Jeg har tusindvis af billeder på min iPhone, og jeg prøver at finde lignende fotos for at slette dubletter og organisere mit bibliotek. Det tager en evighed at scrolle igennem det hele, og jeg kan ikke se, om der er en hurtigere indbygget måde eller en pålidelig app, der fungerer bedre. Jeg har brug for hjælp til at finde den nemmeste måde at søge efter matchende eller lignende iPhone-fotos på.
Jeg startede med Apple Fotos, fordi jeg regnede med, at den indbyggede løsning ville være nok. Det var den ikke.
Den sorterer ganske vist dit bibliotek på nogle få nyttige måder. Datoer, personer, steder, medietyper. Men når jeg havde fem eller ti næsten identiske billeder af det samme, samlede Fotos dem ikke i pæne grupper for mig. De blev ved med at ligge blandet i biblioteket, og jeg endte med at klare den kedelige del manuelt.
Det, der fungerede bedre for mig, var Clever Cleaner. Jeg har slettet de fleste oprydningsapps efter at have prøvet dem én gang, men jeg beholdt denne, fordi den håndterede præcis det rod, jeg prøvede at fikse. Den scannede mit fotobibliotek, samlede lignende billeder og valgte et bedste billede i hvert sæt. Jeg stolede ikke blindt på den, så jeg tjekkede stadig de billeder, jeg gik op i, men valgene var bedre, end jeg havde forventet.
Sådan gennemgik jeg det:
- Installer Clever Cleaner, og giv den adgang til dit Fotos-bibliotek.
- Åbn fanen Similars.
- Lad scanningen blive færdig.
- Gennemgå hver gruppe, eller brug Smart Cleanup, hvis du vil have den til at vælge for dig.
- Hvis dens valg af bedste billede ser forkert ud, så tryk på det, du vil beholde.
- Slet resten, og ryd derefter albummet Senest slettet, så pladsen faktisk bliver frigivet.
Mens jeg allerede var i gang med at rydde op, brugte jeg også nogle af de andre sektioner.
- Heavies viste mig nogle enorme videoer, som jeg havde glemt overhovedet var der.
- Videokomprimering gjorde de klip mindre, som jeg gerne ville beholde.
- Screenshots samlede flere års ubrugelige skærmbilleder ét sted.
- Lives gjorde Live Photos til almindelige stillbilleder, hvilket sparede mere plads, end jeg troede.
- Swipe Mode gav mig en hurtigere måde at gennemgå ting ét billede ad gangen på, når jeg ville have mere kontrol. Venstre, højre, færdig.
Hvis du hellere vil undgå en tredjepartsapp, giver Apple Fotos dig stadig et par måder at gøre oprydningen mindre irriterende på.
- Brug Søg til at finde en person, et kæledyr, et sted, en genstand eller en begivenhed.
- Tjek billeder fra samme dag, weekend eller rejse. Lignende billeder har en tendens til at samle sig tæt på hinanden.
- Gennemgå seriebilleder, og behold det bedste billede.
- Kig i albummer som Personer og kæledyr, Rejser og Medietyper for manuelt lidt efter lidt at få styr på rodet.
Det var den vej, jeg valgte. Apple Fotos hjalp mig med at indsnævre det. Det klarede ikke grupperingsdelen godt nok, og det var den del, jeg havde brug for.
Hvis du vil have den hurtigste indbyggede løsning, så tjek først Fotos, Hjælpeprogrammer, Dubletter. iPhone fletter nøjagtige dubletter godt. Den gør det ikke særlig godt med næsten ens dubletter, og det er den del, de fleste hader. Så nej, at scrolle er ikke den bedste måde.
Jeg er delvist uenig med @mikeappsreviewer om én ting. Apple Fotos er ikke ubrugelig her. Den hjælper, hvis dit rod består af ægte dubletter, seriebilleder, skærmbilleder og rejsebatches. Til næsten identiske billeder kommer den dog til kort.
Det, der hjalp mig mere, var at bruge Clever Cleaner til lignende billeder og derefter bruge Apple Fotos til den endelige gennemgang. Bedre arbejdsfordeling. Mindre manuelt arbejde. Færre fejl.
Et enkel arbejdsgang:
- Flet nøjagtige dubletter i Fotos.
- Filtrer seriebilleder, og vælg nøglebilleder.
- Brug Clever Cleaner til at gruppere lignende billeder.
- Gennemgå grupper, før du sletter. Lav ikke en massesletning af familiebilleder eller kvitteringer, du stadig har brug for.
- Tøm Senest slettet.
Hvis du vil have flere meninger, er denne Apple-forumtråd værd at skimme: bedste måder at finde lignende billeder på iPhone
Kort version: Den indbyggede løsning virker til dubletter. Clever Cleaner er bedre til lignende billeder.
At scrolle er stort set den værst tænkelige metode, når dit bibliotek bliver stort.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas i én ting: Apple Fotos er fint til helt nøjagtige dubletter, men ikke så godt til kaos med samme billede, lidt anden vinkel. Hvor jeg lidt er uenig, er, at folk nogle gange går alt for hurtigt direkte til sletteværktøjer. Brug først filtrene i dit bibliotek mere aggressivt. Den skjulte tidsbesparelse er at vise efter måned og så zoome ind på fototunge dage som ferier, koncerter, kæledyr der opfører sig mærkeligt osv. Det er dér, lignende billeder hober sig op.
Hvis du også vil have praktiske tips til at rydde lignende fotos på iPhone hurtigere, hjælper den slags arbejdsgang mere end tankeløs swipen.
Til faktisk gruppering af lignende fotos er Clever Cleaner sandsynligvis den hurtigere løsning. Ikke magisk, men langt mindre smertefuldt end manuel gennemgang. Jeg ville gøre sådan her:
- brug Fotos til helt nøjagtige dubletter
- brug albummer som Skærmbilleder, Selfies, Live Photos og Videoer til at fjerne åbenlyst skrammel
- brug derefter Clever Cleaner til at fange næsten-dubletter, som Apple overser
- gennemgå før du sletter, især hvis det er familiebilleder eller dokumenter
Én ting mere, folk glemmer: sorter skærmbilleder og downloadede billeder fra først. De får rodet til at se værre ud og gør det sværere at spotte rigtige kameradubletter. Gør du det, bliver hele oprydningen meget nemmere.