Mit iPhone-fotobibliotek er fyldt med duplikerede billeder efter synkronisering og gendannelse fra sikkerhedskopi, og det optager en masse lagerplads. Jeg har brug for hjælp til at finde den nemmeste måde at flette duplikerede billeder på iPhone uden at miste vigtige billeder eller metadata.
Jeg gennemgik en masse apps til oprydning af iPhone-fotos i løbet af det seneste år, efter at mit bibliotek var blevet til et kaos. Den, jeg blev ved med at bruge, var Clever Cleaner.
I starten holdt jeg mig til Apple Fotos og det indbyggede album Dubletter. Det gør sit arbejde. Hvis du har helt identiske kopier af den samme fil, slår det dem fint sammen. Mit problem var anderledes. Det meste af min spildte plads kom fra næsten ens billeder, ikke ægte dubletter. Ting som seks billeder af den samme hund, fordi den flyttede sig hvert sekund, tre selfies med bittesmå ændringer i ansigtsudtrykket eller en bunke solnedgangsbilleder, hvor ét var lidt skarpere end resten. Apple Fotos ignorerer det meste af den slags, så rodet bliver bare liggende.
Det, der ændrede tingene for mig, var registreringen af lignende billeder. Clever Cleaner grupperer relaterede billeder sammen og vælger en version, den mener, du bør beholde. Jeg stoler ikke blindt på den, jeg tjekker stadig selv, men den har haft ret oftere, end jeg havde forventet. Som regel vælger den det skarpeste billede eller det, hvor ingen ser halvt sovende ud.
Det her er den rutine, jeg endte med at bruge:
- Jeg lader den scanne hele biblioteket.
- Jeg åbner sektionen Lignende.
- Jeg kører Smart Cleanup.
- Jeg skimmer de foreslåede grupper igennem.
- Jeg gendanner alt, jeg vil beholde.
- Jeg bekræfter oprydningen.
- Derefter går jeg ind i Apple Fotos og tømmer Senest slettet, ellers ændrer lagertallet sig ikke.
Den sidste del snød mig én gang. Jeg slettede en bunke billeder, tjekkede lagerpladsen, så ingen ændring, troede appen havde lavet en fejl og kom så i tanke om, at iOS først gemmer alt i Senest slettet. Irriterende, men normalt.
Den anden grund til, at jeg ikke fjernede appen, er de ekstra oprydningsfunktioner. Nogle af værktøjerne viste sig at være mere nyttige, end jeg havde forventet:
- Heavies viser de største billeder og videoer først. Godt til at finde de filer, der sluger lagerplads.
- Video Compression hjælper med at gøre store klip mindre i stedet for at smide dem ud. Jeg fik et par gigabyte tilbage fra gamle videoer, jeg stadig gerne ville beholde.
- Screenshots samler alle de tilfældige skærmbilleder ét sted. Let mål, nem oprydning.
- Lives gør Live Photos om til stillbilleder. Hvis du er ligeglad med bevægelsesdelen, sparer det mere plads, end jeg troede.
- Swipe er den manuelle tilstand, jeg bruger, når jeg har lyst til hurtigt at rydde op i ældre album. Venstre for at slette, højre for at beholde. Simpelt.
Hvis du ikke vil have endnu en app på din telefon, ville jeg stadig starte med Apples eget fletteværktøj, eftersom det allerede er der. Du bør dog holde forventningerne lave. Det håndterer præcise dubletter. Det gør ikke meget ved den slags rod, de fleste mennesker får opbygget fra hverdagens billedspam.
Jeg testede også et par andre. Remo Duplicate Photos Remover var okay, hvis dit eneste mål er at finde dublet- og lignende billeder, og den er gratis. Jeg kunne ikke rigtig lide brugerfladen. Den virkede også mere begrænset i, hvad den kunne. Nogle andre populære oprydningsapps var fine et øjeblik, men så ramte jeg abonnementsmure eller blev begravet i reklamer. Det blev jeg hurtigt træt af.
Så hvis jeg skulle nævne én app, jeg stadig bruger, ville det være Clever Cleaner. Den fanger både dubletter og næsten-dubletter, lader dig gennemgå tingene, før noget bliver fjernet, og de ekstra værktøjer gør, at det ikke bare er en engangsinstallation. Jeg åbner den stadig hver anden uge, laver en hurtig gennemgang og går videre.
Min foretrukne metode er opdelt i to gennemgange.
Første gennemgang, brug Apple Fotos. Gå til Fotos, Hjælpeprogrammer, Dubletter. Flet de helt identiske kopier der først. Den beholder den bedste version og samler metadata, hvilket betyder noget, hvis du går op i billedtekster, redigeringer og favoritter. Hvis dine dubletter stammer fra en gendannelse af en sikkerhedskopi, fanger dette en pæn del hurtigt.
Anden gennemgang, håndter de næsten identiske dubletter, som Apple overser. Her er jeg delvist uenig med @mikeappsreviewer. Jeg kan ikke lide at stole for meget på automatiske valg, fordi seriebilleder og små fokusændringer snyder mange apps. Jeg foretrækker selv at gennemgå grupperne. Clever Cleaner er god til dette, fordi den viser lignende billeder på en overskuelig måde og gør gennemgangen hurtig, men jeg ville ikke masseslette uden at tjekke. Én dårlig oprydning, og du mister det skarpere billede.
Min proces er:
- Flet helt identiske dubletter i Apple Fotos.
- Sorter dit bibliotek efter dato, og tag det åbenlyse seriekaos først.
- Brug Clever Cleaner til grupper af lignende billeder, skærmbilleder og store videoer.
- Gennemgå før sletning, især hvis billederne er familie- eller rejsebilleder.
- Tøm Senest slettet, ellers flytter dit lagertal sig ikke.
Bedste tip, start med skærmbilleder og videoer. I de fleste biblioteker fylder de mere end dublerede billeder. På min telefon frigav sletning af 300 dublerede billeder mindre plads end at fjerne 12 gamle videoer. Irriterende, men sandt.
Hvis du vil have en god guide til oprydning af dublerede billeder på iPhone og spare lagerplads, hjælper denne: bedste måder at slette dublerede billeder på iPhone.
Kort version, Apple Fotos først. Clever Cleaner derefter. Gennemgå manuelt. Tøm papirkurven. Færdig.
Jeg ville faktisk slet ikke starte med massefletning. Det er her, jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas. Hvis dubletterne kom fra et rod med backup/gendannelse, ville jeg først tjekke, om iCloud-fotos og Synkroniser denne iPhone begge fungerer normalt, for nogle gange ser biblioteket “duplikeret” ud, når det i virkeligheden bare genindekserer eller henter ned igen. At slette for hurtigt kan skabe et større problem.
Det jeg normalt gør er:
- Lad Fotos synkronisere færdigt natten over på Wi-Fi
- Tjek lagerplads bagefter
- Brug kun Apples album Dubletter til ægte 1:1-kopier
- Brug derefter Clever Cleaner til de irriterende næsten-dubletter og gennemgang i store mængder
Det jeg kan lide ved Clever Cleaner er ikke kun, at den finder dubletter. Den er hurtigere til at opdage mønstre, som ti næsten identiske billeder fra det samme minut. Det er dér, det meste af spildt plads virkelig gemmer sig, tbh.
Antag heller ikke, at billeder er hovedproblemet. På mange iPhones er kæmpestore videoer og Live Photos de virkelige lagerpladsslugere. Jeg ville ærligt talt rydde op i dem, før jeg blev besat af dublerede billeder.
Hvis du vil have en enkel visuel guide til oprydning i iPhone-billeder og frigørelse af lagerplads, er denne ret nyttig: nemme tips til oprydning af dublerede billeder på iPhone
En anden ting, folk glemmer: Hvis du bruger Delt bibliotek eller automatisk gemning af billeder fra WhatsApp, kan dubletter blive ved med at komme tilbage. Løs kilden først, ellers gør du det igen i næste uge.
Jeg er lidt mindre overbevist om tilgangen med at merge alt hurtigt end @mikeappsreviewer og endda dele af @cacadordeestrelas eller @byteguru. Hvis dine dubletter dukkede op efter en gendannelse, ville jeg først bekræfte, at de er rigtige dubletter og ikke midlertidig synkroniseringsmærkelighed fra iCloud Photos, Shared Library eller beskedapps, der gemmer billeder igen.
Min foretrukne metode er oprydning baseret på album, ikke kun registrering af dubletter:
- Tjek Seneste op imod Album. Nogle gange føles det samme foto som en dublet, fordi det vises i flere album, men det er stadig kun én fil.
- Filtrer efter medietype. Skærmoptagelser, Live Photos og downloadede memes bruger som regel mere plads end dublerede billeder.
- Gennemgå importer og mapper oprettet af apps. WhatsApp, Instagram og album med eksporterede redigeringer er almindelige dubletfabrikker.
- Brug derefter kun Apples album Dubletter, efter biblioteket er faldet til ro.
- Brug derefter Clever Cleaner til de resterende lignende billeder.
Hvorfor Clever Cleaner virker for mig:
- Fordele: god gruppering, hurtig gennemgang, fanger næsten-dubletter som Apple overser, nyttig til at finde pladskrævende medier
- Ulemper: automatiske forslag er ikke altid det foto, jeg ville beholde, og hvis du skynder dig, kan du slette en version med bedre beskæring eller redigeringer
Så ja, jeg ville stadig bruge Clever Cleaner, men som en sorteringsassistent, ikke som en blind oprydningsknap. Det er den del, jeg synes bliver overset.