Jeg slettet ved et uhell bilder fra kameraets SD-kort etter et familiearrangement, og nå finner jeg dem ikke noe sted. Kortet blir fortsatt gjenkjent, men noen bilder mangler, og jeg er bekymret for at de kan være permanent tapt. Jeg trenger hjelp med den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort på før jeg gjør situasjonen verre.
Hvis bildene dine forsvant fra et SD-kort, må du slutte å bruke kortet med en gang. Jeg mener stopp. Ikke ta flere bilder, ikke ta opp video, og ikke la kameraet fortsette å lagre ting på det.
Den feilen jeg ser oftest, er at folk sletter filer, får panikk, og så bruker kortet som om ingenting har skjedd. Det er slik gamle data blir overskrevet.
Slettet betyr vanligvis ikke at bildedataene forsvant med én gang. Som oftest fjerner kortet filoppføringene, mens bildedataene fortsatt ligger der en stund. Gjenoppretting fungerer best før nye filer havner på de samme blokkene.
En ting til. Hvis Windows dukker opp og sier at kortet må repareres eller formateres, ikke trykk ja ennå. Jeg har sett CHKDSK og lignende reparasjonsverktøy ødelegge gjenoppretting ved å endre filsystemet før du i det hele tatt rekker å skanne det.
Når det gjelder gjenopprettingsprogramvare, ville jeg gått for Disk Drill. Jeg har prøvd en haug av disse verktøyene over tid, og dette har en tendens til å fungere godt med SD-kort uten å gjøre prosessen unødvendig vanskelig.
Hvorfor jeg stadig kom tilbake til det:
Der det pleier å hjelpe
Det er nyttig for mer enn enkel utilsiktet sletting. Jeg har sett det fungere i tilfeller som:
- Formaterte SD-kort
- Korrupte partisjoner
- RAW-kort
- Kort som vises som tomme selv om lagringsplassen fortsatt er opptatt
Det siste skjer oftere enn folk tror. Kortet ser tomt ut, men brukt plass forteller en annen historie.
Grunnleggende gjenopprettingstrinn
- Sett SD-kortet inn i datamaskinen med en kortleser.
- Åpne Disk Drill og finn SD-kortet i enhetslisten.
- Start skanningen.
- La alle skannestadiene fullføres.
- Sjekk Bilder-delen, eller filtrer etter filtype.
- Forhåndsvis filene.
- Gjenopprett dem et annet sted, ikke tilbake til det samme SD-kortet.
Den siste delen er viktig. Lagre de gjenopprettede filene på datamaskinen, en ekstern disk, hva som helst bortsett fra det opprinnelige kortet.
Filtyper betyr mer enn folk tror
Kamerakort inneholder ofte RAW-filer og store videofiler, ikke bare JPG-er. Det er her svakere verktøy kommer til kort. Disk Drill støtter formater som JPG, PNG, CR2, CR3, NEF, ARW, RAF, DNG, pluss mange flere. Hvis du bruker et speilreflekskamera eller et speilløst kamera, betyr den støtten noe. Et billig verktøy kan finne filnavn, og så feile på filene du faktisk bryr deg om.
Forhåndsvisning sparer tid
Forhåndsvisningsfunksjonen hjelper mye. Jeg vil heller sjekke om et bilde åpnes før jeg gjenoppretter 4 000 mystiske filer til en harddisk. Det gjør det lettere å skille intakte bilder fra ødelagte.
Hvis kortet er ustabilt, gjør dette først
Hvis SD-kortet stadig kobler fra, oppfører seg ustabilt eller ser korrupt ut, er det vanligvis tryggere å lage et byte-for-byte-sikkerhetskopibilde først. Det gir deg en full kopi av kortet, slik at du kan jobbe fra bildet i stedet for å belaste det originale mediet igjen og igjen.
Andre steder jeg ville sjekket før jeg ga opp
Noen ganger finnes filene allerede et annet sted, og folk glemmer det. Jeg ville sett gjennom disse før jeg brukte timevis på skanning:
- Google Foto eller iCloud-synkronisering
- Eldre sikkerhetskopier på eksterne disker
- Kameraets interne lagring, hvis det har det
- Importerte kopier på datamaskinen din
- Time Machine eller Windows Filhistorikk
Når programvare ikke lenger er nok
Hvis ingenting av dette fungerer og kortet har fysiske problemer, er profesjonell gjenoppretting neste steg. Det blir dyrt fort, så de fleste prøver programvare først med mindre SD-kortet er tydelig skadet.
Kortversjonen er: slutt å bruke kortet, ikke kjør reparasjonsverktøy for tidlig, skann det med Disk Drill, og gjenopprett filer til en annen disk. Det gir deg best sjanse uten å gjøre ting verre.
Først, slutt å bruke SD-kortet. Du har allerede fått det viktigste rådet fra @mikeappsreviewer om den delen, og jeg er enig i det.
Der jeg avviker litt, er dette. Før du kjører noe reparasjonsverktøy eller til og med en full gjenopprettingsskanning, sjekk om bildene bare er skjulte eller om mappestrukturen har blitt ødelagt. På Windows slår du på skjulte filer i Filutforsker. På Mac trykker du Command + Shift + Punktum i Finder. Jeg har sett kort se tomme ut når filene fortsatt var der.
Deretter kan du prøve å kopiere hele kortet til datamaskinen. Hvis vanlig kopiering mislykkes, forteller det deg at filsystemet er skadet, ikke bare at filer er slettet. Den informasjonen er viktig.
Hvis kortet er stabilt, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av bilder fra kameraets SD-kort. Det har en tendens til å finne JPG- og RAW-filer godt, og forhåndsvisningen hjelper deg med å sortere ut hva som er intakt. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen, ikke tilbake på kortet. Opplagt, men folk gjør det fortsatt og lurer så på hvorfor ting ble verre.
Hvis noen bilder mangler, men andre er der, så se også på kameraet. Noen kameraer deler bilder på tvers av DCIM-undermapper, og importen hopper over én mappe. Jeg har sett dette med Canon- og Sony-kort mer enn én gang.
Hvis du vil ha en rask gjennomgang, er denne videoveiledningen for gjenoppretting av bilder fra SD-kort kort og enkel å følge.
Hvis kortet kobler fra, blir tregt eller gir lesefeil, så slutt å tukle med det. På det tidspunktet gjør gjentatte skanninger mer skade enn nytte.
Hvis kortet fortsatt oppdages, ville jeg faktisk ikke skynde meg å “fikse” det først. Det er den ene delen hvor jeg er litt mer forsiktig enn @mikeappsreviewer og @sterrenkijker. Selv et kort som ser stort sett fint ut kan gå dårlig raskt hvis kontrolleren begynner å svikte.
Det jeg ville gjort:
- Sjekk kortets faktiske kapasitet og brukt plass
- Hvis det fortsatt viser brukt lagringsplass, er det et godt tegn på at dataene fortsatt kan være der
- Bruk en skrivebeskyttelsesadapter hvis du har en, så ingenting ved et uhell skrives til det
- Gjenopprett fra kortet til datamaskinen din, aldri tilbake til SD-kortet
Ikke anta heller at “slettet” er det eneste problemet. Kameraer etterlater noen ganger fragmenterte RAW-/JPG-sett, spesielt hvis kortet var nesten fullt eller kameraet ble avbrutt mens det skrev. Derfor kommer noen filer tilbake og andre ikke.
Jeg ville fortsatt brukt Disk Drill her fordi det er enkelt å sortere fotoresultater og forhåndsvise hva som er ekte versus søppel, men hvis skanningen finner masse ødelagte filer med rare navn, peker det vanligvis på filsystemskade heller enn enkel sletting. I så fall synker sjansene litt, ikke til null, bare lavere.
En annen ting folk glemmer: sjekk om de manglende bildene ble lagret i et annet format eller en annen mappe enn de synlige. Jeg har sett brukere tro at JPG-er ble slettet når kameraet i stillhet hadde byttet til RAW+JPEG eller en annen DCIM-mappe. Irriterende, men det skjer.
Hvis du vil ha flere virkelige eksempler på slettede kamerabilder og gjenoppretting fra SD-kort, er denne tråden ganske relevant: hvordan gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort inkludert JPG- og CR3-filer.
Hvis kortet begynner å koble fra, blir varmt eller leser dumt tregt, stopp. Det er da gjør-det-selv-gjenoppretting går over i “ops, jeg gjorde det verre”-territorium.
En ting jeg ville legge til det @sterrenkijker, @cacadordeestrelas og @mikeappsreviewer sa: sjekk om bildene bare mangler fra importen på datamaskinen din, og ikke fra selve kortet. Mange kameraimportapper hopper over ikke-støttede RAW-filer, dupliserte navn eller enkelte DCIM-mapper og får det til å se ut som om filer har forsvunnet.
Min rekkefølge ville være:
- Lås SD-kortet hvis du kan.
- Bla gjennom kortet manuelt, ikke bare via Bilder/Image Capture.
- Hvis filene er borte, gjenopprett fra en kortleser, ikke via kameraets USB-tilkobling.
Jeg er litt uenig i å rote for mye rundt i mapper hvis kortet oppfører seg merkelig. Hvis det er tregt eller gir feil, er mindre håndtering bedre.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig valg.
Fordeler
- God oppdagelse av bilder og RAW-filer
- Forhåndsvisning hjelper med å unngå å gjenopprette søppel
- Enkelt nok for ikke-tekniske brukere
Ulemper
- Dype skanninger kan ta en stund
- Begrensninger for gratis gjenoppretting avhenger av plattform
- Resultatene blir rotete hvis filsystemet er alvorlig skadet
Hvis de gjenopprettede bildene har grå blokker eller halve bilder, betyr det vanligvis delvis overskriving, og ingen app fikser det ordentlig. På det tidspunktet bør du gjenopprette det du kan og slutte å kjøre skanninger om og om igjen.