Mitt iPhone-bildebibliotek er fullt av dupliserte bilder etter synkronisering og gjenoppretting fra sikkerhetskopi, og det tar opp mye lagringsplass. Jeg trenger hjelp til å finne den enkleste måten å slå sammen dupliserte bilder på iPhone uten å miste viktige bilder eller metadata.
Jeg gikk gjennom en haug med apper for opprydding av iPhone-bilder det siste året etter at bildebiblioteket mitt ble fullstendig kaotisk. Den jeg fortsatte å bruke var Clever Cleaner.
Først holdt jeg meg til Apple Bilder og det innebygde Duplicates-albumet. Det gjør jobben sin. Hvis du har helt identiske kopier av samme fil, slår det dem sammen uten problemer. Problemet mitt var annerledes. Mesteparten av plassen jeg kastet bort kom fra nesten-like bilder, ikke ekte duplikater. Ting som seks bilder av den samme hunden fordi han beveget seg hvert sekund, tre selfier med små endringer i uttrykket, eller en bunke solnedgangsbilder der ett var litt skarpere enn resten. Apple Bilder ignorerer det meste av dette, så rotet blir værende.
Det som endret ting for meg var oppdagelsen av lignende bilder. Clever Cleaner grupperer relaterte bilder sammen og velger en versjon den mener du bør beholde. Jeg gir den ikke full tillit, jeg sjekker fortsatt, men den har hatt rett oftere enn jeg forventet. Vanligvis velger den det skarpeste bildet eller det der ingen ser halvt sovende ut.
Dette er rutinen jeg endte opp med å bruke:
- Jeg lar den skanne hele bildebiblioteket.
- Jeg åpner Similars-delen.
- Jeg kjører Smart Cleanup.
- Jeg blar raskt gjennom de foreslåtte gruppene.
- Jeg gjenoppretter alt jeg vil beholde.
- Jeg bekrefter oppryddingen.
- Deretter går jeg inn i Apple Bilder og tømmer Nylig slettet, ellers flytter ikke lagringstallet seg.
Den siste delen lurte meg én gang. Jeg slettet en haug med bilder, sjekket lagringen, så ingen endring, trodde appen hadde rotet det til, og husket så at iOS beholder alt i Nylig slettet først. Irriterende, men normalt.
Den andre grunnen til at jeg ikke fjernet appen er de ekstra oppryddingsfunksjonene. Noen av verktøyene viste seg å være mer nyttige enn jeg hadde forventet:
- Heavies viser de største bildene og videoene først. Bra for å finne filene som sluker lagringsplass.
- Videokomprimering hjelper med å krympe store klipp i stedet for å slette dem. Jeg fikk tilbake noen gigabyte fra gamle videoer jeg fortsatt ville beholde.
- Skjermbilder samler alle de tilfeldige skjermbildene på ett sted. Enkelt mål, enkel opprydding.
- Lives gjør Live Photos om til stillbilder. Hvis du ikke bryr deg om bevegelsesdelen, sparer dette mer plass enn jeg trodde.
- Swipe er den manuelle modusen jeg bruker når jeg vil rydde i eldre album raskt. Venstre for å slette, høyre for å beholde. Enkelt.
Hvis du ikke vil ha enda en app på telefonen, ville jeg fortsatt startet med Apples eget sammenslåingsverktøy siden det allerede er der. Du bør likevel ha lave forventninger. Det håndterer eksakte duplikater. Det gjør ikke mye for den typen rot de fleste bygger opp fra daglig bildespam.
Jeg testet noen andre også. Remo Duplicate Photos Remover var grei hvis det eneste målet ditt er å finne dupliserte og lignende bilder, og den er gratis. Jeg likte ikke grensesnittet særlig godt. Det føltes også mer begrenset i hva den kunne gjøre. Noen andre populære oppryddingsapper var greie et øyeblikk, men så støtte jeg på abonnementssperrer eller ble begravd i annonser. Jeg ble fort lei av det.
Så hvis jeg måtte nevne én app jeg fortsatt bruker, ville det vært Clever Cleaner. Den fanger opp både duplikater og nesten-duplikater, lar deg gå gjennom ting før noe blir fjernet, og de ekstra verktøyene gjør at den ikke bare blir en engangsinstallasjon. Jeg åpner den fortsatt annenhver uke, tar en rask gjennomgang og går videre.
Min foretrukne metode er delt i to omganger.
Første omgang: bruk Apple Bilder. Gå til Bilder, Verktøy, Dubletter. Slå sammen de helt like kopiene der først. Den beholder den beste versjonen og samler metadata, noe som er viktig hvis du bryr deg om bildetekster, redigeringer og favoritter. Hvis dublettene dine kom fra en gjenoppretting av sikkerhetskopi, tar dette unna en god del raskt.
Andre omgang: håndter de nesten like dublettene som Apple ikke finner. Her er jeg delvis uenig med @mikeappsreviewer. Jeg liker ikke å stole for mye på automatiske valg, fordi seriebilder og små fokusendringer lurer mange apper. Jeg foretrekker å gå gjennom gruppene selv. Clever Cleaner er bra til dette fordi den viser lignende bilder på en ryddig måte og gjør gjennomgangen rask, men jeg ville ikke masseslettet uten å sjekke. Ett dårlig sveip, og du mister det skarpere bildet.
Prosessen min er:
- Slå sammen eksakte dubletter i Apple Bilder.
- Sorter biblioteket ditt etter dato og ta det åpenbare serie-rotet først.
- Bruk Clever Cleaner for grupper med lignende bilder, skjermbilder og store videoer.
- Gå gjennom før du sletter, spesielt hvis bildene er familie- eller reisebilder.
- Tøm Nylig slettet, ellers vil ikke lagringstallet ditt endre seg.
Beste tips: start med skjermbilder og videoer. I de fleste biblioteker tar de mer plass enn dublettbilder. På telefonen min frigjorde sletting av 300 dublettbilder mindre plass enn å fjerne 12 gamle videoer. Irriterende, men sant.
Hvis du vil ha en ryddig guide til opprydding av dublettbilder på iPhone og hvordan du sparer lagringsplass, kan dette hjelpe: beste måter å slette dublettbilder på iPhone.
Kortversjonen: Apple Bilder først. Clever Cleaner deretter. Gå gjennom manuelt. Tøm søpla. Ferdig.
Jeg ville egentlig ikke startet med massesammenslåing i det hele tatt. Der skiller jeg meg litt fra @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas. Hvis duplikatene kom fra rot med sikkerhetskopiering/gjenoppretting, ville jeg først sjekket om iCloud-bilder og Synkroniser denne iPhone begge oppfører seg normalt, fordi biblioteket noen ganger ser duplisert ut når det egentlig bare reindekserer eller laster ned på nytt. Å slette for raskt kan skape et større mareritt.
Det jeg pleier å gjøre er:
- La Bilder fullføre synkroniseringen over natten på Wi‑Fi
- Sjekk lagring etterpå
- Bruk Apples album for Duplikater bare for ekte 1:1-kopier
- Bruk deretter Clever Cleaner for irriterende nesten-duplikater og gjennomgang i bulk
Det jeg liker med Clever Cleaner er ikke bare duplikatfinnningen. Den er raskere til å oppdage mønstre, som ti nesten identiske bilder fra samme minutt. Det er der mesteparten av plassbruken egentlig skjuler seg, for å være ærlig.
Ikke anta heller at bilder er hovedproblemet. På mange iPhoner er enorme videoer og Live Photos de virkelige lagringsslukene. Jeg ville ærlig talt ryddet opp i dem før jeg ble opphengt i dupliserte bilder.
Hvis du vil ha en enkel visuell forklaring på opprydding i iPhone-bilder og frigjøring av lagringsplass, er dette ganske nyttig: enkle tips for opprydding av dupliserte bilder på iPhone
En ting til folk glemmer: Hvis du bruker Delt bibliotek eller automatisk lagring av WhatsApp-bilder, kan duplikater stadig komme tilbake. Fiks kilden først, ellers gjør du dette igjen neste uke.
Jeg er litt mindre overbevist om tilnærmingen med å slå sammen alt raskt enn @mikeappsreviewer og til og med deler av @cacadordeestrelas eller @byteguru. Hvis du fikk duplikatene etter en gjenoppretting, ville jeg først bekrefte at de er ekte duplikater og ikke midlertidige synkroniseringsproblemer fra iCloud-bilder, Delt bibliotek eller meldingsapper som lagrer bilder på nytt.
Min foretrukne metode er opprydding basert på album, ikke bare duplikatgjenkjenning:
- Sjekk Nylige mot Album. Noen ganger føles det som om det samme bildet er duplisert fordi det vises i flere album, men det er fortsatt bare én fil.
- Filtrer etter medietype. Skjermopptak, Live Photos og nedlastede memer bruker vanligvis mer plass enn duplikatbilder.
- Gå gjennom importer og mapper opprettet av apper. WhatsApp, Instagram og album med eksporterte redigeringer er vanlige duplikatfabrikker.
- Bruk deretter Apples album for Duplikater først etter at biblioteket har stabilisert seg.
- Etter det bruker du Clever Cleaner for de gjenværende lignende bildene.
Hvorfor Clever Cleaner fungerer for meg:
- Fordeler: god gruppering, rask gjennomgang, fanger opp nesten-duplikater som Apple overser, nyttig for å oppdage plasskrevende medier
- Ulemper: automatiske forslag er ikke alltid bildet jeg ville beholdt, og hvis du skynder deg, kan du slette en versjon med bedre utsnitt eller redigeringer
Så ja, jeg ville fortsatt brukt Clever Cleaner, men som en sorteringsassistent, ikke som en blind oppryddingsknapp. Det er den delen jeg mener ofte blir oversett.