Hulp nodig bij herstel van verloren partities

Ik ben per ongeluk een partitie kwijtgeraakt terwijl ik mijn schijf probeerde te vergroten of verkleinen, en nu ontbreken belangrijke bestanden. Schijfbeheer geeft de ruimte anders weer, maar ik heb geen toegang meer tot de partitie. Ik heb hulp nodig bij het herstellen van een verloren partitie voordat ik de situatie vererger of de gegevens overschrijf.

Als de partitie is verdwenen en je daarna geen nieuwe gegevens naar de schijf hebt geschreven, zijn je kansen nog steeds redelijk goed. Ik heb gezien dat dit gebeurde waarbij Windows de partitievermelding liet vallen, de ruimte als vrij toonde, en de bestanden er nog steeds onaangeroerd stonden.

Eén aandachtspunt. SSD’s zijn minder vergevingsgezind. Als dit op een SSD is gebeurd, kan TRIM na verloop van tijd verwijderde blokken wissen. Ik zou onmiddellijk stoppen met het gebruik van de schijf en snel met herstel beginnen.

Wat ik zou doen:

1. Stop met het gebruik van de schijf.
  2. Controleer of de partitie echt verdwenen is of alleen geen stationsletter meer heeft.
  3. Haal eerst de belangrijke bestanden ervan af.
  4. Probeer de oude partitie te herstellen.
  5. Als herstel mislukt, maak dan een nieuwe partitie aan en kopieer de bestanden terug.

Controleer eerst Schijfbeheer. Soms bestaat de partitie nog steeds en is Windows alleen de stationsletter vergeten. Als dat zo is, voeg dan een letter toe en je bent klaar. Als het gebied als Niet-toegewezen verschijnt, is de partitie waarschijnlijk verwijderd.

Stap 1: Herstel de bestanden

Ik zou de bestanden veiligstellen voordat ik reparaties probeer. Dat is veiliger. Ik heb Disk Drill gebruikt op Windows 11, en het proces zag er hetzelfde uit als op Windows 10 voor zover ik kon zien. Het vond de ontbrekende partitie en hield de mappen grotendeels intact, wat me later wat sorteerwerk bespaarde.

Hier is het proces:

1. Installeer Disk Drill op een andere schijf, niet op de beschadigde.
  2. Open het en kies de volledige fysieke schijf waarop de verloren partitie zich bevond.
  3. Klik op Zoeken naar verloren gegevens.
  4. Als het een externe schijf is, vraagt het om een scanmodus. Ik koos Universal Scan voor normale herstelklussen. Advanced Camera Recovery is alleen zinvol voor video-opslagkaarten van camera’s of drones.
  5. Laat de scan volledig afronden. Breek hem niet voortijdig af.
  6. Als de verloren partitie verschijnt, open die dan en bekijk de mappen.
  7. Bekijk een voorbeeld van een paar bestanden. Ik test altijd een paar foto’s, documenten of video’s voordat ik het resultaat vertrouw.
  8. Selecteer de bestanden die je nodig hebt en klik op Herstellen.
  9. Sla ze op een andere schijf op.

Stap 2: Probeer de partitie terug te halen

Als je de originele partitie hersteld wilt hebben in plaats van opnieuw te beginnen, is TestDisk meestal het volgende dat ik zou proberen.

Stappen:

1. Download TestDisk en start testdisk_win.
  2. Maak het logbestand aan.
  3. Kies de fysieke schijf.
  4. Behoud de gedetecteerde partitietabel tenzij je al weet dat die onjuist is.
  5. Open Analyse en voer daarna Quick Search uit.
  6. Als de partitie niet wordt gevonden, voer dan Deeper Search uit.
  7. Wanneer je de ontbrekende partitie vindt, markeer die dan en kies Write.
  8. Start de pc opnieuw op.

Als het heeft gewerkt, zou Windows de partitie na het opnieuw opstarten weer moeten zien.

Stap 3: Maak een nieuwe partitie aan als herstel mislukt

Soms brengt TestDisk de partitie niet terug. Soms maakt het je niet uit en wil je alleen weer een bruikbare schijf. Prima. Op dat punt zou ik een nieuwe partitie aanmaken.

1. Open Schijfbeheer.
  2. Klik met de rechtermuisknop op de Niet-toegewezen ruimte.
  3. Kies Nieuw eenvoudig volume.
  4. Volg de wizard, wijs een stationsletter toe en voer een snelle formattering uit.
  5. Kopieer je herstelde bestanden terug.

Eén ding zou ik niet negeren. Als de schijf klikt, opstart en weer verdwijnt, tijdens gebruik de verbinding verbreekt, onbetrouwbaar verschijnt of nooit in Schijfbeheer wordt weergegeven, stop dan. Dat begint meer op hardwareproblemen te lijken dan op een partitiefout. Software zal een defecte schijf niet repareren. Als de bestanden belangrijk zijn, is een herstelbedrijf de veiligere keuze.

Voor een gezonde schijf met een verwijderde partitie geeft deze aanpak je meestal de beste kans. Ik heb dit eerder zien werken, en de grote regel was simpel. Eerst herstellen, daarna repareren.

Als Schijfbeheer de ruimte als RAW toont in plaats van als Niet-toegewezen, zou ik het iets anders aanpakken dan @mikeappsreviewer voorstelde. RAW betekent vaak dat de partitievermelding nog ergens naar verwijst, maar dat de metadata van het bestandssysteem beschadigd is geraakt tijdens het vergroten of verkleinen. In dat geval is het riskant om te vroeg een nieuwe partitietabel te schrijven.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Controleer eerst SMART met CrystalDiskInfo. Als de gezondheid er slecht uitziet, stop dan met eraan sleutelen.
  2. Maak een sector-voor-sector-image van de hele schijf met iets als HDD Raw Copy Tool of ddrescue.
  3. Werk vanaf de image, niet vanaf de originele schijf.
  4. Gebruik een controle op bestandssysteemherstel pas nadat je bestanden zijn gekopieerd. Voer niet eerst chkdsk uit. Mensen doen dit en maken er snel een puinhoop van.
  5. Als de partitie NTFS is en als RAW wordt weergegeven, is DMDE het bekijken waard omdat het vaak de oude volumestructuur beter vindt dan algemene partitietools.

Disk Drill is nog steeds een solide keuze voor herstel van verloren partities op Windows, vooral als je een eenvoudigere interface en bestandsvoorbeelden vóór herstel wilt. Ik zou het indien mogelijk gebruiken op de gekloonde image. Veiligere keuze.

Ook, als dit gebeurde tijdens een resize, let dan op een kleine overgebleven verschuiving van de partitie. Ik heb gezien dat startsectoren een klein stukje verschoven waren, terwijl de oude data er nog stond. TestDisk vindt het soms, soms niet.

Korte versie: herstel eerst bestanden, maar maak eerst een kloon als de gezondheid van de schijf ook maar een beetje verdacht is. En formatteer de ruimte niet, zelfs niet als Windows je blijft lastigvallen.

Als je een nette zoekterm voor deze puinhoop wilt, gebruik dan hard drive recovery guide, step by step.

Ook dit gevonden, bekijk deze snelle uitleg over herstel van verloren partities.

Als je een screenshot van Schijfbeheer plaatst, met schijfnummer, RAW versus Niet-toegewezen, MBR versus GPT, kunnen mensen hier het vrij snel nauwkeuriger inschatten.

Als Schijfbeheer het gebied als RAW weergeeft in plaats van Niet-toegewezen, zou ik eigenlijk iets voorzichtiger zijn dan zowel @mikeappsreviewer als @viajantedoceu. RAW kan betekenen dat de partitie er nog steeds is, maar dat het bestandssysteem tijdens het vergroten/verkleinen beschadigd is geraakt, dus meteen beginnen met het oplossen ervan kan herstel moeilijker maken.

Wat ik eerst zou controleren:

• Is de grootte van de partitie ongeveer hetzelfde gebleven?
  • Is de schijf een HDD of SSD?
  • Geeft DiskPart de partitie weer, zelfs als Verkenner dat niet doet?

Open de opdrachtprompt als administrator en voer uit:

diskpart
list disk
select disk X
list partition
list volume

Als het volume daar bestaat, maak dan nog niets opnieuw aan. Voer ook geen chkdsk uit op een RAW-volume als eerste stap. Dat hulpprogramma heeft de slechte gewoonte om misschien nog herstelbaar te veranderen in nu is het vreemd en erger.

Mijn voorkeur is:

1. Maak eerst een image van de schijf als de bestanden erg belangrijk zijn.
  2. Scan de hele schijf, niet alleen het ontbrekende volume.
  3. Herstel bestanden naar een andere schijf.
  4. Ga pas daarna aan de slag met partitieherstel.

Disk Drill is hier een solide optie, omdat het makkelijker is om te bekijken wat nog herstelbaar is voordat je wijzigingen terugschrijft. Dat is belangrijker dan mensen denken tbh. Als de mapstructuur nog steeds zichtbaar is, is dat een heel goed teken.

Controleer ook Logboeken op schijffouten. Als je I/O- of controllerfouten ziet, stop dan met softwarematig sleutelen en ga uit van hardwareproblemen.

Voor extra leesvoer is deze thread over hoe je een verloren partitie herstelt en ontbrekende bestanden terughaalt ook de moeite waard.

Plaats een screenshot van Schijfbeheer en de uitvoer van list partition. Dat zal het snel verduidelijken.

Ik zou één ding toevoegen dat de anderen slechts licht hebben aangestipt: controleer of de resize-tool het GUID/ID van het partitietype heeft gewijzigd of de partitie heeft verborgen, en niet alleen heeft verwijderd. Ik heb GPT-partities zien terugkomen als foutieve Basic Data, of gemarkeerd als verborgen/offline, en Windows doet dan alsof het volume verdwenen is, terwijl de gegevens er nog gewoon staan.

Dus controleer vóór herstelscans de schijf met iets dat partitie-attributen duidelijk weergeeft. MiniTool Partition Wizard, AOMEI, of zelfs een Linux live-USB met gdisk/lsblk kan laten zien of de partitie nog bestaat maar de verkeerde vlag heeft. Dat is soms sneller opgelost dan diepgaand herstel.

Ik ben het er niet helemaal mee eens om direct naar TestDisk-schrijfacties te springen, tenzij je zeker bent van de oude grenzen. Na een resize kan een verkeerde schrijfactie de volgende poging lastiger maken.

Over Disk Drill:
Voordelen: eenvoudige previews, goed voor het scannen van de hele fysieke schijf, redelijk goed in het reconstrueren van mapstructuren, minder intimiderend dan tools op lager niveau.
Nadelen: niet de tool die ik als eerste zou vertrouwen voor het handmatig corrigeren van partitiemetadata, diepgaande scans kunnen erg lang duren, de beste functies zijn vooral relevant wanneer je bestandsherstel al hebt verkozen boven directe partitieherstel.

Dus mijn volgorde zou zijn:

1. Controleer op verborgen/offline/type-probleem
  2. Als het een SSD is, stop snel omdat TRIM de vijand is
  3. Kloon de schijf als iets instabiel lijkt
  4. Scan de gekloonde schijf met Disk Drill
  5. Probeer pas daarna de partitietabel te herstellen

@viajantedoceu, @yozora en @mikeappsreviewer hebben in principe allemaal gelijk over het deel schrijf er niet naar. Het ontbrekende stuk is controleren of de partitie verkeerd is geïdentificeerd in plaats van echt verloren is gegaan. Een screenshot van Schijfbeheer plus of dit een SSD of HDD is, zou het advies flink veranderen.