CF-kortgjenoppretting for manglende RAW-bilder fra Nikon-kamera?

Jeg prøver å gjenopprette manglende RAW-bilder fra et CF-kort som ble brukt i Nikon-kameraet mitt. Etter en fotografering var flere NEF-filer borte, selv om kortet fortsatt viser brukt plass. Jeg har ikke tatt nye bilder eller formatert kortet fordi disse bildene er viktige. Jeg trenger hjelp til å finne ut de tryggeste trinnene for gjenoppretting fra CF-kort og om det finnes en pålitelig måte å gjenopprette de manglende Nikon RAW-filene på.

Jeg har opplevd mer enn én gang at CF-kort har oppført seg merkelig. Den største tabben jeg ser, er at folk prøver fem reparasjonstriks før de henter ut filene. Det ville jeg ikke gjort. Fra nå av bør du behandle kortet som skrivebeskyttet media.

Så slutt å bruke det. Ikke ta flere bilder på det. Ikke formater det. Ikke kjør reparasjonsverktøy. Ikke kopier noe over på det. Et CF-kort kan vises som tomt, korrupt eller uleselig, mens bildedataene fortsatt ligger der. Ofte er problemet i filsystemet, ikke i selve minnet. Når nye data først havner på de gamle sektorene, faller sjansen for gjenoppretting raskt.

Det første jeg ville sjekket, er tilkoblingsveien. Bruk en ekte CF-kortleser. Hopp over kamera-til-USB-kabelen hvis du kan. Jeg har sett kameraer monteres dårlig og gjøre hele saken vanskeligere å vurdere. Prøv en annen USB-port. Hvis du har en kortleser til, bruk den. Se deretter etter kortet i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på macOS. Det trenger ikke å åpnes i Filutforsker eller Finder. Hvis systemet ditt ser kortet og rapporterer omtrent riktig kapasitet, har du fortsatt en grei sjanse.

Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare. Mitt førstevalg her er Disk Drill. Jeg har brukt det på kameramedier fordi arbeidsflyten er enkel å følge, det leser vanlige kortformater som FAT32 og exFAT, og det gjør en ganske god jobb med RAW-filer og store videoklipp. Forhåndsvisning betyr mer enn folk tror. Jeg vil ikke gjenopprette 400 filer med navn som file0001 og så oppdage at halvparten er ødelagt.

Dette er hva jeg ville gjort, steg for steg:

1. Ta ut CF-kortet og la det være ute av kameraet. Gjenoppretting først, eksperimenter senere.
  2. Koble det til med en kortleser. En direkte kortleser er som regel ryddigere enn å bruke kameraet som mellomledd.
  3. Åpne Disk Drill og velg selve CF-kortet. Dobbeltsjekk dette. Du vil ikke skanne feil stasjon.
  4. Hvis kortet er ustabilt, lag et bilde først. En byte-for-byte-sikkerhetskopi gir deg en tryggere kopi å skanne.
  5. Kjør en full skanning. La den fullføre. Hvis du avbryter for tidlig, kan du gå glipp av eldre eller skadede oppføringer.
  6. Forhåndsvis resultatene. Jeg åpner noen bilder og klipp før jeg gjenoppretter noe. Det sparer tid.
  7. Gjenopprett til en annen stasjon. Datamaskinens interne lagring eller en ekstern stasjon fungerer fint. Ikke skriv de gjenopprettede filene tilbake til CF-kortet.

Hvis du vil ha andre alternativer, er PhotoRec verdt å ha i bakhodet. Det er gratis, og jeg har sett det hente ut filer fra kort med ødelagte filsystemer. Ulempen er at resultatet fort blir rotete, og filnavnene er ofte borte. UFS Explorer er også solid, men jeg ville bare anbefalt det til folk som er komfortable med mer tekniske verktøy og flere innstillinger å justere. For en enkel gjenopprettingsjobb på et CF-kort ville jeg fortsatt startet med Disk Drill, siden det er mindre styr.

Og ja, en ting til. Hvis Windows eller macOS viser et formateringsvarsel, ikke trykk på det. Den meldingen forteller deg bare at systemet ikke klarte å lese kortet ordentlig. Det betyr ikke at formatering er det trygge neste steget. Gjenopprett først. Ta sikkerhetskopi av filene dine. Formater senere, hvis du fortsatt vil fortsette å bruke kortet.

Brukt plass med manglende NEF-filer peker vanligvis på ødelagte katalogoppføringer, ikke slettede bildedata. Så jeg er enig med @mikeappsreviewer om én ting, ikke la kameraet skrive til kortet igjen. Der jeg er uenig er dette: før du skanner kortet direkte, ville jeg laget et fullstendig bilde av det hvis kortleseren ser det uten problemer. CF-kort går noen ganger offline midt under skanningen, og da får du et enda større rot.

Det jeg ville gjort:

1. Sett CF-kortet i en dedikert kortleser.
  2. Hvis systemet ditt ser full størrelse, klon eller lag et bilde av kortet først.
  3. Skann bildet, ikke det originale kortet.
  4. Se etter NEF etter filsignatur, ikke bare etter filnavn.
  5. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din eller en annen disk.

For Nikon RAW er Disk Drill et solid valg fordi det finner tapte partisjoner, slettede oppføringer og utpakkede RAW-filer i én omgang. Hvis filsystemet er ødelagt, henter PhotoRec ofte også ut NEF-filer, men filnavn og mappestruktur blir ødelagt. Den delen er irriterende.

Sjekk også Nikon NX Studio eller en annen RAW-viser etter gjenoppretting. Noen gjenopprettede NEF-filer åpnes fint der selv når forhåndsvisningen i Windows sier at de er ødelagte.

Hvis de manglende bildene ble tatt i én serie eller nær samme tidsrom, sammenlign filnumrene før og etter gapet. Det forteller deg om filene ble slettet, eller om kortet sluttet å oppdatere indeksen under fotograferingen.

Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, er denne trinnvise videoen for å gjenopprette filer fra et minnekort enklere å følge enn de fleste foruminnlegg.

Brukt plass + manglende NEF-er er ofte et metadata-problem, men jeg vil legge til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @chasseurdetoiles egentlig understreket nok: sjekk om filene bare er usynlige for operativsystemet, men fortsatt kan leses av Nikon-programvare.

Hvis kortet monteres, prøv å bla gjennom det med NX Studio, FastRawViewer eller til og med exiftool fra terminalen før du gjør noe avansert. Jeg har sett NEF-filer som ikke ble vist riktig i Finder/Explorer, men som fortsatt var der med merkelige katalogskader. Ikke vanlig, men det skjer.

Hvis dette også var et Nikon som skrev til FAT32, se etter oppsplittet oppførsel eller unormal filnummerering. Hvis alle de manglende bildene ligger rundt ett hull i sekvensen, kan det peke på en korrupt mappeoppføring heller enn faktisk sletting. Annet problem, samme panikk.

Jeg er enig på ett punkt: ikke prøv å reparere kortet først. chkdsk/fsck er der folk gjør noe som kan gjenopprettes om til noe som faktisk er borte.

Min rekkefølge ville vært:

1. Aktiver mental skrivebeskyttelse, altså ikke bruk kameraet mer.
  2. Les kortet i en CF-leser av god kvalitet.
  3. Sjekk SMART-lignende oppførsel hvis leseren din viser feil, eller se i det minste om lesinger stopper opp.
  4. Hvis det er stabilt, lag et avbildningsimage.
  5. Prøv filsystemnivå-gjennomgang av imaget.
  6. Deretter gjør signaturgjenoppretting for NEF.

Disk Drill gir mening her fordi det kan gjøre både vanlig gjenoppretting og RAW-uttrekk uten en enorm læringskurve. Hvis det finner Nikon .NEF-filer med forhåndsvisninger, er det vanligvis et ganske godt tegn. Hvis ikke, er PhotoRec reservealternativet som er stygt men effektivt.

Én praktisk ting til: gjenopprett til en annen disk, og åpne deretter NEF-filene i Nikon-programvare, ikke bare Windows Bilder. Windows sier korrupt om filer som Nikon-apper åpner helt fint. Veldig irriterende.

For alle som ser etter en enkel guide om å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort trinn for trinn, er den gjennomgangen enklere å følge enn de fleste forumråd.

Brukt plass med manglende NEF-er kan også bety at kortets allokeringstabell delvis er intakt, men at kameraet sluttet å fullføre enkelte skrivinger. Så jeg ville sjekket én ting som de andre bare antydet: om de manglende bildene faktisk er fragmenter fra en avbrutt skriving, og ikke hele slettede filer.

Rask test: etter å ha laget et image av kortet, inspiser gjenopprettede NEF-er etter størrelse. Nikon RAW-filer fra samme opptak bør ligge innenfor et ganske tett størrelsesområde med mindre ISO/innhold endret seg mye. Hvis de manglende filene gjenopprettes som små filer, eller alle bryter på samme størrelsespunkt, tyder det på avbrutt skriving eller problemer med kortet/kontrolleren, ikke bare tap av kataloginformasjon. I så fall bør du ikke stole på kortet igjen, selv om gjenoppretting fungerer.

Jeg er enig med @chasseurdetoiles, @stellacadente og @mikeappsreviewer om å unngå reparasjonsverktøy og lagre resultatet et annet sted. Der jeg er litt uenig, er å hoppe rett til bred gjenoppretting uten først å sjekke mønsterindikasjoner. Hull i filnummereringen, unormale NEF-størrelser og om tapene klumper seg i én bildeserie kan fortelle deg mye før du bruker timer på skanning.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig kompromiss her.

Fordeler:

• enkelt å skanne kort-images
  • finner både filsystemoppføringer og utskårne NEF-er
  • forhåndsvisning er nyttig for å sjekke om filene faktisk er brukbare

Ulemper:

• utskårne resultater kan miste originale navn/mapper
  • dype skanninger kan ta en stund
  • hvis selve NEF-dataene bare ble delvis skrevet, kan ingen app bygge dem helt opp igjen

Hvis Disk Drill ikke gir gode NEF-er, har du sannsynligvis med ufullstendige data å gjøre heller enn skjulte filer. Det er punktet hvor pensjonering av kortet er den reelle løsningen, ikke flere gjenopprettingsforsøk.