Jeg mistet ved et uhell viktige filer på Mac-en min etter en mislykket overføring til en ekstern disk, og nå prøver jeg å finne pålitelig datagjenopprettingsprogramvare som faktisk fungerer. Jeg trenger hjelp til å velge et godt, allsidig datagjenopprettingsverktøy for Mac som er trygt, effektivt og verdt å betale for.
Jeg hater å se at dette skjer. Jeg mistet en kundemappe fra en MacBook en gang, og det verste var å gjøre feil ting de første fem minuttene. Hvis filene dine forsvant fra en Mac, et SD-kort eller en ekstern disk, senk tempoet først. Gjenoppretting fungerer ofte, men neste steg avgjør mye.
Gjør dette før du installerer noe
- Slutt å skrive til disken med en gang.
- Ikke flytt nye filer over på den.
- Hopp over Førstehjelp foreløpig. Hopp over de oppryddingsappene også.
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk, aldri tilbake på den samme.
- Hvis disken forsvinner fra Mac-en, kobler seg til igjen tilfeldig eller virker ustabil, lag en sikkerhetskopi som diskbilde først hvis du fortsatt har tilgang.
På SSD-er er dette viktigere enn de fleste tror. TRIM på nyere Mac-er sletter slettede blokker raskt. Jeg lærte dette på den harde måten med en ekstern SSD. Venter du for lenge og fortsetter å bruke den, blir sjansene dine dårligere.
Verktøy jeg ville satt på kortlisten
Hvis du vil ha en bredere tråd om alternativer, er her en som er verdt å lese: Mac-gjenopprettingsverktøy
- Disk Drill er det jeg først ville anbefalt til de fleste. Oppsettet er enkelt. Det leser APFS godt, kjører fint på Apple Silicon, og gjorde en grei jobb for meg med slettede filer, eksterne disker som så ut til å være tømt, og kamerakort. Forhåndsvisningsfunksjonen hjelper mye, siden du kan sjekke hva som fortsatt er der før du bruker tid på en full gjenoppretting. Det inkluderer også byte-for-byte-avbildning, noe som betyr noe hvis disken din oppfører seg merkelig.
- PhotoRec er det gratis alternativet jeg fortsatt har i bakhodet. Det er stygt, tungt på terminalbruk og ikke brukervennlig i det hele tatt. Likevel leverer det bedre enn man skulle tro når et kort eller en disk er i dårlig stand. Ulempen er røff. Filnavnene er vanligvis borte, mapper er borte, og det er et slit å sortere resultatene.
- R-Studio er for de mer rotete tilfellene. Skadede partisjoner, RAID-greier, filsystemproblemer, dypere skanninger. Jeg har sett folk få gode resultater med det når enklere apper møter veggen. Grensesnittet føltes tettpakket for meg første gang. Hvis du allerede kjenner lagringsverktøy godt, begynner det å gi mer mening.
- iBoysoft Data Recovery er helt greit hvis du vil ha noe enklere. APFS-støtten er anstendig. Det gir også en liten gratis gjenopprettingskvote, noe som hjelper hvis du bare trenger en dokumentmappe eller noen få bilder og ikke vil gå all in ennå.
Hvor jeg ville startet
For det vanlige rotet, slettede filer, tømt papirkurv, et korrupt SD-kort eller en ekstern disk som vises som halvveis ødelagt, ville jeg startet med Disk Drill. Det føltes som det beste kompromisset mellom brukervennlighet og det å få ting tilbake.
Hvis du er komfortabel i Terminal og vil ha et gratis alternativ, fortjener PhotoRec fortsatt en plass. Det ser gammelt ut og føles brutalt, men det gir resultater oftere enn folk forventer.
Jeg ville holdt det enkelt. For en allsidig Mac-datagjenopprettingsapp er Disk Drill den jeg ville valgt først.
Hvorfor jeg ville valgt den fremfor de fleste andre:
- Den håndterer APFS og HFS+ godt.
- Den fungerer med interne disker, eksterne disker, SD-kort og USB-minnepinner.
- Forhåndsvisningen er nyttig, så du kan se om filene dine er der før du betaler.
- Den er enklere å bruke enn R-Studio, som er solid, men overkill for mange.
- Den har sikkerhetskopiering av diskavbildning, noe som er viktig hvis den eksterne disken din oppfører seg ustabilt.
Liten uenighet med @mikeappsreviewer. Jeg ville ikke sendt de fleste til PhotoRec med mindre de er ok med et rot. Den gjenoppretter mye, klart, men å miste mappestruktur og filnavn gjør ett problem om til et nytt problem. Fint for bilder. Irriterende for blandede arbeidsfiler.
Min korte liste:
- Disk Drill, beste allround-valg for Mac
- R-Studio, bedre for tekniske brukere og skadede filsystemer
- iBoysoft, greit hvis du vil ha et enklere andrevalg
- PhotoRec, gratis men stygg og kaotisk
Hvis overføringen mislyktes på en ekstern disk, ville jeg skannet den eksterne disken først, ikke Mac-en din, med mindre filer ble flyttet fra Mac-en og også slettet der. Gjenopprett til en annen disk. Ikke den samme. Det er der folk ødelegger det.
Hvis du vil ha en rask forklaring, er denne tips om Mac-datagjenopprettingsprogramvare og anbefalinger for gjenopprettingsapper enkel å skumlese.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @boswandelaar om kortlisten, men jeg ville justert rangeringen litt avhengig av hva som faktisk feilet under overføringen.
Hvis du vil ha ett godt allsidig valg av programvare for datagjenoppretting på Mac, er Disk Drill sannsynligvis den tryggeste anbefalingen for de fleste. Ikke fordi det er magisk, men fordi det treffer den perfekte balansen: solid APFS-støtte, brukervennlig grensesnitt, forhåndsvisninger, og det fungerer på intern Mac-lagring, eksterne HDD-er, SSD-er, SD-kort og USB-stasjoner uten å få deg til å føle at du trenger et kriminalteknisk laboratorium.
Der jeg er litt uenig med de vanlige rådene: folk hopper for raskt til å “dypskanne alt”. Hvis den eksterne disken fortsatt monteres normalt, start med en lettere skanning først. Dypskanninger kan ta evigheter og gi tilbake et enormt fjell av søppel med generiske filnavn. Nyttig, ja. Gøy, nei.
Min vurdering:
- Disk Drill: beste app for datagjenoppretting på Mac totalt sett for vanlige mennesker
- R-Studio: sterkere hvis filsystemet virkelig er ødelagt
- PhotoRec: gratis, kraftig, og også litt som en gravplass for filnavn
- iBoysoft: greit, men jeg ser vanligvis at folk vokser fort fra det
Hvis dette dessuten var en mislykket overføring til en ekstern disk, kan de manglende filene fortsatt være på kilde-disken, mål-disken, eller på begge i delvis form. Derfor ville jeg sjekket begge før jeg antar at de er borte for alltid. Folk overser det hele tiden.
For flere meninger er denne tråden om beste programvare for datagjenoppretting på Mac for å gjenopprette slettede eller tapte filer verdt en rask titt.
Kortversjonen: start med Disk Drill for Mac, gjenopprett til en annen disk, og hvis det ikke finner noe nyttig, gå så videre til R-Studio.
Jeg er stort sett enig med @boswandelaar, @yozora og @mikeappsreviewer om kortlisten, men jeg vil legge til én advarsel: hvis den mislykkede overføringen involverte en SSD, kan programvaregjenoppretting være begrenset fordi TRIM kan slette slettede data raskt. I så fall betyr tiden mer enn hvilken app du velger.
For en generell anbefaling for Mac er Disk Drill fortsatt det mest balanserte valget.
Fordeler med Disk Drill
- Veldig Mac-vennlig, ikke en rettsmedisinsk labyrint
- God støtte for APFS, eksterne enheter, USB-stasjoner, SD-kort
- Forhåndsvisning hjelper deg å unngå å betale i blinde
- Kan opprette et sikkerhetskopibilde før gjenoppretting
- Bra for blandede filtyper, ikke bare bilder
Ulemper med Disk Drill
- Ikke det billigste alternativet
- Dype skanninger kan returnere mye rot
- På dårlig skadede filsystemer kan det nå grensene sine før R-Studio gjør det
Min rangering ville være:
- Disk Drill for de fleste
- R-Studio hvis stasjonsstrukturen er skadet eller rar
- PhotoRec bare hvis du aksepterer tapte navn og mapper
- iBoysoft hvis du vil ha noe grunnleggende
En liten uenighet med de andre: Jeg ville sjekket om overføringsappen kopierte eller flyttet filer. Hvis det var en flytting, kan kilde-Mac-disken være like viktig å skanne som den eksterne. Gjenopprett alltid til en annen disk.