Jeg slettet ved et uhell viktige videoer fra GoPro-SD-kortet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og jeg trenger virkelig hjelp til å finne ut om de kan gjenopprettes. Disse klippene er personlige og kan ikke gjenskapes, så jeg leter etter de beste trinnene eller programvaren for gjenoppretting av GoPro-videoer som faktisk fungerer.
Jeg har vært gjennom dette én gang, og ja, det gjør fort vondt å miste GoPro-klipp. Opptak fra turer, løp, familiegreier, hva det enn var, det er den typen tap du kjenner i magen.
Det første du bør gjøre er enkelt. Ikke gjør det verre.
Hva jeg ville gjort først
Slutt å bruke SD-kortet med en gang.
Ingen nye opptak. Ingen formatering. Ingen reparasjonsapper. Ikke noe tilfeldig verktøy for å fikse et ødelagt kort fra et søkeresultat. Slettet eller formatert opptaksmateriale ligger ofte fortsatt på kortet til noe nytt skriver over det. Når overskrivingen begynner, synker sjansene dine. Mye.
Før jeg rørte gjenopprettingsprogramvare, ville jeg sjekket de kjedelige tingene først:
- GoPro-skylagring, hvis abonnementet ditt er aktivt og Auto Upload var slått på.
- Papirkurv eller Nylig slettet i GoPro-kontoen din.
- Om kameraet prøver å reparere filen av seg selv etter at du setter kortet inn igjen.
- En annen kortleser, en annen USB-port eller en annen datamaskin.
- Om kortet vises i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på Mac.
Hvis kortet nekter å vises noe sted, kobler fra igjen og igjen, eller ser fysisk skadet ut, ville jeg ikke fortsatt å rote med det. Da ville jeg kontaktet en gjenopprettingstjeneste.
Hvorfor GoPro-opptak er vanskeligere enn bildegjenoppretting
Denne delen forvirrer ofte folk. Bilder er ofte enklere. GoPro-video er mer rotete.
På nyere GoPro-modeller lagres opptakene ofte i biter fordelt over kortet. Etter sletting eller formatering finner mange gjenopprettingsapper deler av filen, men mislykkes når det er tid for å bygge opp hele videoen igjen. Du ender opp med et MP4-filnavn, kanskje til og med riktig størrelse, men så kan den ikke åpnes. Eller den spiller i 11 sekunder og stopper. Jeg har sett begge deler.
Så ja, GoPro-gjenoppretting har alltid vært en nisje innen datagjenoppretting.
Eldre verktøy som GoProRecovery og CnW Recovery pleide å bli anbefalt ofte. De er borte nå. Rekonstruksjonstilnærmingen deres ble til slutt innlemmet i Disk Drills Advanced Camera Recovery-modus, som er den som fortsatt vedlikeholdes.
Hva jeg ville prøvd på et slettet eller formatert GoPro-kort
Hvis dette var mitt kort, ville jeg startet med Disk Drill og brukt Advanced Camera Recovery.
Grunnen er ganske spesifikk. Et vanlig gjenopprettingsskann ser etter slettede filer. Denne modusen er laget for kameraer og opptaksenheter der video blir fragmentert. Så jobben handler mindre om å finne en filoppføring og mer om å bygge opp opptak til noe som kan spilles av.
Min vanlige rekkefølge ville vært denne:
- Ta SD-kortet ut av GoPro-kameraet.
- Koble det til datamaskinen med en kortleser.
- Åpne Disk Drill.
- Velg SD-kortet.
- Velg Advanced Camera Recovery.
- Kjør skanningen.
- Forhåndsvis det den finner.
- Gjenopprett klippene til en annen stasjon, ikke tilbake til kortet.
Forhåndsvisningsdelen er viktigere enn folk tror. Jeg liker å kunne se om den gjenopprettede videoen er brukbar før jeg lagrer en haug med ubrukelige filer.
Hvis kortet virker ustabilt, tregt eller stadig oppfører seg merkelig, ville jeg først laget en byte-for-byte-sikkerhetskopi og skannet sikkerhetskopibildet i stedet. Mindre belastning på det originale kortet. Det gir deg også én ren kopi å jobbe fra hvis ting blir verre.
Når jeg ville sluttet med gjør-det-selv-løsningen
Programvare fungerer fint i mange tilfeller. Utilsiktet sletting, rask formatering, filsystemkorrupsjon – det er de vanlige.
Jeg ville gått over til en gjenopprettingstjeneste hvis noe av dette skjer:
- Kortet er fysisk skadet
- Ingen datamaskin oppdager det
- Det kobles fra under skanning
- Kameraet viser SD-kortfeil knyttet til maskinvare
- Opptakene er viktige nok til at du ikke vil ta sjansen
Disse tilfellene krever som regel laboratorieutstyr, ikke skrivebordsprogramvare.
Hvis problemet ditt skyldes sletting eller formatering, er sjansene dine fortsatt ganske gode, spesielt hvis du sluttet å bruke kortet tidlig. Den delen betyr mest. Hvis de manglende opptakene ikke har blitt overskrevet av nye opptak, er det fortsatt en god sjanse for å få dem tilbake.
Slutt å ta på kortet. Den delen fikk @mikeappsreviewer riktig.
Der jeg er uenig, er dette. Jeg ville ikke satt kortet tilbake i GoPro-en for å se om det reparerer noe. Kameraer skriver midlertidige data, indekser og miniatyrbilder. Én dårlig skriving, og sjansene dine synker. La det være ute.
Gjør dette i stedet.
- Lås SD-kortet, hvis det har en fysisk bryter.
- Bruk en god kortleser, ikke kameraet via USB.
- Lag først et fullstendig bilde av kortet. På Windows, USB Image Tool eller lignende. På Mac, Diskverktøy-avbildning. Jobb fra avbildningen, ikke originalen.
- Skann avbildningen med Disk Drill. For GoPro-klipp, bruk den kamerafokuserte gjenopprettingsmodusen, ikke en rask skanning etter slettede filer.
- Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din eller en ekstern disk. Aldri tilbake på SD-kortet.
Mange GoPro-tap er én av to ting:
- Filoppføring slettet, dataene er fortsatt der.
- exFAT-tabellen er skadet, videobitene er fortsatt der, men delt opp.
Tilfelle 1 har gode sjanser hvis du stoppet raskt. Tilfelle 2 er der vanlige gjenopprettingsapper ofte feiler og gir deg ødelagte MP4-filer. Disk Drill pleier å gjøre det bedre her enn generiske verktøy, og derfor fortsetter folk å nevne det.
Hvis kortet viser feil størrelse, 0 byte, ber om å bli formatert, eller kobler fra midt under lesing, stopp med gjør-det-selv. Det tyder på kortfeil, ikke enkel sletting. Laboratorier koster penger, men hvis klippene betyr noe, er det bedre enn å gjøre det verre.
Sjekk også om noen filer ble kopiert ut tidligere via Quik, Bilder, Finder eller Filutforsker. Folk glemmer gamle importer hele tiden. Jeg gjorde det en gang, følte meg dum i to dager lol.
Hvis du vil ha en rask forklaring på videogjenoppretting fra minnekort, er denne reelsen grei:
tips for datagjenoppretting fra minnekort for slettede videoer
Svar tilbake med 3 detaljer hvis du vil ha mer presise råd:
GoPro-modell,
SD-kortets størrelse og merke,
om du slettet filer eller formaterte kortet.
Det endrer neste steg mye.
Én ting jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer og @viajeroceleste sa: sjekk kortets faktiske tilstand før du bruker timevis på å skanne det.
Mange antar slettet når kortet allerede var i ferd med å feile. Hvis SD-kortet er fra SanDisk eller Samsung, kjør kun en lesetest fra datamaskinen. Hvis det gir lesefeil, blir ekstremt tregt, eller kapasiteten ser feil ut, stopp der. Gjenopprettingsprogramvare kan bare gjøre så mye hvis selve kortet er i ferd med å dø.
Ikke få tunnelsyn på SD-kortet heller. Gå gjennom datamaskinen for løse kopier:
- DCIM-importer
- GoPro Quik-cachemapper
- Adobe Premiere-mapper for automatisk import
- importer i iMovie- eller Photos-biblioteket
- gamle skysynkroniseringsmapper
Jeg har sett folk gjenopprette filer de allerede hadde liggende begravd et dumt sted.
Hvis kortet leses normalt, så ja, Disk Drill er et av de bedre alternativene for GoPro-video fordi vanlige verktøy for å angre sletting ofte gjenoppretter ødelagte MP4-filer. Det jeg ville gjort annerledes, er å gjenopprette noen få eksempelklipp først og så åpne dem i VLC før du kjører en stor batch. Det sparer tid hvis resultatene er ubrukelige.
Hvis gjenopprettede klipp ikke kan åpnes, mangler de noen ganger MP4-headeren, ikke at de er helt døde. Prøv å remukse i VLC eller ffmpeg før du gir opp. Det er den delen folk hopper over.
Også verdt å lese: hvordan gjenopprette videoer etter at du ved et uhell formaterte et SD-kort
Legg ut GoPro-modellen og om du slettet filer i kameraet eller på en datamaskin. Den detaljen betyr faktisk veldig mye.
Jeg er enig med @byteguru på ett viktig punkt: verifiser kortets oppførsel før du stoler på noe gjenopprettingsresultat. Et problem med en slettet fil og et problem med sviktende flashminne kan se merkelig like ut.
Der jeg er litt uenig med @viajeroceleste og @mikeappsreviewer, er tanken om at valg av programvare er hele kampen. Med GoPro-opptak betyr valideringstrinnet nesten like mye som selve gjenopprettingen. Hvis du får filer tilbake, ikke bare sjekk om de finnes. Sjekk om du faktisk kan søke, skumme gjennom og spille dem av forbi de første sekundene.
Min vurdering:
- Hvis kortet monteres normalt og leses konsekvent, er gjør-det-selv fortsatt et alternativ.
- Hvis det fryser Explorer/Finder, rapporterer meningsløs kapasitet, eller blir raskt varmt, stopp. Det er ikke et normalt scenario for å gjenopprette slettede filer.
En praktisk arbeidsflyt som utfyller det de allerede har sagt:
- Etter å ha laget et bilde av kortet, gjenopprett bare 2 til 5 klipp først.
- Test dem i VLC og hopp rundt i tidslinjen.
- Hvis de åpnes, men feiler halvveis, prøv remuxing før du kjører en full gjenopprettingsrunde.
- Først da kjører du hele jobben.
Disk Drill er et fornuftig valg her fordi fragmentering av GoPro-video er der generiske apper for gjenoppretting av slettede filer ofte kommer til kort.
Fordeler med Disk Drill:
- god med kameramedier
- enklere flyt for forhåndsvisning og testing
- kan jobbe fra et diskbilde i stedet for å belaste kortet
Ulemper:
- ikke magisk hvis kortet fysisk svikter
- dypskanninger kan ta en stund
- gjenopprettede filnavn/mappestruktur kan være rotete
Sjekk også etter skjulte duplikater i Quik-biblioteker, Bilder-importer og redigeringsprogrammets cache-mapper før du bruker timevis på å gjenopprette noe.
Hvis du legger ut den nøyaktige GoPro-modellen samt om dette var sletting eller formatering, kan folk her snevre inn sannsynlighetene mye.