Ik heb per ongeluk belangrijke video’s van mijn GoPro-SD-kaart verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en ik heb echt hulp nodig om uit te zoeken of ze kunnen worden hersteld. Deze clips zijn persoonlijk en kunnen niet opnieuw worden gemaakt, dus ik ben op zoek naar de beste stappen of software voor het herstellen van GoPro-video’s die echt werkt.
Ik heb dit één keer meegemaakt, en ja, GoPro-fragmenten kwijtraken komt snel hard aan. Beelden van een reis, van een race, familiedingen, wat het ook was, het is het soort verlies dat je in je maag voelt.
De eerste stap is simpel. Maak het niet erger.
Wat ik als eerste zou doen
Stop nu meteen met het gebruik van de SD-kaart.
Geen nieuwe opnames. Niet formatteren. Geen reparatie-apps. Geen willekeurige tool uit een zoekresultaat om een beschadigde kaart te repareren. Verwijderde of geformatteerde beelden staan vaak nog steeds op de kaart totdat er iets nieuws overheen wordt geschreven. Zodra overschrijven begint, dalen je kansen. En flink ook.
Voordat ik herstelsoftware zou gebruiken, zou ik eerst de saaie dingen controleren:
- GoPro-cloudopslag, als je abonnement actief is en Auto Upload aan stond.
- Prullenbak of Onlangs verwijderd in je GoPro-account.
- Of de camera probeert het bestand zelf te repareren nadat je de kaart terugplaatst.
- Een andere kaartlezer, een andere USB-poort of een tweede computer.
- Of de kaart zichtbaar is in Schijfbeheer op Windows of Schijfhulpprogramma op Mac.
Als de kaart nergens zichtbaar wil worden, steeds opnieuw de verbinding verliest of er fysiek beschadigd uitziet, zou ik er niet in blijven prikken. Op dat moment zou ik een herstelservice raadplegen.
Waarom GoPro-beelden lastiger zijn dan fotoherstel
Hier lopen mensen vaak op vast. Foto's zijn meestal eenvoudiger. GoPro-video is rommeliger.
Op nieuwere GoPro-modellen worden de beelden vaak in delen over de kaart opgeslagen. Na verwijdering of formatteren vinden veel herstelapps stukken van het bestand, maar falen ze wanneer het tijd is om de volledige video opnieuw op te bouwen. Je eindigt met een MP4-bestandsnaam, misschien zelfs de juiste grootte, en dan wil het niet openen. Of het speelt 11 seconden af en stopt ermee. Ik heb beide gezien.
Dus ja, GoPro-herstel is altijd een niche geweest binnen dataherstel.
Oudere tools zoals GoProRecovery en CnW Recovery werden vroeger vaak aanbevolen. Die zijn nu verdwenen. Hun reconstructiebenadering is uiteindelijk opgenomen in de modus Advanced Camera Recovery van Disk Drill, en dat is de versie die nog steeds wordt onderhouden.
Wat ik zou proberen op een verwijderde of geformatteerde GoPro-kaart
Als dit mijn kaart was, zou ik beginnen met Disk Drill en Geavanceerd cameraherstel gebruiken.
De reden daarvoor is vrij specifiek. Een normale herstelscan zoekt naar verwijderde bestanden. Deze modus is gebouwd voor camera's en opnameapparaten waarbij video gefragmenteerd raakt. Dus de taak draait minder om het vinden van een bestandsvermelding en meer om het opnieuw opbouwen van beeldmateriaal tot iets dat afspeelbaar is.
Mijn gebruikelijke volgorde zou deze zijn:
- Haal de SD-kaart uit de GoPro.
- Sluit deze met een kaartlezer aan op je computer.
- Open Disk Drill.
- Selecteer de SD-kaart.
- Kies Geavanceerd cameraherstel.
- Voer de scan uit.
- Bekijk in de voorvertoning wat er is gevonden.
- Herstel de clips naar een andere schijf, niet terug naar de kaart.
Het onderdeel met de voorvertoning is belangrijker dan mensen denken. Ik vind het prettig om te kunnen zien of de herstelde video bruikbaar is voordat ik een hoop rommelbestanden opsla.
Als de kaart instabiel lijkt, traag is of zich vreemd blijft gedragen, zou ik eerst een byte-voor-byte-back-up maken en in plaats daarvan de back-upimage scannen. Minder belasting voor de originele kaart. Het geeft je ook één schone kopie om mee te werken als het erger wordt.
Wanneer ik zou stoppen met de doe-het-zelf-aanpak
Software werkt in veel gevallen prima. Per ongeluk verwijderen, snel formatteren, beschadiging van het bestandssysteem, dat zijn de gebruikelijke gevallen.
Ik zou overstappen op een herstelservice als een van deze dingen gebeurt:
- De kaart is fysiek beschadigd
- Geen enkele computer detecteert de kaart
- De verbinding wordt verbroken tijdens het scannen
- De camera toont hardwaregerelateerde SD-kaartfouten
- De beelden zijn belangrijk genoeg dat je geen risico wilt nemen
Voor die gevallen is meestal laboratoriumapparatuur nodig, geen desktopsoftware.
Als je probleem is ontstaan door verwijderen of formatteren, zijn je kansen nog steeds redelijk goed, vooral als je vroeg bent gestopt met het gebruik van de kaart. Dat is het belangrijkst. Als de ontbrekende beelden niet zijn overschreven door nieuwe opnames, is er nog steeds een goede kans om ze terug te krijgen.
Raak de kaart niet meer aan. Dat deel had @mikeappsreviewer goed.
Waar ik van afwijk is dit. Ik zou de kaart niet terug in de GoPro stoppen om te zien of het iets ‘repareert’. Camera’s schrijven tijdelijke data, indexen en miniaturen. Eén foute schrijfactie en je kansen dalen. Laat hem eruit.
Doe dit in plaats daarvan.
- Vergrendel de SD-kaart, als die een fysieke schakelaar heeft.
- Gebruik een goede kaartlezer, niet de camera via USB.
- Maak eerst een volledige image van de kaart. Op Windows, USB Image Tool of iets vergelijkbaars. Op Mac, een image via Schijfhulpprogramma. Werk vanaf de image, niet vanaf het origineel.
- Scan de image met Disk Drill. Voor GoPro-clips gebruik je de op camera’s gerichte herstelmodus, niet een snelle scan voor verwijderde bestanden.
- Sla herstelde bestanden op je computer of een externe schijf op. Nooit terug op de SD-kaart.
Veel GoPro-verlies komt neer op een van deze twee dingen:
- Bestandsvermelding verwijderd, data staat er nog.
- exFAT-tabel beschadigd, videoblokken zijn er nog maar opgesplitst.
Geval 1 heeft goede kansen als je snel bent gestopt. Geval 2 is waar normale herstelapps vaak falen en kapotte MP4’s opleveren. Disk Drill doet het hier meestal beter dan algemene tools, daarom blijven mensen het noemen.
Als de kaart de verkeerde grootte toont, 0 bytes aangeeft, vraagt om te worden geformatteerd of halverwege het lezen de verbinding verbreekt, stop dan met doe-het-zelf. Dat wijst op kaartfalen, niet op eenvoudige verwijdering. Labs kosten geld, maar als de clips belangrijk zijn, is dat beter dan het erger maken.
Controleer ook of er eerder al bestanden zijn gekopieerd via Quik, Foto’s, Finder of Verkenner. Mensen vergeten oude imports voortdurend. Ik had dat ooit ook, voelde me twee dagen lang dom lol.
Als je een snelle uitleg wilt over videorecovery van geheugenkaarten, is deze reel prima:
tips voor herstel van verwijderde video’s van geheugenkaarten
Reageer met 3 details als je gerichter advies wilt:
GoPro-model,
grootte en merk van de SD-kaart,
of je bestanden hebt verwijderd of de kaart hebt geformatteerd.
Dat verandert de volgende stap behoorlijk.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @viajeroceleste zeiden: controleer eerst de werkelijke staat van de kaart voordat je uren besteedt aan het scannen ervan.
Veel mensen gaan uit van verwijderd terwijl de kaart eigenlijk al begon te falen. Als de SD een SanDisk of Samsung is, voer dan alleen vanaf je computer een leestest uit. Als die leesfouten geeft, belachelijk traag wordt of de capaciteit er verkeerd uitziet, stop dan daar. Herstelsoftware kan maar beperkt helpen als de kaart zelf kapot aan het gaan is.
Krijg ook geen tunnelvisie op de SD-kaart. Doorzoek je computer op verdwaalde kopieën:
- DCIM-imports
- GoPro Quik-cachemappen
- Adobe Premiere-mappen voor automatische import
- iMovie- of Foto’s-bibliotheekimports
- oude cloudsynchronisatiemappen
Ik heb mensen bestanden zien terugvinden die ze eigenlijk al ergens dom verstopt hadden staan.
Als de kaart normaal leest, dan is Disk Drill inderdaad een van de betere opties voor GoPro-video, omdat standaard tools voor verwijderde bestanden vaak kapotte MP4’s herstellen. Wat ik anders zou doen, is eerst een paar voorbeeldclips herstellen en die daarna in VLC openen voordat je een enorme batch doet. Dat bespaart tijd als de resultaten waardeloos zijn.
Als herstelde clips niet openen, missen ze soms de MP4-header en zijn ze niet volledig dood. Probeer opnieuw te muxen in VLC of ffmpeg voordat je het opgeeft. Dat is het deel dat mensen overslaan.
Ook de moeite waard om te lezen: hoe je video’s herstelt na het per ongeluk formatteren van een SD-kaart
Plaats het GoPro-model en of je bestanden in de camera of op een computer hebt verwijderd. Dat detail is echt heel belangrijk.
Ik ben het met @byteguru eens over één belangrijk punt: controleer het gedrag van de kaart voordat je een herstelresultaat vertrouwt. Een probleem met een verwijderd bestand en een probleem met falend flashgeheugen kunnen er vreemd genoeg heel vergelijkbaar uitzien.
Waar ik het enigszins oneens ben met @viajeroceleste en @mikeappsreviewer, is het idee dat de keuze van software de hele strijd bepaalt. Bij GoPro-beelden is de validatiestap bijna net zo belangrijk als het herstel zelf. Als je bestanden terugkrijgt, controleer dan niet alleen of ze bestaan. Controleer of je er daadwerkelijk in kunt zoeken, scrubbben en ze verder afspelen dan de eerste paar seconden.
Mijn visie:
- Als de kaart normaal wordt aangekoppeld en consequent uitleest, is doe-het-zelf nog steeds een optie.
- Als Explorer/Finder vastloopt, onzin over de capaciteit meldt of snel heet wordt, stop dan. Dat is geen normaal scenario voor het terughalen van verwijderde bestanden.
Een praktische werkwijze als aanvulling op wat zij al zeiden:
- Maak na het image-en van de kaart eerst alleen 2 tot 5 clips terug.
- Test ze in VLC en spring rond in de tijdlijn.
- Als ze openen maar halverwege falen, probeer dan eerst te remuxen voordat je een volledige herstelbatch uitvoert.
- Voer pas daarna de volledige taak uit.
Disk Drill is hier een verstandige keuze, omdat fragmentatie van GoPro-video juist het punt is waarop generieke undelete-apps vaak tekortschieten.
Voordelen van Disk Drill:
- goed met cameramedia
- eenvoudigere preview-/testworkflow
- kan werken vanaf een image in plaats van de kaart extra te belasten
Nadelen:
- geen wondermiddel als de kaart fysiek defect raakt
- diepe scans kunnen een tijdje duren
- herstelde bestandsnamen/mapstructuur kunnen rommelig zijn
Controleer ook op verborgen duplicaten in Quik-bibliotheken, foto-imports en cachemappen van editors voordat je uren besteedt aan herstel.
Als je het exacte GoPro-model plaatst plus of dit om verwijderen of formatteren ging, kunnen mensen hier de kansen een stuk beter inschatten.