Jeg slettede ved et uheld vigtige videoer fra mit GoPro SD-kort, før jeg nåede at tage backup af dem, og jeg har virkelig brug for hjælp til at finde ud af, om de kan gendannes. Disse klip er personlige og kan ikke genskabes, så jeg leder efter de bedste trin eller den bedste software til gendannelse af GoPro-videoer, som faktisk virker.
Jeg har været igennem det her én gang, og ja, det rammer hårdt og hurtigt at miste GoPro-klip. Optagelser fra rejser, løb, familieøjeblikke, hvad end det var, så er det den slags tab, du mærker i maven.
Det første skridt er enkelt. Gør det ikke værre.
Hvad jeg ville gøre først
Stop med at bruge SD-kortet med det samme.
Ingen nye optagelser. Ingen formatering. Ingen reparationsapps. Intet tilfældigt værktøj fra et søgeresultat til at fikse et beskadiget kort. Slettede eller formaterede optagelser ligger ofte stadig på kortet, indtil noget nyt skriver over dem. Når overskrivningen først begynder, falder dine chancer. Meget.
Før jeg rørte ved gendannelsessoftware, ville jeg først tjekke de kedelige ting:
- GoPro cloudlager, hvis dit abonnement er aktivt, og Automatisk upload var slået til.
- Papirkurv eller Senest slettede på din GoPro-konto.
- Om kameraet prøver at reparere filen af sig selv, efter du har sat kortet i igen.
- En anden kortlæser, en anden USB-port eller en anden computer.
- Om kortet vises i Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på Mac.
Hvis kortet nægter at dukke op nogen steder, afbryder forbindelsen igen og igen eller ser fysisk beskadiget ud, ville jeg ikke blive ved med at pille ved det. På det tidspunkt ville jeg tale med en gendannelsestjeneste.
Hvorfor GoPro-optagelser er sværere end fotogendannelse
Det her forvirrer ofte folk. Billeder er som regel enklere. GoPro-video er mere rodet.
På nyere GoPro-modeller gemmes optagelserne ofte i bidder fordelt over kortet. Efter sletning eller formatering finder mange gendannelsesapps dele af filen, men fejler, når det er tid til at genskabe hele videoen. Du ender med et MP4-filnavn, måske også den rigtige størrelse, men så kan den ikke åbnes. Eller den afspiller 11 sekunder og stopper. Jeg har set begge dele.
Så ja, GoPro-gendannelse har altid været en niche inden for datagendannelse.
Ældre værktøjer som GoProRecovery og CnW Recovery plejede at blive anbefalet meget. De findes ikke længere. Deres rekonstruktionsmetode blev til sidst indarbejdet i Disk Drills tilstand Advanced Camera Recovery, som er den, der stadig bliver vedligeholdt.
Hvad jeg ville prøve på et slettet eller formateret GoPro-kort
Hvis det var mit kort, ville jeg starte med Disk Drill og bruge Advanced Camera Recovery.
Grunden er ret specifik. En normal gendannelsesscanning leder efter slettede filer. Denne tilstand er bygget til kameraer og optageenheder, hvor video bliver fragmenteret. Så opgaven handler mindre om at finde en filpost og mere om at genskabe optagelser til noget, der kan afspilles.
Min sædvanlige rækkefølge ville være denne:
- Tag SD-kortet ud af GoPro-kameraet.
- Tilslut det til din computer med en kortlæser.
- Åbn Disk Drill.
- Vælg SD-kortet.
- Vælg Advanced Camera Recovery.
- Kør scanningen.
- Forhåndsvis det, den finder.
- Gendan klippene til et andet drev, ikke tilbage til kortet.
Forhåndsvisningsdelen er vigtigere, end folk tror. Jeg kan godt lide at kunne se, om den gendannede video kan bruges, før jeg gemmer en bunke ubrugelige filer.
Hvis kortet virker ustabilt, langsomt eller bliver ved med at opføre sig mærkeligt, ville jeg først lave en byte-for-byte-sikkerhedskopi og scanne backupbilledet i stedet. Mindre belastning på det originale kort. Det giver dig også én ren kopi at arbejde ud fra, hvis tingene bliver værre.
Hvornår jeg ville stoppe gør-det-selv-ruten
Software fungerer fint i mange tilfælde. Utilsigtet sletning, hurtigformatering, filsystemkorruption, det er de sædvanlige.
Jeg ville skifte til en gendannelsesservice, hvis noget af dette sker:
- Kortet er fysisk beskadiget
- Ingen computer registrerer det
- Det afbrydes under scanning
- Kameraet viser SD-kortfejl relateret til hardware
- Optagelserne er vigtige nok til, at du ikke vil tage chancen
De tilfælde kræver som regel laboratorieudstyr, ikke desktopsoftware.
Hvis dit problem skyldtes sletning eller formatering, er dine chancer stadig rimelige, især hvis du stoppede med at bruge kortet tidligt. Den del betyder mest. Hvis de manglende optagelser ikke er blevet overskrevet af nye optagelser, er der stadig en god chance for at få dem tilbage.
Hold op med at røre kortet. Den del havde @mikeappsreviewer ret i.
Her er, hvor jeg er uenig. Jeg ville ikke sætte kortet tilbage i GoPro for at se, om det reparerer noget. Kameraer skriver midlertidige data, indekser, miniaturer. Én dårlig skrivning, og dine chancer falder. Lad det være ude.
Gør dette i stedet.
- Lås SD-kortet, hvis det har en fysisk kontakt.
- Brug en god kortlæser, ikke kameraet via USB.
- Lav først et fuldt image af kortet. På Windows, USB Image Tool eller lignende. På Mac, et image med Diskværktøj. Arbejd ud fra imaget, ikke originalen.
- Scan imaget med Disk Drill. Til GoPro-klip skal du bruge den kamerafokuserede gendannelsestilstand, ikke en hurtig scanning efter slettede filer.
- Gem gendannede filer på din computer eller et eksternt drev. Aldrig tilbage på SD-kortet.
Mange GoPro-tab er én af to ting:
- Filpost slettet, data er stadig der.
- exFAT-tabellen er beskadiget, videostykker er stadig der, men delt op.
Sag 1 har gode chancer, hvis du stoppede hurtigt. Sag 2 er dér, hvor normale gendannelsesapps ofte fejler og giver dig ødelagte MP4-filer. Disk Drill klarer sig som regel bedre her end generiske værktøjer, og derfor bliver det ved med at blive nævnt.
Hvis kortet viser forkert størrelse, 0 bytes, beder om at blive formateret eller afbryder forbindelsen midt i læsning, så stop med gør det selv. Det peger på kortfejl, ikke simpel sletning. Laboratorier koster penge, men hvis klippene betyder noget, er det bedre end at gøre det værre.
Tjek også, om nogen filer tidligere blev kopieret ud via Quik, Fotos, Finder eller Stifinder. Folk glemmer gamle importer hele tiden. Jeg gjorde det selv engang og følte mig dum i to dage lol.
Hvis du vil have en hurtig forklaring på videogendannelse fra hukommelseskort, er denne reel ganske fin:
tips til datagendannelse fra hukommelseskort for slettede videoer
Skriv tilbage med 3 detaljer, hvis du vil have mere præcise råd:
GoPro-model,
SD-kortets størrelse og mærke,
om du slettede filer eller formaterede kortet.
Det ændrer næste skridt en hel del.
En ting, jeg vil tilføje til det, @mikeappsreviewer og @viajeroceleste sagde: tjek kortets faktiske tilstand, før du bruger timevis på at scanne det.
Mange antager “slettet”, når kortet allerede var begyndt at fejle. Hvis SD-kortet er fra SanDisk eller Samsung, så kør kun en læsetest fra din computer. Hvis det giver læsefejl, bliver absurd langsomt, eller kapaciteten ser forkert ud, så stop dér. Gendannelsessoftware kan kun gøre så meget, hvis selve kortet er ved at dø.
Få heller ikke tunnelsyn på SD-kortet. Gå din computer igennem for løse kopier:
- DCIM-importer
- GoPro Quik-cachemapper
- Adobe Premiere-autoimportmapper
- importer i iMovie- eller Fotos-biblioteket
- gamle cloud-synkroniseringsmapper
Jeg har set folk “gendanne” filer, de allerede havde gemt et eller andet dumt sted.
Hvis kortet læses normalt, så ja, Disk Drill er en af de bedre muligheder til GoPro-video, fordi almindelige gendannelsesværktøjer ofte gendanner ødelagte MP4-filer. Det, jeg ville gøre anderledes, er først at gendanne et par eksempelklip og derefter åbne dem i VLC, før du kører en kæmpe batch. Det sparer tid, hvis resultaterne er skrammel.
Hvis gendannede klip ikke kan åbnes, mangler de nogle gange MP4-headeren og er ikke helt døde. Prøv at remuxe i VLC eller ffmpeg, før du giver op. Det er den del, folk springer over.
Også værd at læse: hvordan man gendanner videoer efter ved et uheld at have formateret et SD-kort
Skriv GoPro-modellen, og om du slettede filer i kameraet eller på en computer. Den detalje betyder faktisk rigtig meget.
Jeg er enig med @byteguru i ét vigtigt punkt: verificér kortets adfærd, før du stoler på noget gendannelsesresultat. Et problem med en slette fil og et problem med svigtende flashhukommelse kan se mærkeligt ens ud.
Hvor jeg er en smule uenig med @viajeroceleste og @mikeappsreviewer, er idéen om, at valg af software er hele kampen. Med GoPro-optagelser betyder valideringstrinnet næsten lige så meget som selve gendannelsen. Hvis du får filer tilbage, så tjek ikke kun, om de findes. Tjek, om du faktisk kan søge i dem, scrube gennem dem og afspille dem længere end de første få sekunder.
Min vurdering:
- Hvis kortet monteres normalt og læses stabilt, er gør-det-selv stadig en mulighed.
- Hvis det får Explorer/Finder til at fryse, rapporterer meningsløs kapacitet eller hurtigt bliver varmt, så stop. Det er ikke et normalt scenarie for gendannelse af slettede filer.
En praktisk arbejdsgang, der supplerer det, de allerede har sagt:
- Efter at have lavet et image af kortet, så gendan kun 2 til 5 klip først.
- Test dem i VLC, og hop rundt på tidslinjen.
- Hvis de åbner, men fejler halvvejs, så prøv remuxing, før du laver en fuld gendannelsesbatch.
- Kør først derefter hele jobbet.
Disk Drill er et fornuftigt valg her, fordi fragmentering i GoPro-video er dér, generiske apps til gendannelse af slettede filer ofte falder fra.
Fordele ved Disk Drill:
- god til kameramedier
- nemmere flow til forhåndsvisning/test
- kan arbejde fra et image i stedet for at belaste kortet
Ulemper:
- ikke magisk, hvis kortet er ved fysisk at fejle
- dybe scanninger kan tage noget tid
- gendannede filnavne/mappestruktur kan være rodet
Tjek også for skjulte dubletter i Quik-biblioteker, Fotos-importer og editor-cachemapper, før du bruger timevis på at gendanne noget som helst.
Hvis du skriver den præcise GoPro-model plus om dette var sletning eller formatering, kan folk her indsnævre sandsynligheden en hel del.