Jeg prøver at gendanne manglende RAW-fotos fra et CF-kort, der blev brugt i mit Nikon-kamera. Efter en optagelse var flere NEF-filer væk, selv om kortet stadig viser brugt plads. Jeg har ikke taget nye billeder eller formateret kortet, fordi disse billeder er vigtige. Jeg har brug for hjælp til at finde de sikreste trin til gendannelse af CF-kort og om der findes en pålidelig måde at gendanne de manglende Nikon RAW-filer på.
Jeg har oplevet mere end én gang, at CF-kort opfører sig mærkeligt. Den største fejl, jeg ser, er, at folk prøver fem forskellige reparations-tricks, før de trækker filerne ud. Det ville jeg ikke gøre. Fra nu af skal du behandle kortet som skrivebeskyttet medie.
Så stop med at bruge det. Tag ikke flere billeder på det. Formatér det ikke. Kør ikke reparationsværktøjer. Kopiér ikke noget over på det. Et CF-kort kan dukke op som tomt, beskadiget eller ulæseligt, mens fotodataene stadig ligger der. Meget af tiden ligger rodet i filsystemet, ikke i selve hukommelsen. Når nye data først lander på de gamle sektorer, falder chancen for gendannelse hurtigt.
Det første, jeg ville tjekke, er forbindelsesvejen. Brug en rigtig CF-kortlæser. Spring kamera-til-USB-kablet over, hvis du kan. Jeg har set kameraer montere dårligt og gøre det hele sværere at vurdere. Prøv en anden USB-port. Hvis du har en anden kortlæser, så brug den. Kig derefter efter kortet i Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på macOS. Det behøver ikke at åbne i Stifinder eller Finder. Hvis dit system kan se kortet og viser nogenlunde den rigtige kapacitet, har du stadig en rimelig chance.
Hvis du ikke har en sikkerhedskopi, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware. Mit første valg her er Disk Drill. Jeg har brugt det til kameramedier, fordi arbejdsgangen er nem at følge, det læser almindelige kortformater som FAT32 og exFAT, og det gør et ganske godt arbejde med RAW-filer og store videoklip. Forhåndsvisning betyder mere, end folk tror. Jeg har ikke lyst til at gendanne 400 filer med navne som file0001 og så finde ud af, at halvdelen er ødelagt.
Det, jeg ville gøre, trin for trin:
- Tag CF-kortet ud, og lad det blive ude af kameraet. Gendannelse først, eksperimenter senere.
- Tilslut det med en kortlæser. En direkte kortlæser er som regel mere stabil end at bruge kameraet som mellemled.
- Åbn Disk Drill, og vælg selve CF-kortet. Dobbelttjek dette. Du vil ikke komme til at scanne det forkerte drev.
- Hvis kortet er ustabilt, så opret først et image. En byte-for-byte-sikkerhedskopi giver dig en mere sikker kopi at scanne.
- Kør en fuld scanning. Lad den blive færdig. Hvis du afbryder den for tidligt, kan den overse ældre eller beskadigede poster.
- Forhåndsvis resultaterne. Jeg åbner et par fotos og klip, før jeg gendanner noget. Det sparer tid.
- Gendan til et andet drev. Din computers interne lager eller et eksternt drev er fint. Skriv ikke de gendannede filer tilbage til CF-kortet.
Hvis du vil have andre muligheder, er PhotoRec værd at have i tankerne. Det er gratis, og jeg har set det trække filer ud fra kort med ødelagte filsystemer. Ulempen er, at outputtet hurtigt bliver rodet, og filnavnene ofte er væk. UFS Explorer er også solidt, men jeg ville kun pege folk i den retning, hvis de er okay med mere tekniske værktøjer og flere indstillinger at skrue på. Til en almindelig CF-kortgendannelse ville jeg stadig starte med Disk Drill, fordi det er mindre besværligt.
Og ja, en ting mere. Hvis Windows eller macOS viser en prompt om formatering, så tryk ikke på den. Den besked fortæller dig kun, at systemet ikke kunne læse kortet ordentligt. Det betyder ikke, at formatering er det sikre næste skridt. Gendan først. Lav sikkerhedskopi af dine filer. Formatér senere, hvis du stadig vil blive ved med at bruge kortet.
Brugt plads med manglende NEF-filer peger normalt på ødelagte mappeposter, ikke slettede billeddata. Så jeg er enig med @mikeappsreviewer om én ting, lad ikke kameraet skrive til kortet igen. Hvor jeg er uenig, er dette: før du scanner kortet direkte, ville jeg lave et fuldt image af det, hvis kortlæseren kan se det korrekt. CF-kort går nogle gange offline midt i en scanning, og så ender du med et endnu større rod.
Det ville jeg gøre:
- Sæt CF-kortet i en dedikeret kortlæser.
- Hvis dit system kan se den fulde størrelse, så klon eller lav et image af kortet først.
- Scan imaget, ikke det originale kort.
- Kig efter NEF ud fra filsignatur, ikke kun filnavn.
- Gem gendannede filer på din computer eller et andet drev.
Til Nikon RAW er Disk Drill et solidt valg, fordi det finder tabte partitioner, slettede poster og udskårne RAW-filer i én scanning. Hvis filsystemet er helt ødelagt, kan PhotoRec også ofte hente NEF-filer, men filnavne og mappestruktur bliver ødelagt. Den del er irriterende.
Tjek også Nikon NX Studio eller en anden RAW-browser efter gendannelsen. Nogle gendannede NEF-filer åbner fint der, selv når Windows-visning siger, at de er ødelagte.
Hvis de manglende billeder blev taget i én serie eller omkring samme tidsblok, så sammenlign filnumrene før og efter hullet. Det fortæller dig, om filerne blev slettet, eller om kortet stoppede med at opdatere indekset under optagelsen.
Hvis du vil have en visuel gennemgang, er denne trin for trin-video til gendannelse af filer fra et hukommelseskort lettere at følge end de fleste forumindlæg.
Brugt plads + manglende NEF-filer er ofte et metadataproblem, men jeg vil tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @chasseurdetoiles virkelig understregede nok: tjek om filerne bare er usynlige for operativsystemet, men stadig kan læses af Nikons software.
Hvis kortet mountes, så prøv at gennemse det med NX Studio, FastRawViewer eller endda exiftool fra terminalen, før du gør noget smart. Jeg har set NEF-filer, som ikke blev vist korrekt i Finder/Explorer, men som stadig var der med mærkelig mappeskade. Ikke almindeligt, men det sker.
Hvis dette også var et Nikon, der skrev til FAT32, så kig efter opdelt adfærd eller unormal filnummerering. Hvis de manglende billeder alle ligger omkring et hul i sekvensen, kan det pege på en korrupt mappeindgang snarere end reel sletning. Et andet problem, samme panik.
Jeg er enig på ét punkt: reparer ikke kortet først. chkdsk/fsck er der, hvor folk forvandler noget, der kan gendannes, til noget, der faktisk er væk.
Min rækkefølge ville være:
- Sæt mentalt skrivebeskyttelse på, altså ingen yderligere brug af kameraet.
- Læs kortet i en kvalitets CF-kortlæser.
- Tjek SMART-lignende adfærd, hvis din læser viser fejl, eller se i det mindste om læsninger går i stå.
- Hvis det er stabilt, så lav et image.
- Prøv browsing på filsystemniveau af imaget.
- Gør derefter signaturgendannelse for NEF.
Disk Drill giver mening her, fordi det kan klare både normal gendannelse og RAW-carving uden en stejl indlæringskurve. Hvis det finder Nikon .NEF-filer med forhåndsvisninger, er det som regel et godt tegn. Hvis ikke, er PhotoRec den grimme men effektive backupmulighed.
Endnu en praktisk detalje: gendan til et andet drev, og åbn derefter NEF-filerne i Nikons software, ikke kun Windows Fotos. Windows siger korrupt om filer, som Nikon-apps fint kan åbne. Super irriterende.
Også, for alle der leder efter en simpel guide til gendannelse af slettede videoer fra et SD-kort trin for trin, er den vejledning lettere at følge end det meste forumråd.
Brugt plads med manglende NEF-filer kan også betyde, at kortets allokeringstabel delvist er intakt, men at kameraet stoppede med at færdiggøre nogle skrivninger. Så jeg ville tjekke én ting, som de andre kun antydede: om de “manglende” billeder faktisk er fragmenter fra en afbrudt skrivning og ikke hele slettede filer.
Hurtig test: Efter at have lavet et image af kortet, så inspicér gendannede NEF-filer efter størrelse. Nikon RAW-filer fra samme optagelse bør ligge inden for et ret snævert størrelsesinterval, medmindre ISO/indhold ændrede sig meget. Hvis de manglende filer gendannes som meget små filer, eller hvis de alle bryder ved samme størrelsespunkt, tyder det på en afbrudt skrivning eller problemer med kortet/controlleren, ikke blot tab af mappeoplysninger. I så fald skal du ikke stole på kortet igen, selv hvis gendannelsen virker.
Jeg er enig med @chasseurdetoiles, @stellacadente og @mikeappsreviewer i at undgå reparationsværktøjer og gemme output et andet sted. Hvor jeg er en smule uenig, er i at gå direkte til bred gendannelse uden først at tjekke mønsterspor. Huller i filnummereringen, unormale NEF-størrelser, og om tabene er samlet i én burst, kan fortælle dig meget, før du bruger timer på scanning.
Hvad angår software, er Disk Drill et rimeligt kompromis her.
Fordele:
- nem at scanne kort-images
- finder både filsystemposter og udskårne NEF-filer
- forhåndsvisning er nyttig til at tjekke, om filerne faktisk kan bruges
Ulemper:
- udskårne resultater kan miste oprindelige navne/mapper
- dybe scanninger kan tage et stykke tid
- hvis selve NEF-dataene kun blev delvist skrevet, kan ingen app genskabe dem fuldt ud
Hvis Disk Drill ikke producerer gode NEF-filer, har du sandsynligvis at gøre med ufuldstændige data snarere end skjulte filer. Det er punktet, hvor pensionering af kortet er den reelle løsning, ikke flere gendannelsesforsøg.