Mijn iPad-fotobibliotheek is gegroeid tot meer dan 50.000 foto’s, en ik weet zeker dat er heel veel duplicaten opslagruimte innemen. Ik zoek een veilige manier om dubbele foto’s op de iPad te vinden en te verwijderen zonder iets belangrijks te verliezen of er uren handmatig mee bezig te zijn.
Het eerste wat ik zou controleren, is of het echt duplicaten zijn of alleen bijna-duplicaten. Ik kwam dit tegen in mijn eigen iPad-fotobibliotheek. Ik dacht dat ik heel veel exacte kopieën had, maar veel daarvan waren eigenlijk gewoon bijna dezelfde foto's: een reeks selfies die vlak na elkaar zijn genomen, meerdere opnames van hetzelfde uitzicht, bewerkte kopieën of afbeeldingen die meer dan eens uit Berichten zijn opgeslagen.
Dat verschil is belangrijk, omdat Apple's duplicaatzoeker behoorlijk streng is.
Als de bibliotheek groot is, zou ik beginnen met Clever Cleaner. De sectie Soortgelijke is handig omdat die foto's groepeert die er bijna identiek uitzien, zelfs als het technisch niet hetzelfde bestand is. Daarmee vind je dingen die Apple vaak overslaat, zoals herhaalde selfies, burst-achtige opnames en foto's die vanuit bijna dezelfde hoek zijn gemaakt.
Het kiest ook een Beste foto voor elke groep, maar je hoeft daar niet blind op te vertrouwen. Je kunt de groep openen, de foto's zelf vergelijken en degene bewaren die je echt wilt. Dat is een stuk minder irritant dan rond springen in de Foto's-app en op elke afbeelding één voor één inzoomen.
Clever Cleaner vindt ook exacte duplicaten, dus het is een behoorlijke eerste stap als je fotobibliotheek al jaren groeit en je niet echt meer weet wat erin staat. De belangrijkste reden om het te gebruiken, is dat het zoekt naar zowel echte duplicaten als zeer vergelijkbare foto's.
Daarna zou ik nog steeds Apple's ingebouwde album Duplicaten bekijken.
Op iPadOS 16 of nieuwer open je Foto's, scroll je omlaag naar Hulpprogramma's en tik je op Duplicaten. Apple groepeert overeenkomende items en toont een optie om samen te voegen. Wanneer je ze samenvoegt, wordt de versie met de best beschikbare kwaliteit en nuttige metadata bewaard, waarna de extra's naar Recent verwijderd worden verplaatst.
Apple's hulpmiddel werkt prima voor echte dubbele bestanden, maar het vangt niet alles op wat er voor jou dubbel uitziet. Als één foto is bijgesneden, bewerkt, gecomprimeerd of een seconde later is gemaakt, laat Apple die mogelijk met rust. Daarom kan het album Duplicaten maar een handvol items tonen, zelfs wanneer de bibliotheek vol herhalingen lijkt te staan.
Als je het album Duplicaten niet ziet, is de iPad mogelijk nog bezig je bibliotheek te scannen. Dit kan gebeuren na een grote iCloud-synchronisatie, een grote import of een software-update. Laat de iPad een tijdje aangesloten en vergrendeld liggen. Bij een grote bibliotheek kan dit een dag of twee duren. Deze functie is ook niet beschikbaar op iPadOS 15 of ouder.
Voor een kleine bibliotheek kan Apple's ingebouwde hulpmiddel voldoende zijn. Als je gewoon een paar keer dezelfde bestanden hebt gekopieerd, hoef je waarschijnlijk niets anders te installeren. Maar als je duizenden foto's en veel herhaalde opnames hebt, zal Clever Cleaner meestal meer vinden.
Je kunt het ook handmatig doen als je liever nog een app vermijdt. Zoek in Foto's naar dingen als screenshots, hond, strand of een stadsnaam. Bladeren op Maanden of Jaren helpt ook bij reizen en evenementen waarbij je waarschijnlijk meerdere versies van hetzelfde hebt gemaakt. Het is langzamer, maar het werkt.
Nog één ding: samengevoegde of verwijderde foto's blijven maximaal 30 dagen in Recent verwijderd staan, en ze gebruiken daar nog steeds opslagruimte. Als je de ruimte meteen nodig hebt, controleer dat album dan zorgvuldig en maak het leeg.
En als iCloud-foto's is ingeschakeld, verwijdert het verwijderen van foto's op de iPad ze ook van je iPhone, Mac en andere Apple-apparaten. Zorg ervoor dat je daar akkoord mee bent voordat je iets definitief verwijdert.
Begin niet met alles wat er dicht bij lijkt massaal te selecteren en in één sessie te verwijderen. Met 50.000 foto’s moet je eerst een echte back-up maken, daarna duplicaten in kleine batches opruimen en Recent verwijderd een paar dagen met rust laten zodat je fouten kunt opmerken. De samenvoegtool van Apple is veiliger voor exacte kopieën, terwijl apps zoals Clever Cleaner beter zijn voor vergelijkbare opnamen, maar hoe dan ook zou ik de eerste ronde niet als definitief beschouwen.
Controleer of “Optimaliseer iPad-opslag” is ingeschakeld voordat je begint met verwijderen. Met iCloud-foto’s heeft je iPad mogelijk alleen kleinere lokale versies, waardoor een opschoonapp of zelfs Foto’s traag kan aanvoelen terwijl originelen worden gedownload om ze te vergelijken. Als de opslag al bijna vol is, voer de opschoning dan uit terwijl de iPad is aangesloten en met wifi is verbonden, en maak Recent verwijderd niet meteen leeg. Ik ben het ermee eens dat je het Duplicaten-album van Apple kunt gebruiken voor de duidelijke overeenkomsten, maar bij 50.000 foto’s zou ik vermijden om de hele bibliotheek in één keer op te schonen. Kies eerst een jaar, reis of mediatype en herhaal daarna. Het geeft minder voldoening, maar is veel veiliger dan vertrouwen op één grote alles verwijderen-ronde.
Gebruik albums niet als leidraad voor wat gedupliceerd is. In Apple Foto’s kan dezelfde foto voorkomen in Filmrol, Recent, Favorieten, een vakantiealbum en een aangepast album zonder dat het vijf aparte bestanden zijn. Als je hem verwijdert omdat je hem “opnieuw” in een ander album zag, verwijder je mogelijk de enige kopie uit de bibliotheek.
Voor zoveel foto’s zou ik opschonen vanuit de Bibliotheek-weergave of vanuit de daadwerkelijke groepen Duplicaten/Vergelijkbaar, niet door albums te openen en alles te selecteren wat herhaald lijkt. Apple’s album Duplicaten is goed voor echte dubbele items. Clever Cleaner kan nuttig zijn voor de rommelige gevallen zoals tien bijna identieke opnamen, maar ik zou de selecties nog steeds controleren in plaats van blind een hele batch te accepteren.
Een saaie maar veiligere werkwijze is: voeg eerst exacte duplicaten samen, pak daarna screenshots en video’s aan, en vervolgens vergelijkbare foto’s per maand of gebeurtenis. Video’s zijn het waard om vroeg te controleren, omdat een paar onbedoelde duplicaten daar meer ruimte kunnen vrijmaken dan honderden foto’s. En als iCloud-foto’s is ingeschakeld, onthoud dan dat “verwijderen op iPad” betekent dat je ook uit iCloud verwijdert, niet alleen ruimte vrijmaakt op dat apparaat.