Gjenoppretting av ekstern harddisk etter at filer ble slettet ved en feil, kan de fortsatt gjenopprettes?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra den eksterne harddisken min og innså det rett etter at det skjedde. De var ikke sikkerhetskopiert, og jeg prøver å finne ut om filgjenoppretting fra ekstern harddisk fortsatt er mulig, eller om de slettede dataene er borte for godt. Jeg trenger hjelp med de tryggeste trinnene for gjenoppretting og hva jeg bør unngå så jeg ikke gjør situasjonen verre.

Jeg mistet en mappe som dette en gang, og den første feilen folk gjør er å fortsette å bruke disken mens de panikkleter etter løsninger. Hvis du vil ha best mulig sjanse til å få tilbake filene dine, slutt å skrive til disken med en gang.

Her er hvorfor. Når en fil blir slettet, blir bitene vanligvis liggende en stund. Systemet markerer bare plassen som ledig. Bildene dine, dokumentene dine, hva som helst, kan fortsatt være der til noe nytt havner oppå dem. Så hver installasjon, nedlasting, nettleserbuffer, oppdatering, alt sammen spiser av sjansene dine.

Stopp alt og la disken være i fred.

Hvis de manglende filene lå på en sekundær intern disk eller en ekstern disk, koble den fra og koble den til en annen datamaskin for gjenopprettingsarbeid. Hvis de tapte dataene lå på oppstartsdisken din, ikke fortsett å starte opp fra den hvis du kan unngå det. Bruk en USB-oppstartsdisk eller flytt gjenopprettingsarbeidet til en annen maskin.

Når disken er ute av faresonen, er dette den ryddigste måten jeg ville gått fram på med Disk Drill:

1. Installer Disk Drill et annet sted. Legg det på en annen disk, ikke den med de tapte filene. Å installere på den berørte disken er slik folk sletter det de prøvde å redde.
  2. Lag først et fullstendig byte-for-byte-avbildning. Disk Drill har et alternativ for dette. Jeg ville gjort det før skanningen. Å jobbe fra en kopi er tryggere enn å belaste originaldisken om og om igjen.
  3. Skann originaldisken eller, enda bedre, avbildningen. La den fullføre. Ikke stopp halvveis fordi de første resultatene ser rare ut.
  4. Forhåndsvis det den finner. Dette betyr mer enn folk tror. At et filnavn dukker opp betyr ikke at filen kan brukes. Hvis forhåndsvisningen åpnes rent, er sjansene dine bedre.
  5. Gjenopprett filene til en annen disk. Ikke legg gjenopprettede data tilbake på samme disk som du skanner.

Når det gjelder pris, gir gratisversjonen av Disk Drill deg opptil 100 MB gjenoppretting. Det er lite, ja, men nok til å teste om filene dine fortsatt er der og om programmet oppdager dem riktig.

Noen ting jeg ville hatt i bakhodet:

1. Gammeldagse HDD-er er ofte lettere å gjenopprette fra enn SSD-er. Hvis disken din er en harddisk, er sjansene dine ofte bedre. Noen nyere harddisker støtter TRIM, så ikke vent for lenge.
  2. Klikking, skrapelyder eller gjentatte oppspinningslyder er dårlige tegn. Da ville jeg stoppet. Det er mindre et programvareproblem og mer en maskinvarefeil. Et gjenopprettingslaboratorium er det tryggere valget.
  3. Gjør én ordentlig skanning, ikke fem tilfeldige. Å kjøre skanninger om og om igjen trekker ikke magisk fram mer data. Det bare øker slitasjen, og på en ustabil disk er det en dum risiko.

Hvis Disk Drill ikke får deg helt i mål, har jeg sett folk bytte til andre verktøy med blandet hell. Recuva er enkelt og lett, bra for enkle slettinger. DiskGenius går dypere og gir mer mening når partisjoner eller filsystemer er ødelagt. Data Rescue er et program mange nevner på Mac. Jeg ville fortsatt startet med Disk Drill, men hvis du møter veggen, er dette de vanlige reservealternativene.

Handle raskt, ikke skriv noe nytt til disken, og hold gjenopprettingsmålet adskilt. Hvis disken fortsatt er frisk, er det en god sjanse for at filene dine fortsatt ligger der.

Ja, hvis du slettet dem ved en feil og sluttet å bruke den eksterne disken raskt, er gjenoppretting fortsatt mulig.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om det viktigste, slutt å bruke disken. Jeg er litt uenig på ett punkt, jeg ville sjekket de enkle tingene først før jeg kjører en grundig skanning. Se i Papirkurven på PC-en som ble brukt til slettingen. Noen slettinger fra eksterne disker hopper over den, andre gjør ikke det. Sjekk også om filene ble flyttet, ikke slettet, med et Windows-søk etter filtype, som .jpg, .docx, .mp4. Det tar 2 minutter og sparer tid.

Etter det, bruk en gjenopprettingsapp. Disk Drill er et solid valg for filgjenoppretting fra ekstern harddisk fordi det viser slettede filer raskt og lar deg forhåndsvise dem. Forhåndsvisning er viktig. Et filnavn betyr ingenting hvis filen åpnes ødelagt. Hvis disken er en vanlig HDD, er sjansene for gjenoppretting ofte ganske gode. Hvis det er en SSD-basert ekstern disk, synker sjansene fordi TRIM sletter slettede blokker raskere. Ikke alltid, men ofte nok til at det har betydning.

En annen ting folk overser, sjekk SMART-helsen før du kjører lange skanninger. Hvis disken har dårlige sektorer eller begynner å koble fra, klon den først eller stopp og gå til et laboratorium. Slettede filer er ett problem. En disk som er i ferd med å feile er et annet.

For Windows-brukere er denne guiden for gjenoppretting av slettede filer kort og nyttig:
se denne gjennomgangen av gjenoppretting av slettede filer i Windows

Kortversjon:
Slutt å skrive til disken.
Sjekk Papirkurven og søk.
Kjør Disk Drill eller et lignende verktøy.
Gjenopprett filer til en annen disk.
Hvis disken klikker eller forsvinner offline, stopp.

Ja, filgjenoppretting fra ekstern harddisk er absolutt fortsatt mulig hvis du oppdaget det med en gang. Sletting fjerner vanligvis bare filens indeksoppføring, ikke selve dataene, så hovedfaktoren er om noe har overskrevet den plassen ennå.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sterrenkijker, men jeg er litt mindre overbevist om å gjøre en lang helsesjekk først hvis disken virker stabil. Noen ganger kaster folk bort tid på å rote rundt med diagnostikk når det smartere trekket er å gjenopprette de viktige tingene først, og så teste disken senere. Hvis disken lager rare lyder eller kobler fra, er det en annen historie.

En ting som ikke nevnes nok: sjekk om filene ble slettet med Shift+Delete, via Explorer eller fra en annen app. Det påvirker om operativsystemet kan ha etterlatt noen metadata. Hvis dette også er en ekstern exFAT-disk, kan gjenoppretting i noen tilfeller være litt mindre tilgivende enn på NTFS, spesielt hvis du fortsatte å bruke den etter slettingen.

Min fremgangsmåte ville være:

1. Koble fra disken.
  2. Koble den til igjen bare for gjenoppretting.
  3. Bruk Disk Drill til å skanne etter slettede filer og forhåndsvise dem.
  4. Gjenopprett bare de viktigste tingene først til en annen disk.
  5. Etter det kan du om nødvendig prøve et annet verktøy for det Disk Drill ikke finner.

Den delen med å gjenopprette de kritiske filene først betyr veldig mye. Folk blir grådige og prøver å gjenopprette 600 GB med skrot før de henter skattedokumentene eller familiebildene de faktisk bryr seg om. Litt bakvendt.

Også verdt å lese: ekte suksesshistorie om gjenoppretting fra ekstern harddisk

Så ja, slett ikke håpløst. Hvis du sluttet å bruke disken raskt, er sjansene dine fortsatt ganske gode.