Jag försöker återställa saknade RAW-foton från ett CF-kort som används i min Nikon-kamera. Efter en fotografering försvann flera NEF-filer trots att kortet fortfarande visar använt utrymme. Jag har inte tagit nya bilder eller formaterat kortet eftersom dessa bilder är viktiga. Jag behöver hjälp att förstå de säkraste stegen för återställning av CF-kort och om det finns ett tillförlitligt sätt att återställa de saknade Nikon RAW-filerna.
Jag har varit med om att CF-kort har betett sig konstigt mer än en gång. Det största misstaget jag ser är att folk försöker med fem olika reparationsknep innan de räddar filerna. Det skulle jag inte göra. Från och med nu, behandla kortet som skrivskyddat media.
Så, sluta använda det. Ta inga fler bilder på det. Formatera det inte. Kör inga reparationsverktyg. Kopiera inte något till det. Ett CF-kort kan visas som tomt, skadat eller oläsbart medan bilddatan fortfarande finns kvar där. Ofta ligger problemet i filsystemet, inte i själva minnet. När ny data väl skrivs till de gamla sektorerna minskar chansen till återställning snabbt.
Det första jag skulle kontrollera är anslutningsvägen. Använd en riktig CF-kortläsare. Hoppa över kamera-till-USB-kabeln om du kan. Jag har sett kameror monteras fel och göra hela situationen svårare att bedöma. Prova en annan USB-port. Om du har en andra kortläsare, använd den. Titta sedan efter kortet i Diskhantering på Windows eller Skivverktyg på macOS. Det behöver inte gå att öppna i Utforskaren eller Finder. Om systemet ser kortet och rapporterar ungefär rätt kapacitet har du fortfarande en ganska bra chans.
Om du inte har någon säkerhetskopia skulle jag gå direkt till återställningsprogram. Mitt förstahandsval här är Disk Drill. Jag har använt det för kameramedia eftersom arbetsflödet är lätt att följa, det läser vanliga kortformat som FAT32 och exFAT, och det gör ett ganska bra jobb med RAW-filer och stora videoklipp. Förhandsvisning är viktigare än folk tror. Jag vill inte återställa 400 filer med namn som file0001 och sedan upptäcka att hälften är trasiga.
Så här skulle jag göra, steg för steg:
- Ta ut CF-kortet och låt det vara utanför kameran. Återställning först, experiment senare.
- Anslut det med en kortläsare. En direkt kortläsare brukar vara renare än att använda kameran som mellanled.
- Öppna Disk Drill och välj själva CF-kortet. Dubbelkolla detta. Du vill inte skanna fel enhet.
- Om kortet är instabilt, skapa en avbild först. En byte-för-byte-säkerhetskopia ger dig en säkrare kopia att skanna.
- Kör en fullständig skanning. Låt den bli klar. Om du avbryter den i förtid kan äldre eller skadade poster missas.
- Förhandsgranska resultaten. Jag öppnar några bilder och klipp innan jag återställer något. Det sparar tid.
- Återställ till en annan enhet. Datorns interna lagring eller en extern enhet fungerar bra. Skriv inte tillbaka de återställda filerna till CF-kortet.
Om du vill ha andra alternativ är PhotoRec värt att ha i åtanke. Det är gratis, och jag har sett det få ut filer från kort med förstörda filsystem. Nackdelen är att resultatet snabbt blir rörigt, och filnamnen är ofta borta. UFS Explorer är också stabilt, men jag skulle bara rekommendera det till personer som är okej med mer tekniska verktyg och fler inställningar att justera. För ett vanligt jobb med återställning av CF-kort skulle jag ändå börja med Disk Drill eftersom det är mindre huvudvärk.
Och ja, en sak till. Om Windows eller macOS visar en formateringsfråga, tryck inte på den. Det meddelandet säger bara att systemet inte kunde läsa kortet korrekt. Det betyder inte att formatering är nästa säkra steg. Återställ först. Säkerhetskopiera dina filer. Formatera senare, om du fortfarande vill fortsätta använda kortet.
Använt utrymme med saknade NEF-filer pekar vanligtvis på trasiga katalogposter, inte raderad bilddata. Så jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, låt inte kameran skriva till kortet igen. Där jag skiljer mig är detta: innan du skannar kortet direkt skulle jag skapa en fullständig avbild av det om kortläsaren ser det utan problem. CF-kort tappar ibland kontakten mitt under en skanning, och då får man en ännu värre röra.
Det jag skulle göra:
- Sätt CF-kortet i en dedikerad kortläsare.
- Om ditt system ser hela storleken, klona eller skapa först en avbild av kortet.
- Skanna avbilden, inte originalkortet.
- Leta efter NEF med filsignatur, inte bara efter filnamn.
- Spara återställda filer på din dator eller en annan enhet.
För Nikon RAW är Disk Drill ett bra val eftersom det hittar förlorade partitioner, raderade poster och utlästa RAW-filer i en och samma körning. Om filsystemet är helt trasigt plockar PhotoRec ofta också fram NEF-filer, men filnamn och mappstruktur blir förstörda. Den delen är irriterande.
Kontrollera också Nikon NX Studio eller en annan RAW-visare efter återställningen. Vissa återställda NEF-filer öppnas där utan problem även när Windows förhandsvisning säger att de är trasiga.
Om de saknade bilderna togs i en bildserie eller inom ungefär samma tidsblock, jämför filnumren före och efter luckan. Det visar om filerna raderades, eller om kortet slutade uppdatera indexet under fotograferingen.
Om du vill ha en visuell genomgång är denna steg för steg-video för att återställa filer från ett minneskort enklare att följa än de flesta foruminlägg.
Använt utrymme + saknade NEF-filer är ofta ett metadataproblem, men jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @chasseurdetoiles egentligen betonade tillräckligt: kontrollera om filerna bara är osynliga för operativsystemet men fortfarande läsbara av Nikons programvara.
Om kortet monteras, försök bläddra i det med NX Studio, FastRawViewer eller till och med exiftool från terminalen innan du gör något avancerat. Jag har sett NEF-filer som inte visades korrekt i Finder/Explorer men som fortfarande fanns där med konstiga katalogskador. Inte vanligt, men det händer.
Om detta dessutom var en Nikon som skrev till FAT32, leta efter uppdelat beteende eller onormal filnumrering. Om alla de saknade bilderna ligger kring ett sekvenshopp kan det tyda på en korrupt mappost snarare än faktisk radering. Annat problem, samma panik.
Jag håller med om en sak: försök inte reparera kortet först. chkdsk/fsck är där folk förvandlar återställningsbart till faktiskt borta.
Min ordning skulle vara:
- Skrivskydda mentalt, alltså ingen mer användning i kameran.
- Läs kortet i en kvalitets-CF-läsare.
- Kontrollera SMART-liknande beteende om din läsare visar fel, eller se åtminstone om läsningar stannar upp.
- Om det är stabilt, skapa en avbild.
- Försök bläddra på filsystemsnivå i avbilden.
- Gör sedan signaturåterställning för NEF.
Disk Drill är rimligt här eftersom det kan göra både vanlig återställning och RAW-carving utan en enorm inlärningskurva. Om det hittar Nikon-.NEF-filer med förhandsvisningar är det vanligtvis ett ganska bra tecken. Om inte, är PhotoRec reservalternativet som är fult men effektivt.
En praktisk detalj till: återställ till en annan enhet och öppna sedan NEF-filerna i Nikons programvara, inte bara i Windows Photos. Windows säger korrupt om filer som Nikons appar öppnar utan problem. Superirriterande.
För alla som letar efter en enkel guide om att återställa raderade videor från ett SD-kort steg för steg, är den genomgången lättare att följa än de flesta foruminlägg.
Använt utrymme med saknade NEF-filer kan också betyda att kortets allokeringstabell delvis är intakt men att kameran slutade slutföra vissa skrivningar. Så jag skulle kontrollera en sak som de andra bara antydde: om de saknade bilderna faktiskt är fragment från en avbruten skrivning, inte hela raderade filer.
Snabbt test: efter att du har skapat en avbild av kortet, kontrollera återställda NEF-filer efter storlek. Nikon RAW-filer från samma fotografering bör ligga inom ett ganska snävt storleksintervall om inte ISO/innehåll ändrades mycket. Om de saknade filerna återställs som pyttesmå filer, eller alla bryts vid samma storlekspunkt, tyder det på en avbruten skrivning eller problem med kortet/kontrollern, inte bara förlust av kataloginformation. I så fall ska du inte lita på kortet igen även om återställningen fungerar.
Jag håller med @chasseurdetoiles, @stellacadente och @mikeappsreviewer om att undvika reparationsverktyg och spara resultatet någon annanstans. Där jag är lite oenig är att hoppa direkt till bred återställning utan att först kontrollera ledtrådar i mönstret. Luckor i filnumreringen, onormala NEF-storlekar och om förlusterna klustrar i en och samma bildserie kan säga dig mycket innan du lägger timmar på skanning.
När det gäller programvara är Disk Drill ett rimligt mellanalternativ här.
Fördelar:
- lätt att skanna kortavbilder
- hittar både filsystemposter och utskurna NEF-filer
- förhandsvisning är användbar för att kontrollera om filer faktiskt går att använda
Nackdelar:
- utskurna resultat kan förlora ursprungliga namn/mappar
- djupa skanningar kan ta ett tag
- om själva NEF-datan bara skrevs delvis kan ingen app bygga upp den helt igen
Om Disk Drill inte ger bra NEF-filer har du sannolikt att göra med ofullständig data snarare än dolda filer. Det är den punkt där det riktiga svaret är att pensionera kortet, inte att göra fler återställningsförsök.