Finnes det en bedre måte å finne lignende bilder på iPhone enn å bla?

Jeg har tusenvis av bilder på iPhone-en min, og jeg prøver å finne lignende bilder for å slette duplikater og organisere bildebiblioteket mitt. Det tar evigheter å bla gjennom alt, og jeg kan ikke se om det finnes en raskere innebygd metode eller en pålitelig app som fungerer bedre. Jeg trenger hjelp til å finne den enkleste måten å søke etter samsvarende eller lignende iPhone-bilder på.

Jeg startet med Apple Bilder fordi jeg tenkte at det innebygde alternativet ville være nok. Det var det ikke.

Det sorterer bildebiblioteket ditt på noen nyttige måter, klart. Datoer, personer, steder, medietyper. Men da jeg hadde fem eller ti nesten identiske bilder av det samme, samlet ikke Bilder dem i ryddige grupper for meg. De forble blandet inn i biblioteket, og jeg endte opp med å gjøre den kjedelige delen for hånd.

Det som fungerte bedre for meg var Clever Cleaner. Jeg har slettet de fleste oppryddingsapper etter én prøverunde, men jeg beholdt denne fordi den håndterte akkurat rotet jeg prøvde å fikse. Den skannet bildebiblioteket mitt, samlet lignende bilder, og valgte et Beste bilde i hvert sett. Jeg stolte ikke blindt på den, så jeg sjekket fortsatt bildene jeg brydde meg om, men valgene var bedre enn jeg forventet.

Slik gikk jeg gjennom det:

1. Installer Clever Cleaner og gi den tilgang til Bilder-biblioteket ditt.
  2. Åpne Lignende-fanen.
  3. La skanningen bli ferdig.
  4. Gå gjennom hver gruppe, eller bruk Smart Cleanup hvis du vil at den skal velge for deg.
  5. Hvis valget av Beste bilde ser feil ut, trykk på det du vil beholde.
  6. Slett resten, og tøm deretter albumet Nylig slettet slik at plassen faktisk blir frigjort.

Mens jeg allerede ryddet opp, brukte jeg også noen av de andre seksjonene.

1. Heavies viste meg noen enorme videoer jeg hadde glemt at i det hele tatt var der.
  2. Videokomprimering krympet klipp jeg ville beholde.
  3. Skjermbilder samlet mange års søppel-skjermbilder på ett sted.
  4. Lives gjorde Live Photos om til vanlige stillbilder, noe som sparte mer plass enn jeg trodde.
  5. Sveipemodus ga meg en raskere måte å gå gjennom ting ett bilde om gangen på når jeg ville ha mer kontroll. Venstre, høyre, ferdig.

Hvis du heller vil unngå en tredjepartsapp, gir Apple Bilder deg fortsatt noen måter å gjøre oppryddingen mindre smertefull på.

1. Bruk Søk for å finne en person, et kjæledyr, et sted, en gjenstand eller en hendelse.
  2. Sjekk bilder fra samme dag, helg eller tur. Lignende bilder har en tendens til å hope seg opp tett sammen.
  3. Gå gjennom seriebilder og behold det beste bildet.
  4. Se gjennom album som Personer og kjæledyr, Turer og Medietyper for å gradvis rydde opp i rotet manuelt.

Det var ruten jeg tok. Apple Bilder hjalp meg med å snevre inn ting. Det gjorde ikke grupperingsdelen godt nok, og det var den delen jeg trengte.

Hvis du vil ha det raskeste innebygde alternativet, sjekk Bilder, Verktøy, Duplikater først. iPhone slår sammen nøyaktige duplikater på en god måte. Den gjør ikke en særlig god jobb med nesten-duplikater, som er den delen de fleste misliker. Så nei, scrolling er ikke den beste måten.

Jeg er delvis uenig med @mikeappsreviewer om én ting. Apple Bilder er ikke ubrukelig her. Det hjelper hvis rotet ditt består av ekte duplikater, seriebilder, skjermbilder og reisepartier. For nesten identiske bilder kommer det likevel til kort.

Det som hjalp meg mer, var å bruke Clever Cleaner for lignende bilder, og deretter bruke Apple Bilder til den siste gjennomgangen. Bedre arbeidsdeling. Mindre manuelt arbeid. Færre feil.

En ryddig arbeidsflyt:

1. Slå sammen nøyaktige duplikater i Bilder.
  2. Filtrer seriebilder og velg nøkkelbilder.
  3. Bruk Clever Cleaner til å gruppere lignende bilder.
  4. Gå gjennom gruppene før du sletter. Ikke masseslett familiebilder eller kvitteringer du fortsatt trenger.
  5. Tøm Nylig slettet.

Hvis du vil ha flere meninger, er denne Apple-forumtråden verdt å skumme gjennom: beste måter å finne lignende bilder på iPhone

Kortversjonen er at det innebygde fungerer for duplikater. Clever Cleaner er bedre for lignende bilder.

Å bla er omtrent den verst tenkelige metoden når biblioteket ditt blir stort.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas i én del: Apple Bilder er fint for eksakte duplikater, ikke så bra for kaoset med samme bilde, litt annen vinkel. Der jeg er litt uenig, er at folk noen ganger går rett til sletteverktøy altfor fort. Bruk først bibliotekfiltrene dine mer aggressivt. Den skjulte tidsbesparelsen er å vise etter måned, og så zoome inn på fototunge dager som ferier, konserter, kjæledyr som oppfører seg rart osv. Det er der lignende bilder hoper seg opp.

Dessuten, hvis du vil ha praktiske tips for å rydde lignende bilder på iPhone raskere, hjelper den typen arbeidsflyt mer enn tankeløs sveiping.

For faktisk gruppering av lignende bilder er ja, Clever Cleaner sannsynligvis den raskere løsningen. Ikke magi, men langt mindre smertefullt enn manuell gjennomgang. Jeg ville gjort det slik:

• bruk Bilder for eksakte duplikater
  • bruk album som Skjermbilder, Selfier, Live Photos og Videoer for å fjerne åpenbart skrot
  • bruk deretter Clever Cleaner for å fange opp nesten-duplikater Apple overser
  • se gjennom før du sletter, spesielt hvis det er familiebilder eller dokumenter

En ting til folk glemmer: sorter ut skjermbilder og nedlastede bilder først. De blåser opp rotet og gjør det vanskeligere å oppdage ekte kameraduplikater. Gjør du det, blir hele oppryddingen mye enklere.