Jag råkade radera foton på min Nikon-kamera, och nu visas SD-kortet som tomt trots att jag vet att bilderna fanns där. Det här är viktiga bilder som jag verkligen behöver få tillbaka, och jag är inte säker på om kortet är skadat eller om filerna fortfarande kan återställas. Vad är det säkraste sättet att återställa raderade Nikon-foton från ett tomt SD-kort utan att göra saken värre?
Om du raderade bilder från ett Nikon-kort, fortsätt inte att fotografera på det. Det som betyder mest är vad som hände efter raderingen. Jag lärde mig det den hårda vägen med ett resekort fullt av NEF-filer. Bilderna var borta från kameramenyn, men datan låg fortfarande kvar tills jag skrev nytt innehåll över den.
Om din kamera raderade RAW-bilder, SD-kortet visas tomt eller du råkade formatera det, sluta använda kortet nu. Inga fler bilder. Ingen andra formatering. Kopiera inga filer till det. Varje skrivning minskar dina chanser.
De flesta Nikon-kameror lagrar bilder på SD-kort eller andra löstagbara kort, så detta är oftast ett problem med återställning av minneskort, inte något särskilt problem som bara gäller kameran. Jag fick bättre resultat när jag tog ut kortet och använde en kortläsare på datorn. USB via kameran kändes långsammare och mindre pålitligt.
Om du inte har någon säkerhetskopia skulle jag börja med återställningsprogram. Jag har haft ganska bra tur med Disk Drill. Det läser Nikon-format som NEF, NRW och JPEG, och jag behövde inte gå igenom en hög med konstiga alternativ för att komma igång.
Här är den enkla versionen av vad jag skulle göra:
- Ta ut SD-kortet ur Nikon-kameran.
- Anslut det till datorn med en kortläsare.
- Installera Disk Drill på datorn, inte på SD-kortet.
- Välj SD-kortet i appen och klicka på Sök efter förlorad data.
- Kör Universal Scan. I min användning fungerade det bra för raderade bilder och snabbformaterade kort.
- Låt skanningen bli klar och förhandsgranska sedan filerna. Om förhandsvisningarna öppnas utan problem är dina chanser oftast bättre.
- Spara de återställda filerna på datorn eller en annan enhet. Lägg inte tillbaka dem på samma SD-kort.
Om du behöver videor också, kör Advanced Camera Recovery efter den första skanningen. Ibland missar bildskanningar fragmenterade videofiler från kameran. Jag såg det en gång med klipp som verkade borta men sedan dök upp i den andra omgången.
Några saker ställer till det för folk:
- Ett SD-kort som ser tomt ut betyder inte alltid att datan är borta. Jag har sett kort se tomma ut efter radering, skador på filsystemet eller en snabbformatering.
- Om återställda NEF-filer inte går att öppna i Windows direkt, anta inte att de är trasiga. Windows har ofta problem med RAW-stöd om du inte har programvara installerad för Nikon-filer.
- Återställda filer kommer ofta tillbaka med slumpmässiga namn och utan den ursprungliga mappstrukturen. Irriterande, ja. Normalt också.
Innan du skannar, kontrollera de uppenbara ställena. Jag tillbringade en gång en timme med att återställa bilder som jag redan hade kopierat till en mapp på en bärbar dator. Titta på datorn, gamla importmappar, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller vilken säkerhetskopieringssynk du än använder.
Om SD-kortet inte visas på någon dator, fortsätter att kopplas från mitt under skanningen eller har fysisk skada, stanna där. Jag skulle inte fortsätta pressa det. Då är en återställningsverkstad mer vettig, eftersom ett felande kort tenderar att bli värre för varje försök.
Så ja, det finns fortfarande en ganska god chans att få tillbaka Nikon-bilder även utan säkerhetskopia, efter radering, efter en oavsiktlig formatering eller när kortet plötsligt ser tomt ut. Agera snabbt, sluta skriva till kortet och skanna det från en kortläsare. Den delen betyder mycket.
Om SD-kortet visas som tomt på Nikon-kameran skulle jag först behandla det som filsystemskada, inte som om bilderna försvunnit direkt. Raderade filer och ett tomt kort är två olika saker. @mikeappsreviewer har rätt om att stoppa alla skrivningar. Jag håller med om den delen till 100 procent.
Där jag skiljer mig lite är att jag skulle skapa en fullständig avbildning av SD-kortet innan skanning om kortet kopplas från, visar konstig storleksinformation eller känns opålitligt. Återställningsverktyg fungerar bättre på en stabil avbildning än på ett döende kort. På Windows gör USB Image Tool eller liknande appar detta. På Mac eller Linux fungerar dd bra om du vet vad du gör. Detta är viktigare än många tror.
Några kontroller före återställning:
- Titta på kortets egenskaper på datorn. Om kapaciteten ser normal ut går kortet ofta fortfarande att läsa.
- Kör chkdsk bara om du redan har gjort en säkerhetskopia i form av en avbildning först. Om filsystemet är skadat gör reparationsverktyg ibland återställningen rörigare.
- Kontrollera dolda filer. Jag har sett DCIM-mappar markeras som dolda efter fel.
Om kortet monteras är Disk Drill ett bra val för att återställa Nikon-bilder, särskilt för NEF och JPG. Spara resultatet på en annan enhet. Om du vill få en snabb uppfattning om hur det fungerar är denna recension av Disk Drill med riktiga återställningstester värd att se.
Om kortet ber dig att formatera det ska du inte göra det. Om kortet inte går att läsa i flera kortläsare blir professionell återställning mer rimlig. Det är den punkt där gör det själv blir riskabelt.
Om Nikon säger att kortet är tomt skulle jag inte anta att filerna faktiskt är borta. Ibland kan kameran bara inte längre läsa filtabellen, vilket från kamerans sida ser likadant ut som tomt. Så jag håller inte riktigt med om idén att detta alltid bara är ett enkelt raderingsfall som @mikeappsreviewer beskrev det. Det kan vara radering, men det kan också vara skador på filsystemet.
Det första jag skulle göra är att testa SD-kortet i en annan kortläsare och på en annan dator. Du skulle bli förvånad över hur ofta läsaren är den dumma delen i kedjan. Kontrollera också om kortet visar rätt kapacitet och använt utrymme. Om det står att 0 byte används men kortstorleken är normal är återställning fortfarande mycket möjlig. Om du uppmanas att formatera det, gör inte det.
En annan sak som @codecrafter tog upp och som är väldigt viktig: om kortet beter sig instabilt, klona det först. Jag skulle faktiskt sätta det före reparationsförsök varje gång. Kör inte reparationsverktyg först om du inte redan har en avbildning av kortet, eftersom de kan flytta runt metadata och göra fotoåterställningen rörigare.
Om kortet monteras normalt, använd återställningsprogram från datorns sida, inte kameran. Disk Drill är ett rimligt alternativ för återställning av Nikon-bilder eftersom det hanterar NEF, JPG och vanliga förlustscenarier för SD-kort ganska bra. Att förhandsgranska filer före återställning hjälper dig att avgöra om du får tillbaka riktiga bilder eller bara filfragment.
Kontrollera också om din Nikon skapade dubbla platser eller säkerhetskopior om du fotograferade till två kort. Folk glömmer det hela tiden.
Om du vill jämföra alternativ är denna lista över bästa program för dataåterställning för SD-kort och fotoåterställning värd att titta på.
Om kortet kopplas från slumpmässigt eller blir varmt, sluta med gör det själv-grejer. Det är där saker går från återställbara till jaha.