Min harddisk holdt pludselig op med at vise mine filer, og jeg har vigtige billeder, arbejdsdokumenter og personlige data, som jeg har brug for med det samme. Jeg leder efter den bedste måde at gendanne filer fra en defekt eller ulæselig harddisk uden at gøre situationen værre. Ethvert råd om sikre trin til datagendannelse fra harddisken eller pålidelige gendannelsesværktøjer ville virkelig hjælpe.
Hvis dette skete med dit drev, ville det første, jeg gjorde, være at stoppe med at skrive noget som helst til det. Ingen downloads, ingen installationer, ingen flytning af filer rundt, ingen lagring af gendannelsesresultater tilbage på det. Det lærte jeg på den hårde måde for flere år siden med en gammel 2 TB HDD. Jeg blev ved med at pille ved det, og hver lille skrivning gjorde chancerne dårligere. Hvis dine filer blev slettet, eller partitionen blev ødelagt, kan de stadig være der, indtil nye data bliver skrevet oven på dem.
Før du kører gendannelsesværktøjer, så tjek, om selve drevet stadig er stabilt.
Hvis du hører klikken, skurren eller bippen, så stop. Det samme gælder, hvis det forsvinder tilfældigt, hænger, når det tilsluttes, eller kun dukker op en gang imellem. Jeg ville ikke blive ved med at scanne et drev som det. Gentagne læsninger kan skubbe en disk, der er ved at fejle, endnu længere ned ad bakke. På det tidspunkt er et gendannelseslaboratorium den sikrere vej.
Hvis drevet vises normalt, så tjek først dets tilstand med S.M.A.R.T.-data. Værktøjer som CrystalDiskInfo eller S.M.A.R.T.-overvågningen i Disk Drill hjælper med dette. Hvis du ser advarsler, ville jeg hente de vigtigste filer først og holde ekstra scanninger på et minimum.
Til gendannelsesdelen ville jeg starte med Disk Drill. Det er en af de nemmere muligheder, hvis du har at gøre med slettede filer, et formateret drev eller et filsystem, der er gået skævt.
Det ville jeg gøre:
- Installer Disk Drill på et andet drev.
- Tilslut problemdrevet.
- Åbn Disk Drill, og vælg den berørte disk.
- Tryk på Søg efter mistede data.
- Lad scanningen køre helt til slut. Hvis du afbryder den for tidligt, skjules nogle gange filer, du gerne vil have.
- Brug søgning eller filtre til at indsnævre resultaterne.
- Forhåndsvis først et par filer. Det gør jeg altid, så jeg ved, at resultaterne ikke er ubrugelige.
- Gendan de vigtige ting først.
- Gem gendannede filer på en anden HDD, SSD eller USB-enhed. Skriv dem ikke tilbage til den samme disk.
Én ting mere, som folk springer over. Tjek dine sikkerhedskopier, før du går dybt med gendannelsesscanninger. Jeg har set folk bruge timer på at scanne og så opdage, at filerne hele tiden lå i Papirkurven, Filhistorik, OneDrive, Time Machine eller på et gammelt eksternt drev. Hurtigere, mindre risiko, mindre hovedpine.
Hvis Disk Drill overser noget, ville jeg derefter kigge på Windows File Recovery, Data Rescue eller AnyRecover. Hvis drevet viser tegn på fysisk fejl, ville jeg stoppe gør-det-selv-sporet dér. Efter det punkt føles hvert ekstra forsøg som at kaste terninger med dine data.
Først skal du finde ud af, hvilken slags fejl du har. @mikeappsreviewer dækkede delen om, at der ikke kan skrives, godt, men jeg vil tilføje dette. Test drevet i en anden USB-port, med et andet kabel eller med en SATA-til-USB-adapter, før du scanner noget. Jeg har set dårlige kabinetter få et sundt drev til at se dødt ud. Det sker oftere, end folk tror.
Hvis drevet viser den rigtige størrelse i Diskhåndtering, men ingen filer, kan dit filsystem eller din partitionstabel være beskadiget. I så fald skal du springe tilfældige værktøjer til at fixe det over og gå direkte til gendannelse. Disk Drill er et solidt valg her, fordi det håndterer mistede partitioner og RAW-drev bedre end meget af det billige skrammel. For hurtig triage kan du sortere resultater efter filtype og gendanne dokumenter og billeder først.
Hvis drevet er langsomt, men stadig kan læses, så lav først et image af det. R-Studio eller ddrescue er bedre til dette end at springe direkte til en fuld scanning. Jeg er lidt uenig i at scanne først, når disken er ustabil. Et image giver dig én mere sikker arbejdskopi. Kør derefter Disk Drill eller en anden topvurderet softwareløsning til gendannelse af harddiske på imaget, ikke på det fejlende drev. Mindre belastning på hardwaren, mindre risiko.
Tjek også Hændelsesfremviser i Windows. Diskfejl som 7, 51 eller 153 peger ofte på hardwarelæseproblemer. Hvis du ser dem hobe sig op, så stop med at rode med det.
Denne video er okay, hvis du vil have en hurtig gennemgang af gendannelsestrin, se denne guide til gendannelse af harddiskdata.
Hvis den klikker, får Stifinder til at fryse eller går offline, er det tid til et laboratorium. Gør det selv bliver hurtigt risikabelt på det tidspunkt.
Stop med først at prøve tilfældige reparationsknapper. Det er den del, jeg ville være en smule uenig i sammenlignet med @mikeappsreviewer og @viajantedoceu. Folk hopper til CHKDSK, Førstehjælp eller scan og reparer, fordi det føles produktivt, men på et drev, der allerede opfører sig mærkeligt, kan det gøre filgendannelse mere rodet.
Det, jeg ville gøre for akut fejlsøgning:
- Tjek, om filerne faktisk er skjulte og ikke væk. Aktivér skjulte elementer i Stifinder.
- Se, om drevet viser den korrekte kapacitet. Hvis det pludselig viser 0 byte eller en helt skør størrelse, er det et andet problem.
- Hvis det monteres, så kopiér først de uerstattelige ting manuelt, før du laver dybe scanninger.
- Hvis det ikke vil åbne, men stadig bliver registreret, så gendan kun data til et andet drev.
Jeg er enig med dem i at bruge Disk Drill, men min grund er forhåndsvisningsfunktionen. Til akut gendannelse betyder det meget, fordi du hurtigt kan se, om dine fotos/dokumenter er ægte eller bare ødelagte poster. Spild heller ikke tid på først at gendanne film eller installationsfiler. Tag familiefotos, skattedokumenter, arbejdsfiler, databaser, det, der gør mest ondt at miste.
En ting mere, som ingen nævner nok: hvis dette er en ekstern HDD, betyder strøm noget. Brug en USB-hub med egen strømforsyning eller den originale adapter, hvis den har en. Jeg har set døde drev komme tilbage, bare fordi laptop-porten ikke gav nok strøm. Dumt, men virkeligt.
Hvis du vil have en fornuftig brugervurdering, før du installerer noget, så tjek denne anmeldelse af Disk Drill gendannelsessoftware og resultater fra den virkelige verden.
Hvis drevet begynder at forsvinde midt i en scanning, bliver meget varmt eller laver bare én grim klikkelyd, så stop med gør det selv-løsninger. Det er laboratoriearbejde, punktum. Nogle gange er det at have travlt præcis sådan, folk ødelægger den sidste læsbare kopi af deres data.