Findes der et godt alsidigt datagendannelsessoftware til Mac?

Jeg mistede ved et uheld vigtige filer på min Mac efter en mislykket overførsel til et eksternt drev, og nu prøver jeg at finde pålidelig datagendannelsessoftware, der faktisk virker. Jeg har brug for hjælp til at vælge et godt alsidigt datagendannelsesværktøj til Mac, som er sikkert, effektivt og pengene værd.

Jeg hader at se det ske. Jeg mistede engang en kundemappe fra en MacBook, og det værste var at gøre det forkerte i de første fem minutter. Hvis dine filer forsvandt fra en Mac, et SD-kort eller et eksternt drev, så sænk tempoet først. Gendannelse virker ofte, men dit næste skridt afgør meget.

Gør dette, før du installerer noget

1. Stop straks med at skrive til drevet.
  2. Flyt ikke nye filer over på det.
  3. Spring Førstehjælp over indtil videre. Spring også de oprydningsapps over.
  4. Gem gendannede filer på et andet drev, aldrig tilbage på det samme.
  5. Hvis drevet forsvinder fra Macen, genopretter forbindelsen tilfældigt eller virker ustabilt, så lav først en sikkerhedskopi som et diskimage, hvis du stadig har adgang.

På SSD'er er dette vigtigere, end de fleste tror. TRIM på nyere Mac-computere rydder slettede blokke hurtigt. Det lærte jeg på den hårde måde med en ekstern SSD. Venter du for længe og bliver ved med at bruge det, bliver dine chancer dårligere.

Værktøjer jeg ville sætte på kortlisten

Hvis du vil have en bredere tråd om muligheder, er her en, der er værd at læse: Mac-gendannelsesværktøjer

1. Disk Drill er den, jeg først ville give til de fleste. Opsætningen er nem. Den læser APFS godt, kører fint på Apple Silicon og gjorde det rimeligt godt for mig med slettede filer, eksterne drev, der så ud til at være tømt, og kamerakort. Forhåndsvisningsfunktionen hjælper meget, da du kan tjekke, hvad der stadig er der, før du bruger tid på en fuld gendannelse. Den inkluderer også byte-for-byte imaging, hvilket betyder noget, hvis dit drev opfører sig mærkeligt.
  2. PhotoRec er den gratis løsning, jeg stadig har i tankerne. Den er grim, tung på terminalbrug og slet ikke brugervenlig. Alligevel leverer den over forventning, når et kort eller drev er i dårlig stand. Ulempen er barsk. Filnavne er som regel væk, mapper er væk, og det er besværligt at sortere resultaterne.
  3. R-Studio er til de mere rodede tilfælde. Beskadigede partitioner, RAID-ting, problemer med filsystemet, dybere scanninger. Jeg har set folk få gode resultater med det, når enklere apps ramte en mur. Brugerfladen virkede tætpakket for mig første gang. Hvis du allerede kender din vej rundt i lagringsværktøjer, begynder det at give mere mening.
  4. iBoysoft Data Recovery er fin, hvis du vil have noget enklere. APFS-understøttelsen er ganske god. Den giver også en lille gratis gendannelseskvote, hvilket hjælper, hvis du kun har brug for en dokumentmappe eller nogle få billeder og ikke vil gå all in endnu.

Hvor jeg ville starte

Ved det sædvanlige rod, slettede filer, tømt Papirkurv, et beskadiget SD-kort eller et eksternt drev, der kun dukker op halvt ødelagt, ville jeg starte med Disk Drill. Det føltes som den bedste mellemvej mellem brugervenlighed og at få tingene tilbage.

Hvis du er fortrolig med Terminal og vil have en gratis løsning, fortjener PhotoRec stadig en plads. Det ser gammelt ud og virker lidt groft, men det giver resultater oftere, end folk forventer.

Jeg ville holde det enkelt. Til en alsidig Mac-datagendannelsesapp er Disk Drill den, jeg først ville vælge.

Hvorfor jeg ville vælge den frem for de fleste andre:

1. Den håndterer APFS og HFS+ godt.
  2. Den virker med interne drev, eksterne drev, SD-kort og USB-stik.
  3. Forhåndsvisningen er nyttig, så du kan se, om dine filer er der, før du betaler.
  4. Den er lettere at bruge end R-Studio, som er solidt, men overkill for mange.
  5. Den har sikkerhedskopiering af disk images, hvilket betyder noget, hvis dit eksterne drev opfører sig ustabilt.

Lille uenighed med @mikeappsreviewer. Jeg ville ikke sende de fleste til PhotoRec, medmindre de er ok med rod. Den gendanner ganske vist meget, men at miste mappestruktur og filnavne forvandler ét problem til et andet problem. Fint til fotos. Irriterende til blandede arbejdsfiler.

Min korte liste:

• Disk Drill, bedste alsidige valg til Mac
  • R-Studio, bedre til tekniske brugere og beskadigede filsystemer
  • iBoysoft, udmærket hvis du vil have et enklere andet valg
  • PhotoRec, gratis men grimt og kaotisk

Hvis overførslen mislykkedes på et eksternt drev, ville jeg scanne det eksterne drev først, ikke din Mac, medmindre filer blev flyttet væk fra Mac’en og også slettet der. Gendan til et andet drev. Ikke det samme. Det er dér, folk dummer sig.

Hvis du vil have en hurtig forklaring, er denne tips til Mac-datagendannelsessoftware og anbefalinger af gendannelsesapps nem at skimme.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @boswandelaar om shortlisten, men jeg ville justere rangeringen en smule afhængigt af, hvad der faktisk fejlede under overførslen.

Hvis du vil have ét godt alsidigt valg af datagendannelsessoftware til Mac, er Disk Drill sandsynligvis den sikreste anbefaling for de fleste. Ikke fordi det er magisk, men fordi det rammer det rette niveau: solid APFS-understøttelse, nem brugerflade, forhåndsvisninger, og det fungerer på intern Mac-lagring, eksterne HDD’er, SSD’er, SD-kort og USB-drev uden at få dig til at føle, at du har brug for et retsmedicinsk laboratorium.

Der, hvor jeg er en smule uenig med det sædvanlige råd: folk hopper for hurtigt til “dyb scanning af alt”. Hvis det eksterne drev stadig monteres normalt, så start først med en lettere scanning. Dybe scanninger kan tage en evighed og spytte et bjerg af skrammel ud med generiske filnavne. Nyttigt, ja. Sjovt, nej.

Mit syn er:

• Disk Drill: bedste samlede Mac-datagendannelsesapp for almindelige mennesker
  • R-Studio: stærkere, hvis filsystemet virkelig er ødelagt
  • PhotoRec: gratis, kraftfuld og også lidt af en kirkegård for filnavne
  • iBoysoft: okay, men jeg ser normalt folk vokse hurtigt fra det

Hvis dette også var en mislykket overførsel til et eksternt drev, kan de manglende filer stadig være på kildedrevet, destinationsdrevet eller begge i delvis form. Derfor ville jeg tjekke begge, før jeg antager, at de er væk for altid. Folk overser det hele tiden.

For flere meninger er denne tråd om bedste Mac-datagendannelsessoftware til gendannelse af slettede eller mistede filer værd at skimme.

Kort version: start med Disk Drill til Mac, gendan til et andet drev, og hvis det ikke finder noget brugbart, så gå videre til R-Studio.

Jeg er for det meste enig med @boswandelaar, @yozora og @mikeappsreviewer om kortlisten, men jeg vil tilføje én advarsel: hvis den mislykkede overførsel involverede en SSD, kan softwaregendannelse være begrænset, fordi TRIM hurtigt kan slette slettede data. I så fald betyder tiden mere end, hvilken app du vælger.

Som en generel anbefaling til Mac er Disk Drill stadig det mest afbalancerede valg.

Fordele ved Disk Drill

• Meget Mac-venlig, ikke en retsmedicinsk labyrint
  • God understøttelse af APFS, eksterne drev, USB-drev, SD-kort
  • Forhåndsvisning hjælper med at undgå at betale i blinde
  • Kan oprette et backup-image før gendannelse
  • God til blandede filtyper, ikke kun fotos

Ulemper ved Disk Drill

• Ikke den billigste løsning
  • Dybe scanninger kan returnere en masse rod
  • På stærkt beskadigede filsystemer kan den nå sine grænser før R-Studio gør

Min rangering ville være:

1. Disk Drill for de fleste
  2. R-Studio hvis drevstrukturen er beskadiget eller mærkelig
  3. PhotoRec kun hvis du accepterer mistede navne og mapper
  4. iBoysoft hvis du vil have noget grundlæggende

En lille uenighed med de andre: Jeg ville tjekke, om overførselsappen kopierede eller flyttede filer. Hvis det var en flytning, kan kildedrevet på Mac’en være lige så vigtigt at scanne som det eksterne drev. Gendan altid til et andet drev.