Min iPad börjar få ont om lagringsutrymme och blir långsammare, så jag började leta efter en städapp för att ta bort dubblettfoton, skräpfiler och annat skräp. De flesta appar jag hittade kräver en prenumeration, och jag behöver bara något pålitligt för tillfällig användning. Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med att hitta den bästa städappen för iPad som fungerar bra utan löpande avgifter.
Jag testade några iPad-rensningsappar eftersom mitt lagringsutrymme hela tiden åts upp av foton och videor. Om du vill ha den korta versionen skulle jag först rekommendera Clever Cleaner.
Varför just den här. Det mesta av röran i iPad-lagringen börjar i Bilder-appen. Så var det för mig. En hög med nästan identiska bilder, gamla skärmbilder, Live Photos som jag hade glömt att jag tagit, och en massa stora videofiler som bara låg där och tog plats. Den här appen är byggd för att fixa exakt det, vilket är varför den stack ut mer än den vanliga rensningsgrejen jag testade.
Det jag gillade mest var hur fokuserad den var på lagringsrensning i stället för att fylla på med slumpmässiga extrafunktioner. De användbara delarna var dessa:
- Hittar dubbletter och liknande foton
- Rensar bort Live Photos
- Upptäcker stora videor snabbt
- Komprimerar videor
- Samlar ihop skärmbilder
- Låter dig sortera foton med svepgester
Live Photo-delen är viktigare än folk tror. Jag glömde bort detta i evigheter, men varje Live Photo sparar både stillbilden och ett kort rörelseklipp. På en iPad med flera års säkerhetskopior byggs de snabbt upp. Att göra om dem till vanliga foton sparade utrymme utan att förstöra bilden jag ville behålla. Samma sak gäller videokomprimering. Om du inte är redo att radera familjeklipp, skärminspelningar eller slumpmässiga konsertvideor hjälper det mycket att krympa dem.
Jag testade också ett par andra alternativ. Cleaner Neat kändes okej om du vill ha extrafunktioner som kontaktrensning och privat lagring. Slidebox var trevlig för manuell fotosortering. Jag gillade gränssnittet, inget att klaga på där. Fortfarande kändes det mer som ett organiseringsverktyg än ett rensningsverktyg. Det gjorde inte grovjobbet med röran på samma sätt.
Så ja, om någon frågade mig vilken iPad-rensare jag skulle installera först skulle jag fortfarande säga Clever Cleaner. Den var snabb, enkel att förstå och användbar innan den började be om pengar, vilket är ovanligt i den här kategorin tbh.
Om du vill ha en engångsrensning och inte vill ha ytterligare en månatlig räkning skulle jag hoppa över de flesta appar för rensning. Många av dem säljer först en prenumeration och rensar i andra hand.
Jag håller delvis med @mikeappsreviewer om Clever Cleaner. Det är rimligt om ditt lagringsproblem på iPad mest handlar om röran i Bilder. Det är där det mesta utrymmet försvinner för många. Dubbletter, skärmbilder, Live Photos och stora videor äter snabbt upp lagringen. Clever Cleaner är ett av få alternativ som folk fortsätter att nämna för rensning av iPad-bilder utan att direkt pressa dig till en prenumeration.
Kort version.
- Bästa valet för foto- och videoröra, Clever Cleaner.
- Bästa kostnadsfria rensningsverktyget totalt, din iPads inbyggda lagringsinställningar.
- Bästa draget, använd båda.
Det jag skulle göra först på själva iPaden.
Gå till Inställningar, Allmänt, iPad-lagring.
Kontrollera de största apparna.
Ta bort gamla nedladdningar från Netflix, Filer och medieappar.
Granska bilagor i Meddelanden.
Avlasta appar du inte använder.
Rensa webbplatsdata i Safari.
Det där frigör utrymme snabbare än många appar för skräprensning, eftersom iPadOS ändå inte ger tredjepartsappar djup systemåtkomst. Så ingen app rensar dolt systemskräp på det sätt som folk tror. Den delen är marknadsföring, tbh.
Där Clever Cleaner hjälper är med det Apple inte rensar särskilt bra åt dig, ditt bildbibliotek. Om du behöver en snabb titt på vad den gör ger det här klippet, se Clever Cleaner i praktiken för rensning av iPad-lagring en ganska bra bild.
För söktermer kan du tänka så här. Clever Cleaner-recension för iPad borde betyda en sak. Det är en app för rensning av foton och videor som fokuserar på att ta bort dubbletter, liknande bilder, skärmbilder, Live Photos och stora filer så att du snabbt kan frigöra lagringsutrymme utan att först betala för en prenumeration.
Jag skulle dock inte hålla med på en punkt. Jag skulle inte förvänta mig att någon rensningsapp fixar tröghet på egen hand. Om din iPad känns seg är lagring bara en del av det. Safari-flikar, appuppdatering i bakgrunden, gamla iPadOS-versioner och lite ledigt utrymme spelar alla roll. Försök att hålla 10 procent till 15 procent ledigt om du vill att den ska kännas mindre trög.
Ärligt talat finns det ingen verkligt bästa iPad-rensare på det sätt som annonser får det att låta. iPadOS låter inte appar från tredje part gräva särskilt mycket i systemskräp, så många rensarappar är i princip bara prenumerationsskal runt fotostädning.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @nachtdromer, men jag skulle driva poängen hårdare: om ditt mål är en engångsrensning utan återkommande avgift, fokusera först på foto- och videoröran. Det är där något som Clever Cleaner faktiskt är vettigt. Det är ett av få namn som fortsätter att dyka upp för duplicerade bilder på iPad, liknande bilder, skärmdumpar och stora videor utan det vanliga tramset med börja med en 7-dagars provperiod.
Där jag är lite oense med dem är delen om långsammare iPad. Att frigöra lagring hjälper, visst, men det kommer inte magiskt att förvandla en äldre iPad till ett raketskepp. Om enheten börjar bli gammal, har 900 Safari-flikar öppna eller är full av tunga appar, kommer ingen rensarapp att rädda den lol.
Min uppfattning:
- För foton/videor: Clever Cleaner
- För appröra/nedladdningar: inbyggda lagringsinställningar på iPad
- För skräpfiler: mest marknadsföring, tbh
Om du dessutom vill ha ett annat verklighetsnära perspektiv är den här tråden om en verkligen gratis rensarapp för iPhone och iPad utan annonser eller prenumerationer förmodligen mer användbar än kampanjtexter i App Store.
Så ja, om du vill ha ett alternativ utan prenumeration är Clever Cleaner förmodligen det säkraste valet, men förvänta dig inga mirakel utöver mediarensning.
Jag är lite mindre övertygad om hela kategorin med städappar än vad @nachtdromer, @sterrenkijker och @mikeappsreviewer verkar vara. Inte för att de har fel, utan för att mycket av segheten på iPad beror på RAM-tryck, gammal hårdvara eller appbeteende, inte på mystiska skräpfiler.
Om du vill ha ett alternativ utan prenumeration är Clever Cleaner fortfarande ett av de mer vettiga valen, särskilt om ditt lagringsproblem mest handlar om Bilder.
Fördelar med Clever Cleaner
- bra på att upptäcka dubbletter och liknande bilder
- hjälper dig att snabbt hitta stora videor
- användbar för att rensa skärmbilder
- ingen uppenbar prenumerationsfälla från start
- tillräckligt enkel för en engångsrensning
Nackdelar med Clever Cleaner
- fokuserar mest på foto- och videoröra, inte på underhåll av hela enheten
- förslag på liknande bilder behöver fortfarande granskas av en människa
- rensar inte appcache på det sätt folk förväntar sig
- kommer inte direkt att fixa prestandan på en gammal iPad på egen hand
Min ärliga uppfattning: använd något som Clever Cleaner bara för att rensa mediebiblioteket. För allt annat kommer den verkliga vinsten från tråkiga saker som folk hoppar över, som att radera offlinekartor, nedladdade poddar, gamla anteckningsbilagor, Procreate-timelapses och jättestora mappar i appen Filer från molntjänster som cachades lokalt.
Så, bästa städappen utan prenumeration? Förmodligen Clever Cleaner.
Bästa övergripande lösningen på lagringsproblem? Manuell rensning i apparna som faktiskt tar upp utrymme.