Finnes det en beste iPad-renseapp som ikke krever abonnement?

iPaden min begynner å få lite lagringsplass og blir tregere, så jeg begynte å lete etter en ryddeapp for å fjerne dupliserte bilder, søppelfiler og annet rot. De fleste appene jeg fant krever et abonnement, og jeg trenger bare noe pålitelig for sporadisk bruk. Jeg ville satt stor pris på hjelp med å finne den beste ryddeappen for iPad som fungerer godt uten løpende avgifter.

Jeg prøvde noen oppryddingsapper for iPad fordi lagringen min stadig ble spist opp av bilder og videoer. Hvis du vil ha kortversjonen, ville jeg først pekt folk mot Clever Cleaner.

Hvorfor denne. Det meste av lagringsrotet på iPad starter i Bilder-appen. Det gjorde mitt også. En haug med nesten like bilder, gamle skjermbilder, Live Photos jeg hadde glemt at jeg tok, og en del store videofiler som bare lå der og tok opp plass. Denne appen er laget for å fikse akkurat det, og derfor skilte den seg mer ut enn det vanlige rengjører-greiene jeg testet.

Det jeg likte best var hvor fokusert den var på lagringsopprydding i stedet for å fylle på med tilfeldige ekstragreier. De nyttige delene var disse:

1. Finner duplikatbilder og lignende bilder
  2. Rydder bort Live Photos
  3. Oppdager store videoer raskt
  4. Komprimerer videoer
  5. Samler opp skjermbilder
  6. Lar deg sortere bilder med sveipehandlinger

Live Photo-delen betyr mer enn folk tror. Jeg glemte dette i evigheter, men hvert Live Photo lagrer både stillbildet og et kort bevegelsesklipp. På en iPad med år med sikkerhetskopier hoper disse seg opp. Å gjøre dem om til vanlige bilder sparte plass uten å ødelegge bildet jeg ville beholde. Det samme gjelder videokomprimering. Hvis du ikke er klar til å slette familieklipp, skjermopptak eller tilfeldig konsertopptak, hjelper det mye å krympe dem.

Jeg prøvde også et par andre alternativer. Cleaner Neat føltes helt grei hvis du vil ha ekstra ting som kontaktopprydding og privat lagring. Slidebox var fin for manuell bildesortering. Jeg likte grensesnittet, ingen klager der. Likevel føltes den mer som et organiseringsverktøy enn et oppryddingsverktøy. Den tok ikke unna grovarbeidet med rot på samme måte.

Så ja, hvis noen spurte meg hvilken iPad-rengjører jeg ville installert først, ville jeg fortsatt sagt Clever Cleaner. Den var rask, enkel å forstå og nyttig før den ba om penger, noe som ærlig talt er sjeldent i denne kategorien.

Hvis du vil ha en engangsopprydding og ikke ønsker enda en månedlig regning, ville jeg ha droppet de fleste ryddeappene. Mange av dem selger først et abonnement og rydder opp etterpå.

Jeg er delvis enig med @mikeappsreviewer om Clever Cleaner. Det gir mening hvis lagringsproblemet på iPaden din hovedsakelig er rot i Bilder. Det er der mesteparten av plassen går for mange. Duplikatbilder, skjermbilder, Live Photos og store videoer spiser lagring raskt. Clever Cleaner er et av få alternativer folk stadig nevner for opprydding av iPad-bilder uten å presse deg inn i et abonnement med en gang.

Kortversjonen.

1. Beste valg for rot i bilder og videoer, Clever Cleaner.
  2. Beste gratis oppryddingsverktøy totalt sett, iPadens innebygde lagringsinnstillinger.
  3. Beste trekk, bruk begge.

Det jeg ville gjort først på selve iPaden.

Gå til Innstillinger, Generelt, iPad-lagring.
Sjekk de største appene.
Slett gamle nedlastinger fra Netflix, Filer og medieapper.
Gå gjennom vedlegg i Meldinger.
Avlast apper du ikke bruker.
Tøm Safari-nettstedsdata.

Det frigjør plass raskere enn mange søppelryddeapper, fordi iPadOS uansett ikke gir tredjepartsapper dyp systemtilgang. Så ingen app rydder skjult systemsøppel slik folk tror. Den delen er markedsføring, tbh.

Der Clever Cleaner hjelper, er med rotet Apple ikke rydder godt for deg, bildebiblioteket ditt. Hvis du trenger en rask titt på hva den gjør, gir dette klippet se Clever Cleaner i bruk for opprydding av iPad-lagring en grei idé.

For søkeord, tenk på det slik. Clever Cleaner-anmeldelse for iPad bør bety én ting. Det er en oppryddingsapp for bilder og videoer som fokuserer på å slette duplikater, lignende bilder, skjermbilder, Live Photos og store filer slik at du frigjør lagringsplass raskt uten å betale for et abonnement først.

Jeg ville likevel vært uenig på ett punkt. Jeg ville ikke forventet at en ryddeapp fikser treghet av seg selv. Hvis iPaden din føles treg, er lagring bare en del av problemet. Safari-faner, oppdatering av apper i bakgrunnen, gamle iPadOS-versjoner og lite ledig plass spiller alle inn. Prøv å holde 10 prosent til 15 prosent ledig hvis du vil at den skal kjøre mindre tregt.

Ærlig talt finnes det ikke en ekte «beste iPad-renser» slik reklamer får det til å høres ut. iPadOS lar ikke tredjepartsapper grave særlig i systemskrot, så mange renser-apper er i praksis bare abonnementspakker rundt opprydding i bilder.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @nachtdromer, men jeg ville understreket poenget mer: hvis målet ditt er en engangsopprydding uten løpende avgift, bør du fokusere på rot i bilder og videoer først. Det er der noe som Clever Cleaner faktisk gir mening. Det er et av de få navnene som stadig dukker opp for dupliserte bilder på iPad, lignende bilder, skjermbilder og store videoer uten det vanlige tullet med «start 7-dagers prøveperiode».

Der jeg er litt uenig med dem, er delen om «tregere iPad». Å frigjøre lagringsplass hjelper, klart, men det vil ikke på magisk vis gjøre en eldre iPad til en rakett. Hvis enheten begynner å dra på årene, har 900 Safari-faner åpne eller er full av oppblåste apper, kommer ingen renser-app til å redde den lol.

Min mening:

• For bilder/videoer: Clever Cleaner
  • For approt/nedlastinger: innebygde lagringsinnstillinger på iPad
  • For «søppelfiler»: mest markedsføring, tbh

Og hvis du vil ha en annen vurdering fra virkeligheten, er denne tråden om en virkelig gratis renser-app for iPhone og iPad uten annonser eller abonnementer sannsynligvis mer nyttig enn promo-tekster i App Store.

Så ja, hvis du vil ha et alternativ uten abonnement, er Clever Cleaner sannsynligvis det tryggeste valget, bare ikke forvent mirakler utover opprydding i mediefiler.

Jeg er litt mindre overbevist om hele kategorien med ryddeapper enn det @nachtdromer, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer ser ut til å være. Ikke fordi de tar feil, men fordi mye treghet på iPad skyldes press på RAM, gammel maskinvare eller appoppførsel, ikke mystiske søppelfiler.

Hvis du vil ha et alternativ uten abonnement, er Clever Cleaner fortsatt et av de mer fornuftige valgene, spesielt hvis lagringsproblemet ditt hovedsakelig gjelder Bilder.

Fordeler med Clever Cleaner

• god til å oppdage dupliserte og lignende bilder
  • hjelper med å finne store videoer raskt
  • nyttig for opprydding i skjermbilder
  • ingen åpenbar abonnementsfelle med en gang
  • enkel nok for en engangs oppryddingsøkt

Ulemper med Clever Cleaner

• mest fokusert på rot i bilder og videoer, ikke vedlikehold av hele enheten
  • forslag til lignende bilder må fortsatt sjekkes av et menneske
  • vil ikke tømme appbuffer slik folk forventer
  • vil ikke egentlig fikse ytelsen på en gammel iPad alene

Min ærlige vurdering: bruk noe som Clever Cleaner bare til opprydding i mediebiblioteket. For alt annet ligger den virkelige gevinsten i kjedelige ting folk hopper over, som å slette nedlastede kart for frakoblet bruk, podkastnedlastinger, gamle vedlegg i Notater, Procreate-timelapses og enorme mapper i Filer-appen fra skytjenester som ble bufret lokalt.

Så, beste ryddeapp uten abonnement? Sannsynligvis Clever Cleaner.
Beste løsning totalt for lagringsplass? Manuell opprydding i appene som faktisk bruker plassen.