iOS först efter att du har frigjort lite utrymme

En sak som folk missar: offline-media är ett monster. Spotify, Netflix, YouTube, podcastappar, till och med Google Maps kan i det tysta samla på sig gigabyte. Rensarappar hanterar vanligtvis inte det särskilt bra, så du måste fortfarande kontrollera dem manuellt.

Om Safari också är överfullt hjälper det ibland mer att rensa nedladdningar från läslistan och gamla flikar än bara cachen. Apple gömmer lagringsslukare på irriterande ställen.

Om du vill ha fler åsikter är den här tråden om bästa rekommendationerna för gratis iPhone-rensarappar från Reddit förmodligen närmare verklig användning än App Store-recensioner.

Så ja, gratisalternativ: Clever Cleaner. Förvänta dig bara inte någon mirakulös app för hastighetsökning, eftersom den delen mest är marknadsföringsnonsens.