Finns det en bra allround-programvara för dataåterställning för Mac?

Jag råkade förlora viktiga filer på min Mac efter en misslyckad överföring till en extern enhet, och nu försöker jag hitta pålitlig programvara för dataåterställning som faktiskt fungerar. Jag behöver hjälp med att välja ett bra allroundverktyg för dataåterställning på Mac som är säkert, effektivt och värt att betala för.

Jag hatar att se när detta händer. Jag förlorade en kundmapp från en MacBook en gång, och den värsta delen var att göra fel sak under de första fem minuterna. Om dina filer försvann från en Mac, ett SD-kort eller en extern enhet, sakta ner först. Återställning fungerar ofta, men ditt nästa steg avgör mycket.

Gör detta innan du installerar något

1. Sluta skriva till enheten direkt.
  2. Flytta inte nya filer till den.
  3. Hoppa över Första hjälpen tills vidare. Hoppa över de där städapparna också.
  4. Spara återställda filer på en annan enhet, aldrig tillbaka till samma.
  5. Om enheten försvinner från Macen, återansluter slumpmässigt eller verkar opålitlig, skapa först en avbildningsbackup om du fortfarande har åtkomst.

På SSD-enheter är detta viktigare än de flesta tror. TRIM på nyare Macar rensar borttagna block snabbt. Jag lärde mig detta den hårda vägen med en extern SSD. Väntar du för länge och fortsätter använda den, blir dina chanser sämre.

Verktyg jag skulle sätta upp på kortlistan

Om du vill ha en bredare tråd om alternativen finns här en som är värd att läsa: Mac-återställningsverktyg

1. Disk Drill är det verktyg jag först skulle rekommendera till de flesta. Installationen är enkel. Det läser APFS bra, fungerar fint på Apple Silicon och gjorde ett hyggligt jobb för mig med raderade filer, externa enheter som såg ut att vara tömda och minneskort från kameror. Förhandsgranskningsfunktionen hjälper mycket, eftersom du kan kontrollera vad som fortfarande finns kvar innan du lägger tid på en fullständig återställning. Det innehåller också byte-för-byte-avbildning, vilket spelar roll om din enhet beter sig konstigt.
  2. PhotoRec är det gratisalternativ jag fortfarande har i åtanke. Det är fult, tungt beroende av terminalen och inte användarvänligt alls. Ändå presterar det bättre än väntat när ett kort eller en enhet är i dåligt skick. Nackdelen är rätt brutal. Filnamn är oftast borta, mappar är borta och att sortera resultaten är ett jobbigt arbete.
  3. R-Studio är för de rörigare fallen. Skadade partitioner, RAID-saker, filsystemproblem, djupare skanningar. Jag har sett folk få bra resultat med det när enklare appar kört fast. Gränssnittet kändes kompakt för mig första gången. Om du redan kan din väg runt lagringsverktyg börjar det bli mer logiskt.
  4. iBoysoft Data Recovery är ett bra alternativ om du vill ha något enklare. APFS-stödet är okej. Det ger också ett litet gratisutrymme för återställning, vilket hjälper om du bara behöver en dokumentmapp eller några foton och inte vill gå all in ännu.

Var jag skulle börja

För den vanliga röran, raderade filer, tömd papperskorg, ett skadat SD-kort eller en extern disk som dyker upp halvtrasig, skulle jag börja med Disk Drill. Det kändes som den bästa medelvägen mellan användarvänlighet och att få tillbaka sina saker.

Om du är bekväm i Terminal och vill ha ett gratis alternativ, förtjänar PhotoRec fortfarande en plats. Det ser gammalt ut och känns trubbigt, men det ger resultat oftare än folk förväntar sig.

Jag skulle hålla det enkelt. För en allround-app för dataåterställning på Mac är Disk Drill det jag skulle välja först.

Varför jag skulle välja det framför de flesta andra:

1. Det hanterar APFS och HFS+ bra.
  2. Det fungerar med interna enheter, externa enheter, SD-kort och USB-minnen.
  3. Förhandsvisningen är användbar, så du kan se om dina filer finns där innan du betalar.
  4. Det är enklare att använda än R-Studio, som är bra men överkurs för många.
  5. Det har säkerhetskopiering av diskavbildningar, vilket spelar roll om din externa enhet beter sig instabilt.

En liten invändning mot @mikeappsreviewer. Jag skulle inte skicka de flesta till PhotoRec om de inte är okej med en röra. Det återställer mycket, visst, men att förlora mappstruktur och filnamn förvandlar ett problem till ett andra problem. Bra för foton. Irriterande för blandade arbetsfiler.

Min korta lista:

• Disk Drill, bästa allroundvalet för Mac
  • R-Studio, bättre för tekniska användare och skadade filsystem
  • iBoysoft, okej om du vill ha ett enklare andrahandsalternativ
  • PhotoRec, gratis men fult och kaotiskt

Om överföringen misslyckades på en extern enhet skulle jag skanna den externa enheten först, inte din Mac, om inte filer flyttades från Macen och togs bort där också. Återställ till en annan enhet. Inte samma. Det är där folk gör bort sig.

Om du vill ha en snabb förklaring är denna tips om programvara för dataåterställning på Mac och rekommendationer för återställningsappar lätt att skumma igenom.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @boswandelaar om kortlistan, men jag skulle justera rankningen lite beroende på vad som faktiskt gick fel under överföringen.

Om du vill ha ett bra allroundval av programvara för dataåterställning på Mac är Disk Drill förmodligen den säkraste rekommendationen för de flesta. Inte för att det är magiskt, utan för att det träffar mitt i prick: stabilt APFS-stöd, lättanvänt gränssnitt, förhandsvisningar, och det fungerar på intern Mac-lagring, externa HDD:er, SSD:er, SD-kort och USB-enheter utan att få dig att känna att du behöver ett forensiskt labb.

Där jag är lite oenig med de vanliga råden: folk hoppar för snabbt till att djupskanna allt. Om den externa enheten fortfarande monteras normalt, börja med en lättare skanning först. Djupskanningar kan ta en evighet och spotta tillbaka ett berg av skräp med generiska filnamn. Användbart, ja. Kul, nej.

Min syn:

• Disk Drill: bästa dataåterställningsappen för Mac totalt sett för vanliga människor
  • R-Studio: starkare om filsystemet verkligen är trasigt
  • PhotoRec: gratis, kraftfullt och också lite av en kyrkogård för filnamn
  • iBoysoft: okej, men jag brukar se att folk växer ur det snabbt

Om det här dessutom var en misslyckad överföring till en extern enhet kan de saknade filerna fortfarande finnas på källenheten, målenheten eller båda i delvis form. Därför skulle jag kontrollera båda innan jag antar att de är borta för alltid. Folk missar det hela tiden.

För fler åsikter är den här tråden om bästa Mac-programvaran för dataåterställning för att återställa raderade eller förlorade filer värd en snabb titt.

Kort version: börja med Disk Drill for Mac, återställ till en annan enhet, och om det inte hittar något användbart, gå sedan vidare till R-Studio.

Jag håller mest med @boswandelaar, @yozora och @mikeappsreviewer om kortlistan, men jag skulle lägga till en varning: om den misslyckade överföringen involverade en SSD kan möjligheterna till programvaruåterställning vara begränsade eftersom TRIM snabbt kan radera borttagna data. I så fall är tiden viktigare än vilken app du väljer.

För en allmän rekommendation för Mac är Disk Drill fortfarande det mest balanserade valet.

Fördelar med Disk Drill

• Mycket Mac-vänligt, inte en forensisk labyrint
  • Bra stöd för APFS, externa enheter, USB-enheter, SD-kort
  • Förhandsgranskning hjälper dig att undvika att betala i blindo
  • Kan skapa en säkerhetskopia i form av en avbild innan återställning
  • Bra för blandade filtyper, inte bara foton

Nackdelar med Disk Drill

• Inte det billigaste alternativet
  • Djupa skanningar kan ge mycket skräp i resultaten
  • På allvarligt skadade filsystem kan det nå sina gränser innan R-Studio gör det

Min rankning skulle vara:

1. Disk Drill för de flesta
  2. R-Studio om enhetens struktur är skadad eller konstig
  3. PhotoRec bara om du accepterar förlorade namn och mappar
  4. iBoysoft om du vill ha något grundläggande

En liten invändning mot de andra: jag skulle kontrollera om överföringsappen kopierade eller flyttade filer. Om det var en flytt kan källenheten i Macen vara minst lika viktig att skanna som den externa enheten. Återställ alltid till en annan enhet.