Jeg slettet ved et uhell viktige videoer fra SD-kortet mitt, og nå prøver jeg å finne ut om det er verdt å prøve gjenopprettingsprogramvare før jeg gir opp. Kortet ble brukt i kameraet mitt, og jeg er bekymret for at filene kan ha blitt overskrevet. Jeg trenger virkelig hjelp til å velge den beste metoden for gjenoppretting av videoer fra SD-kort og vite hva jeg skal gjøre videre for å unngå å gjøre det verre.
Slettet kameravideo fra et SD-kort, dette ville jeg gjort først
Først og fremst ville jeg ikke antatt at klippet er tapt. En slettet video blir ofte ikke fjernet med en gang. Det som vanligvis forsvinner først, er kortets oversikt over hvor filen ligger. Selve videodataene blir ofte liggende der til nytt opptak skrives over dem.
Så hvis dette har skjedd deg, slutt å bruke kortet nå. Jeg mener det. Ikke ta opp mer video. Ikke ta bilder. Ikke formater noe. Hver nye skriving reduserer sjansene dine.
Hvis SD-kortet fortsatt vises på datamaskinen din, ville jeg startet med Disk Drills kamerafokuserte skannemodus. Vanlige gjenopprettingsapper henter noen ganger tilbake ødelagte biter, noe som er ekstra vanskelig med opptak fra kameraer, droner og dashbordkameraer fordi disse enhetene deler opptak opp i flere deler. Denne modusen ser etter fragmenter og prøver å sette dem sammen til én avspillbar fil.
Slik gjør du det med Disk Drill:
- Last det ned fra den offisielle CleverFiles-nettsiden og installer det på Mac- eller Windows-maskinen din.
- Sett SD-kortet i en kortleser, og koble det deretter til datamaskinen. Jeg har fått bedre resultater ved å gjøre dette direkte i stedet for å la kortet stå i kameraet og koble kameraet til med USB.
- Åpne Disk Drill og finn SD-kortet ditt i listen over stasjoner.
- Trykk på Søk etter tapte data.
- Når programmet spør om skannetype, velg Avansert kameragjenoppretting.
- La skanningen kjøre. Større kort tar lengre tid. Kort med mye gamle data tar også lengre tid. Hvis kortet er ustabilt, må du regne med forsinkelser.
- Når filer begynner å dukke opp, åpner du Se gjennom funnede elementer. Du trenger ikke vente til hele skanningen er ferdig.
- Begrens listen til videofiler. Hvis du husker filtypen eller en del av filnavnet, bruk søk eller filtre.
- Forhåndsvis alt du bryr deg om. Hvis forhåndsvisning fungerer, er sjansene dine bedre. Ikke perfekte, men bedre.
- Velg klippene du vil ha, og trykk på Gjenopprett.
- Lagre dem et annet sted, ikke tilbake på det samme SD-kortet. Å skrive gjenopprettede filer tilbake til kildekortet er slik folk ødelegger et nytt gjenopprettingsforsøk.
- Etter gjenoppretting, åpne videoene og sjekk dem fra start til slutt.
Ett steg folk hopper over, og som jeg mener er viktig, er å lage et fullstendig byte-for-byte-avtrykk av kortet før man begynner med gjenoppretting. Det gir deg en nøyaktig kopi, slik at du jobber fra kopien og lar originalen være i fred. Hvis kortet er ustabilt, eller opptaket betyr mer enn et tilfeldig helgeklipp, ville jeg gjort dette først.
En liten merknad om kostnad. Disk Drill for Windows gir gratis gjenoppretting opptil 100 MB. På Mac kan du skanne og forhåndsvise før du betaler. Jeg liker verktøy som lar deg forhåndsvise først for slike ting fordi du raskt finner ut om den manglende videoen fortsatt er der eller om du kaster bort tiden.
Tilfeller der jeg ikke ville fortsatt å presse på med programvare
Jeg ville stoppet og sett på et gjenopprettingslaboratorium hvis noe av dette stemmer:
- SD-kortet er sprukket, bøyd, svidd eller ser fysisk skadet ut.
- Det vises ikke i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på macOS.
- Det fortsetter å koble fra, fryse eller henge under en skanning.
- Kameraet rapporterer maskinvarefeil i stedet for et filproblem.
- Opptaket er til jobb, juridisk bruk eller noe annet du ikke vil kunne gjenskape.
- Kortet ble vått, fikk en smell eller hadde et elektrisk problem.
Kortversjon
Hvis kortet fortsatt vises og det ikke er fysisk skadet, er programvaregjenoppretting det første jeg ville prøvd. Hastighet betyr noe. Det gjør også tilbakeholdenhet. Jo mindre du skriver til kortet etter sletting, desto større er sjansen for å få opptaket tilbake.
Ja, det er verdt å prøve programvare først, hvis kortet fortsatt kan monteres og kameraet ditt gjorde en vanlig sletting, ikke en full formatering. Slettet video på SD-kort blir ofte liggende til nye data overskriver den. Så sjansene dine avhenger av én ting, hvor mye du brukte kortet etter slettingen.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å stoppe bruken med en gang. Jeg vil legge til én ting. Sjekk kortstørrelsen opp mot det du tok opp etter slettingen. Eksempel, hvis kortet ditt er 128GB og du bare tok 2GB med nye bilder, kan noen slettede klipp fortsatt være der. Hvis du fylte halve kortet igjen, faller sjansene raskt.
Jeg ville ikke startet med tilfeldige gratisverktøy fra søkeresultater. Mange av dem spytter ut ødelagte MP4-filer eller mister tidsstempler. Disk Drill er et av de tryggere første forsøkene for gjenoppretting av video fra SD-kort fordi det forhåndsviser funne filer og håndterer kameramedier bedre enn mange generiske verktøy. Hvis forhåndsvisningen viser klippet ditt, er det et solid tegn.
Hvis filene betyr mye, lag et bilde av kortet først. Jobb fra kopien. Tryggere, mindre risiko. Hvis kortet kobler fra, blir varmt eller leses tregt som bare det, stopp. Laboratorier finnes av en grunn.
Hvis du også vil ha en rask oversikt over YouTube-anbefalinger for programvare til gjenoppretting fra SD-kort, er denne shortsen et greit sted å starte:
beste YouTube-short om verktøy for gjenoppretting av video fra SD-kort
Kortversjon. Ja, prøv gjenopprettingsprogramvare før du gir opp. Gjør det nå. Ikke skriv noe mer til kortet. Lagre gjenopprettede filer et annet sted. Hvis Disk Drill finner rene forhåndsvisninger, har du fortsatt en sjanse.
Ja, det er absolutt verdt å prøve programvare før du gir opp, men jeg kommer til å være litt uenig med @mikeappsreviewer og @stellacadente på ett punkt: folk fokuserer for mye på appen først og ikke nok på å finne ut hva slags sletting som faktisk skjedde.
Hvis du bare slettet klipp i kameraet, er sjansene for gjenoppretting vanligvis ganske gode. Hvis du gjorde en full formatering og deretter fortsatte å filme, er det da ting blir stygge fort. Ikke umulig, bare styggere. Overskriving er den virkelige synderen, ikke selve slettingen.
Dette ville jeg gjort før jeg kjører noe som helst:
- sjekk om kortet viser riktig kapasitet
- se om kameraet/kortleseren oppfører seg merkelig
- noter det nøyaktige videoformatet kameraet brukte, som MP4, MOV, AVCHD, MXF
- husk omtrent hvor mye nytt opptak som ble gjort etter slettingen
Den siste delen betyr veldig mye. Et 64GB-kort med 500MB nye bilder etter feilen er veldig forskjellig fra et 64GB-kort som ble fylt opp halvveis på nytt.
Hvis kortet monteres normalt, så ja, prøv Disk Drill. Det er et av de mer fornuftige førstevalgene for gjenoppretting av SD-kortvideo fordi det i det minste kan vise deg om noe brukbart fortsatt er der før du kaster bort for mye tid. Jeg ville gjenopprettet til datamaskinen din, og deretter testet klippene i VLC, ikke bare standardavspilleren. Noen ganger ser en fil død ut, men den mangler bare riktig indeksering, og VLC vil fortsatt kunne åpne deler av den.
En ting til folk glemmer: noen kameraer lager sidecar-/databasefiler som hjelper med å organisere klipp. Hvis de overlevde, kan gjenopprettingen bli renere enn du skulle tro. Så ikke slett noe annet fra kortet i et forsøk på å rydde opp. Det gjør det bare verre lol.
Hvis kortet begynner å koble fra, leser vanvittig sakte, eller ber om å bli reparert, slutt å rote med det. Det er da gjør-det-selv-gjenoppretting kan gjøre én dårlig dag til en enda verre.
Dessuten, hvis du vil ha mer virkelighetsnær diskusjon om gjenoppretting av kameraopptak etter en SD-kortformatering, er denne tråden ganske treffende: hvordan folk gjenopprettet videoer etter å ha formatert et SD-kort ved et uhell
Kortversjonen: ja, gjenopprettingsprogramvare er verdt å prøve. Nei, ikke fortsett å bruke kortet. Og nei, ikke anta at slettet betyr borte for alltid helt ennå.
Verdt å prøve? Ja. Å gi opp med en gang er vanligvis den eneste garanterte måten å miste videoene på.
Jeg er stort sett enig med @stellacadente, @caminantenocturno og @mikeappsreviewer i hovedpoenget: slutt å bruke kortet. Men jeg vil legge til én ekstra vinkel som ofte blir hoppet over. Finn ut om dette er en enkel sletting i filsystemet eller et problem med kortets helse. Hvis SD-kortet plutselig er tregt, gir lesefeil eller forsvinner midt under kopiering, er gjenopprettingsprogramvaren ikke lenger hovedproblemet. Da er det først og fremst et stabilitetsproblem.
Min enkle tommelfingerregel:
- Kortet monteres fint, kapasiteten ser normal ut, ingen merkelig oppførsel = programvare er verdt å prøve
- Kortet er ustabilt, uleselig eller ber om å bli reparert = sett DIY-forsøk på pause
Ikke heng deg heller for mye opp i om videoene ble slettet kontra formatert i det abstrakte. Det som betyr mer, er hva som skjedde etterpå. En vanlig sletting uten nye opptak er gunstig. En formatering pluss mer filming er tøffere. Mye nytt opptak etter en av delene er der sjansene for gjenoppretting kollapser.
Om Disk Drill spesifikt:
Fordeler
- flink til å finne slettede mediefiler fra kamera
- forhåndsvisning hjelper deg raskt å se om klippene faktisk kan gjenopprettes
- grensesnittet er enklere enn mange gammeldagse gjenopprettingsverktøy
- kan være et fornuftig første forsøk før du prøver mer spesialiserte alternativer
Ulemper
- ikke magisk hvis videodataene ble overskrevet
- gjenopprettede filer kan fortsatt være ufullstendige eller ikke kunne spilles av
- full gjenoppretting betyr vanligvis at du må betale
- mindre ideelt hvis selve kortet er i ferd med å feile fysisk
En liten uenighet med det vanlige rådet: forhåndsvisning er nyttig, men ingen perfekt garanti. Jeg har sett klipp bli forhåndsvist delvis og likevel bli eksportert skadet mot slutten. Så hvis Disk Drill finner videoene dine, er det oppmuntrende, ikke et bevis.
Jeg ville også testet alle gjenopprettede filer i mer enn én avspiller. Noen ganger er filen der, men indeksen er rotete, så én app sier korrupt mens en annen spiller den av.
Kortversjonen: ja, programvare for gjenoppretting av video fra SD-kort er absolutt verdt å prøve før du gir opp, og Disk Drill er et rimelig første verktøy. Bare ikke behandle programvare som en universalløsning hvis selve kortet oppfører seg mistenkelig.