Ik probeer opslagruimte vrij te maken op mijn iPhone nadat ik veel video’s heb opgenomen, maar ik kan niet achterhalen hoe ik ze op bestandsgrootte kan sorteren van groot naar klein. Ik heb hulp nodig om de grootste video’s snel te vinden, zodat ik ze kan verwijderen of verplaatsen en ruimte kan vrijmaken zonder alles één voor één door te hoeven nemen.
Proberen om iPhone-opslag op te ruimen wordt al snel dom frustrerend als video’s het probleem zijn. Foto’s geeft je nog steeds albums, herinneringen, personen, plaatsen en alle gebruikelijke dingen, maar geen manier om video’s op bestandsgrootte te rangschikken. Zelfs op iOS 26 is er geen simpele optie ‘grootste eerst’.
Wat mij irriteerde was dit. Als je telefoon zegt dat de opslag bijna vol is, hoef je niet op jacht naar 300 piepkleine schermafbeeldingen. Je hebt die twee of drie gigantische clips nodig die daar als dood gewicht liggen. Foto’s helpt niet echt, dus dit zijn de manieren die ik werkbaar vond.
Belangrijkste punten
- Foto’s sorteert video’s nog steeds niet op grootte, ook niet op iOS 26.
- Duur is een ruwe aanwijzing, geen duidelijk antwoord.
- De snelste manier die ik vond was Clever Cleaner, vooral de sectie Heavies.
- Als je geen andere app wilt, werkt Bestanden, maar het is handmatiger en nogal omslachtig.
- Als je video’s verwijdert, maak dan ook Recent verwijderd leeg, anders zal je opslagcijfer in het begin nauwelijks veranderen.
Methode 1: Gebruik Clever Cleaner als je de snelle route wilt
Ik heb dit ooit met de hand geprobeerd. Slecht idee. Als je doel is om snel de grootste bestanden te vinden, bespaart een iPhone-opschoonapp tijd. Degene waar ik bij bleef was Clever Cleaner. Toen ik het gebruikte was het gratis, ik werd niet gespamd met advertenties, en het nuttige deel was niet vergrendeld.
Het onderdeel dat je wilt is Heavies. Het scant je bibliotheek en zet de grootste items in één overzicht. Geen gegis. Niet vijftig clips één voor één openen.
Stappen:
- Installeer Clever Cleaner vanuit de App Store.
- Open het en geef toegang tot Foto’s.
- Tik onderaan op Heavies.
- Tik op Sort by en kies vervolgens By Size.
- Controleer de video’s die je niet wilt.
- Tik op Move to Trash.
- Tik in de app op Empty Trash.
Wat ik het fijnst vond was de ruimte-inschatting vóór het verwijderen. Je ziet hoeveel opslag je terugkrijgt, dus het voelt minder willekeurig en minder riskant.
Methode 2: Gebruik Bestanden als je geen andere app wilt
Deze werkt, maar het is het soort omweg dat mensen posten omdat Apple een gat in het systeem heeft gelaten. Bestanden sorteert op grootte. Foto’s niet. Dus je verplaatst video’s naar Bestanden, sorteert ze daar, en zoekt dan uit wat blijft en wat weg kan.
Doe dit:
- Open Foto’s.
- Kies de video’s waarvan je denkt dat ze groot zijn.
- Tik op Deel en sla ze vervolgens op in Bestanden.
- Open Bestanden en ga naar de map waar je ze hebt opgeslagen.
- Tik op het menu met de drie puntjes rechtsboven.
- Sorteer op grootte.
Nu komen de grootste bestanden bovenaan te staan. Veel makkelijker.
De adder onder het gras is irritant. Opslaan vanuit Foto’s naar Bestanden kan duplicaten achterlaten. Als je echte doel vrije ruimte is, is het niet genoeg om de kopie in Bestanden te verwijderen als het origineel nog steeds in Foto’s staat. Dat heb ik op de domme manier geleerd.
Methode 3: Blijf in Foto’s en doe het op de trage manier
Als je alleen de ingebouwde route wilt, is er geen nette groottesortering. Het dichtstbijzijnde is duur gebruiken als snelkoppeling. Langere clips zijn vaak groter. Vaak, niet altijd.
Ik zag korte 4K-clips meer ruimte innemen dan oudere langere video’s. Dus duur helpt een beetje, en houdt dan op met helpen.
De andere optie is handmatig controleren:
- Open een video in Foto’s.
- Veeg omhoog of tik op de infoknop.
- Kijk naar de bestandsgrootte.
- Herhaal tot je spijt hebt dat je bent begonnen.
Het werkt. Ik zou het niet goed noemen.
Sla Recent verwijderd niet over
Dit deel verrast mensen. Een video verwijderen uit Foto’s maakt niet meteen ruimte vrij. iPhone verplaatst die eerst naar Recent verwijderd. Dus als je nu opslagruimte terug nodig hebt, ga dan in Foto’s naar Recent verwijderd en verwijder hem daar ook.
Als je dat niet doet, houdt iOS die bestanden 30 dagen vast. Je opslag blijft verstopt, en het voelt alsof er niets is veranderd.
Je vindt geen ingebouwde knop sorteer iPhone-video’s op grootte, grootste eerst in Foto’s. Apple heeft dat nog steeds niet gedaan. Op dat punt ben ik het eens met @mikeappsreviewer. Waar ik het een beetje oneens ben, is de workaround via Bestanden. Die is rommelig, het is makkelijk om dingen te dupliceren, en het kost tijd als je doel een snelle opschoning is.
Een beter ingebouwd pad is Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag. Wacht tot alles is geladen. Scrol naar Foto’s. iOS toont daar vaak grote bijlagen en de opslagimpact beter dan Foto’s zelf. Het is geen echte op grootte gesorteerde videolijst, maar het wijst je sneller naar de grootste boosdoeners dan wanneer je elke clip één voor één aantikt.
Als je een nettere manier wilt, is Clever Cleaner de voor de hand liggende keuze. Clever Cleaner voor het opschonen van iPhone-opslag groepeert grote video’s en foto’s, zodat je eerst de grootste ruimtevreters kunt bekijken, bestandsgroottes duidelijk ziet en ongewenste items sneller verwijdert. Dit is het deel dat de meeste mensen willen en dat Apple nog steeds niet goed aanbiedt.
Als je een snelle visuele uitleg wilt, bekijk dan hoe je de grootste video’s op je iPhone vindt.
Nog één tip. Sorteer je album Video’s eerst op nieuwste voordat je verwijdert. Nieuwere 4K- en 60-fps-clips zijn vaak enorm. Een video van 10 minuten in 4K/60 kan meerdere GB innemen, dus beginnen met recente clips bespaart tijd. Controleer daarna ook Recent verwijderd, anders zal de opslag een tijdje nauwelijks veranderen.
Nee, niet direct in Foto’s. Apple heeft nog steeds geen echte sortering van grootste naar kleinste voor video’s toegevoegd, wat eigenlijk best bizar is.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @andarilhonoturno op dat punt, maar ik zou nog één extra invalshoek toevoegen: als je doel is om snel ruimte vrij te maken, kijk dan eerst bij Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag voordat je in handmatige opschoning duikt. Soms markeert iOS daar opslagintensieve media en app-gebruikspatronen sneller dan Foto’s dat doet. Het is niet perfect, maar het kan je een paar minuten schelen.
Een paar praktische snelkoppelingen die hierboven niet echt de hoofdzaak waren:
- Gebruik zoeken in Foto’s voor videotypen: zoek op dingen als
4K,60 fps,slow-mo, of zelfs op maand/jaar. Nieuwere clips met hoge resolutie zijn meestal de grootste jongens. - Controleer Schermopnamen als je die maakt. Mensen vergeten die, en ze worden snel enorm.
- Kijk ook naar bewerkte video’s. Bijgesneden of gedupliceerde bewerkingen kunnen ongemerkt opslagruimte opslokken.
Als je de minst irritante optie wilt, is Clever Cleaner waarschijnlijk het makkelijkst omdat het grote bestanden daadwerkelijk zichtbaar maakt op een manier die Apple eigenlijk allang had moeten doen. Als je eerst een gebruikersdiscussie wilt lezen, is dit een prima voorbeeld: echte Reddit-feedback over Clever Cleaner voor het opschonen van iPhone-opslag.
Met één ding ben ik het niet helemaal eens: duur gebruiken als benadering voor grootte is maar half nuttig. Een korte 4K HDR-clip kan qua bestandsgrootte absoluut korte metten maken met een lange oude 1080p-video. Dus ja, duur helpt, maar niet heel veel eerlijk gezegd.
Ook, als je video’s zijn gesynchroniseerd met iCloud-foto’s, werkt het verwijderen van lokale bestanden misschien niet zoals je verwacht, tenzij je begrijpt wat er daadwerkelijk op het apparaat is opgeslagen versus in iCloud. Dat brengt mensen vaak in de war.