Mijn iPhone-opslag raakte snel vol en nu werkt hij langzamer dan normaal. Ik heb foto’s en ongebruikte apps verwijderd, maar ik heb nog steeds een gratis iPhone-opruimapp nodig die echt helpt om ongewenste bestanden te verwijderen en ruimte vrij te maken. Ik zoek naar echte aanbevelingen, want ik wil niet iets onveiligs of nutteloos downloaden.
Als je op het punt staat een iPhone-opschoonapp te installeren, zou ik even afremmen en kijken wat deze apps eigenlijk doen.
Op de iPhone komen ze niet in systeemrommel terecht en maken ze iOS ook niet stiekem sneller. Apple geeft ze daar geen toegang toe. Wat ze wel doen, is de rommel uitzoeken die je zelf al hebt gemaakt, of in elk geval de rommel die ik op de mijne had gemaakt. Dubbele foto’s, bijna-dubbelen, screenshots, enorme video’s, Live Photos, dubbele contacten, oude troep die opslagruimte inneemt. Dat is het echte werk.
Dus het verschil tussen deze apps is geen magie. Het gaat om twee dingen. Hoe goed ze bestanden vinden die je veilig kunt verwijderen, en hoe hard ze je na de scan raken met betaalmuren.
Ik heb er een paar geprobeerd, en degene die ik op mijn telefoon heb gehouden was Clever Cleaner.
Die deed het beter dan de andere bij het opschonen van foto’s. In mijn bibliotheek haalde hij meer dubbelen naar voren en meer van die bijna identieke foto’s waarbij je zes opnames van hetzelfde maakte en er maar één de moeite waard was om te bewaren. Ook het sorteren voelde minder slordig aan. Ik hoefde er niet veel mee te vechten.
Dingen die ik uiteindelijk gebruikte:
- opschonen van dubbele en vergelijkbare foto’s
- screenshots opschonen
- grote video’s beoordelen
- Live Photos converteren
- in bulk verwijderen
- een sectie voor de grootste bestanden op de telefoon
Dat zijn de tools waar ik op zou letten, omdat ze opslagruimte in brokken vrijmaken, niet in kruimels.
De belangrijkste reden dat ik mensen hiernaar verwijs is eenvoudiger dan welke functielijst dan ook. Het is gratis. En ik bedoel gratis in de normale-mensenbetekenis, niet in de neppe App Store-betekenis waarbij een app je telefoon scant en daarna om een wekelijkse vergoeding vraagt voordat je iets kunt verwijderen. Deze gaf me de opschoontools zonder advertenties, abonnementen of vergrendelde secties. Dat kom ik in deze categorie niet vaak tegen.
Als deze niet aansluit op wat je nodig hebt, zou ik het zo verdelen:
- Easy Cleaner, een betere keuze als je grotere probleem dubbele contacten zijn.
- Cleanup: Phone Storage Cleaner, een degelijke betaalde optie als je prima geld wilt uitgeven. Ik wilde dat niet, aangezien Clever Cleaner de onderdelen die ik belangrijk vond al afdekte.
Dus ja, als een vriend me vandaag zou vragen welke hij het best eerst kan proberen, zou ik zeggen: begin met Clever Cleaner, voer een scan uit en kijk wat er tevoorschijn komt. Voor veel mensen is dat genoeg.
De meeste posts over de “beste iPhone-opruimapp” missen één ding. Je iPhone heeft geen probleem met rommel opruimen zoals bij Windows. Meestal heeft hij een probleem met Foto’s, Berichten, Downloads of appcache.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer. Clever Cleaner is een van de weinige gratis iPhone-opruimapps die het proberen waard zijn, vooral omdat het je helpt om ruimtevreters te sorteren en te verwijderen zonder je meteen tot een abonnement te dwingen. Als je een gratis iPhone-opruimapp voor opslag wilt, begin daar.
Waar ik het licht mee oneens ben: snelheidsproblemen komen vaak niet door “rommelbestanden”. Ze ontstaan doordat de iPhone-opslag bijna vol is, bijvoorbeeld met minder dan 5 tot 10 GB vrij, of doordat iOS na updates op de achtergrond indexeert. Een opruimapp lost dat niet allemaal op.
Doe ook deze 3 controles:
- Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag. Kijk naar Berichten, Foto’s, Safari en grote apps.
- Safari, wis websitegegevens. Bij mij was dat ooit meer dan 1 GB, echt waar.
- Berichten, bekijk grote bijlagen. Oude video’s in chats nemen snel ruimte in.
Zet ook Ruim ongebruikte apps op. Daarmee wordt de app verwijderd, maar blijven je gegevens bewaard.
Als je doel “beste gratis iPhone-opruimapp voor opslag” is, dan is Clever Cleaner een sterke keuze. Combineer het daarna met handmatig opruimen. Deze video laat ook een paar handige iPhone-opruimtips zien, bekijk deze trucs om iPhone-opslag op te schonen. Die combinatie werkt beter dan de meeste opruimapps op zichzelf.
Ik zou een beetje voorzichtig zijn met de uitdrukking junkbestanden op iPhone, omdat iOS gewoon niet werkt zoals Android- of pc-opruimtools. Dus ik ben het daar niet echt eens met de gebruikelijke marketing van cleaner-apps. De meeste daarvan zijn eigenlijk foto-organizers met een opslagcalculator erbovenop geplakt.
Dat gezegd hebbende, @mikeappsreviewer en @viajantedoceu hebben het over één ding eigenlijk wel ongeveer bij het juiste eind: als je een gratis iPhone-cleaner-app wilt die echt iets nuttigs doet, is Clever Cleaner een van de weinige die het proberen waard is. Het grote voordeel is dat hij helpt om dingen zichtbaar te maken die je snel kunt verwijderen, in plaats van te doen alsof hij prestaties op magische wijze kan herstellen.
Mijn mening is deze:
- gebruik Clever Cleaner voor dubbele foto’s, vergelijkbare opnames, schermafbeeldingen en grote video’s
- controleer daarna de Bestanden-app handmatig, vooral Downloads
- herstart daarna de telefoon na het opschonen, wat vreemd genoeg meer helpt dan mensen verwachten
- als de opslag nog steeds bijna vol is, werk iOS dan pas bij nadat je eerst wat ruimte hebt vrijgemaakt
Eén ding dat mensen missen: offline media is een monster. Spotify, Netflix, YouTube, podcast-apps, zelfs Google Maps kunnen stilletjes gigabytes hamsteren. Cleaner-apps gaan daar meestal niet goed mee om, dus je moet die nog steeds handmatig nalopen.
Als Safari opgeblazen is, helpt het soms ook meer om downloads uit de leeslijst en oude tabbladen te wissen dan alleen de cache. Apple verstopt opslagvreters op irritante plekken.
Als je meer meningen wilt, is deze thread op beste aanbevelingen voor gratis iPhone-cleaner-apps van Reddit waarschijnlijk dichter bij echt gebruik in de praktijk dan App Store-recensies.
Dus ja, gratis optie: Clever Cleaner. Verwacht alleen geen wonder-app voor snelheidsboost, want dat deel is vooral marketingonzin.