Ik ben per ongeluk belangrijke bestanden op mijn Mac kwijtgeraakt na een mislukte overdracht naar een externe schijf, en nu probeer ik betrouwbare software voor gegevensherstel te vinden die echt werkt. Ik heb hulp nodig bij het kiezen van een goede allround tool voor gegevensherstel op de Mac die veilig, effectief en het geld waard is.
Ik haat het om dit te zien gebeuren. Ik ben ooit een klantmap kwijtgeraakt van een MacBook, en het ergste was dat ik in de eerste vijf minuten het verkeerde deed. Als je bestanden verdwenen zijn van een Mac, een SD-kaart of een externe schijf, vertraag dan eerst. Herstel werkt vaak, maar je volgende stap bepaalt veel.
Doe dit voordat je iets installeert
- Stop meteen met schrijven naar de schijf.
- Zet er geen nieuwe bestanden op.
- Sla EHBO voorlopig over. Sla die opschoonapps ook over.
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde.
- Als de schijf verdwijnt van de Mac, willekeurig opnieuw verbinding maakt of onbetrouwbaar aanvoelt, maak dan eerst een image-back-up als je nog steeds toegang hebt.
Bij SSD's is dit belangrijker dan de meeste mensen denken. TRIM op nieuwere Macs wist verwijderde blokken snel. Ik heb dit op de harde manier geleerd met een externe SSD. Wacht je te lang en blijf je hem gebruiken, dan worden je kansen kleiner.
Tools die ik op de shortlist zou zetten
Als je een bredere discussie over opties wilt, is dit er eentje die de moeite waard is om te lezen: Mac-hersteltools
- Disk Drill is degene die ik de meeste mensen als eerste zou aanraden. De installatie is eenvoudig. Het leest APFS goed, draait prima op Apple Silicon en deed het behoorlijk goed voor mij bij verwijderde bestanden, extern aangesloten schijven die gewist leken en camerakaarten. De voorbeeldfunctie helpt veel, omdat je kunt controleren wat er nog aanwezig is voordat je tijd steekt in een volledig herstel. Het bevat ook byte-voor-byte imaging, wat belangrijk is als je schijf zich vreemd gedraagt.
- PhotoRec is de gratis optie die ik nog steeds in gedachten houd. Het is lelijk, sterk gericht op de terminal en totaal niet gebruiksvriendelijk. Toch presteert het verrassend goed wanneer een kaart of schijf er slecht aan toe is. De keerzijde is stevig. Bestandsnamen zijn meestal verdwenen, mappen zijn weg en het sorteren van de resultaten is een karwei.
- R-Studio is voor de rommeligere gevallen. Beschadigde partities, RAID-zaken, problemen met bestandssystemen, diepere scans. Ik heb mensen er goede resultaten mee zien behalen wanneer eenvoudigere apps vastliepen. De interface voelde de eerste keer nogal druk voor mij. Als je al weet hoe je met opslagtools moet omgaan, begint het meer logisch te worden.
- iBoysoft Data Recovery is prima als je iets eenvoudigs wilt. De APFS-ondersteuning is degelijk. Het biedt ook een kleine gratis herstelruimte, wat handig is als je alleen een documentenmap of een paar foto's nodig hebt en nog niet meteen volledig wilt instappen.
Waar ik zou beginnen
Voor de gebruikelijke chaos, verwijderde bestanden, geleegde Prullenbak, een corrupte SD-kaart of een externe schijf die half kapot verschijnt, zou ik beginnen met Disk Drill. Het voelde als de beste middenweg tussen gebruiksgemak en je spullen terugkrijgen.
Als je goed overweg kunt met Terminal en een gratis optie wilt, verdient PhotoRec nog steeds een plek. Het ziet er oud uit en voelt wat bot aan, maar het levert vaker resultaat op dan mensen verwachten.
Ik zou het simpel houden. Voor een allround Mac-app voor gegevensherstel is Disk Drill degene die ik als eerste zou kiezen.
Waarom ik die boven de meeste andere zou kiezen:
- Het gaat goed om met APFS en HFS+.
- Het werkt met interne schijven, externe schijven, SD-kaarten en USB-sticks.
- De preview is handig, zodat je kunt zien of je bestanden er zijn voordat je betaalt.
- Het is makkelijker te gebruiken dan R-Studio, dat degelijk is maar voor veel mensen overdreven.
- Het heeft back-up van schijfimages, wat belangrijk is als je externe schijf zich instabiel gedraagt.
Kleine onenigheid met @mikeappsreviewer. Ik zou de meeste mensen niet naar PhotoRec sturen tenzij ze een rommeltje prima vinden. Het herstelt veel, zeker, maar het verlies van mapstructuur en bestandsnamen verandert één probleem in een tweede probleem. Prima voor foto’s. Irritant voor gemengde werkbestanden.
Mijn korte lijst:
- Disk Drill, beste allround keuze voor Mac
- R-Studio, beter voor technisch onderlegde gebruikers en beschadigde bestandssystemen
- iBoysoft, prima als je een eenvoudigere tweede optie wilt
- PhotoRec, gratis maar lelijk en chaotisch
Als de overdracht is mislukt op een externe schijf, zou ik eerst de externe schijf scannen, niet je Mac, tenzij bestanden van de Mac zijn verplaatst en daar ook zijn verwijderd. Herstel naar een andere schijf. Niet dezelfde. Daar gaat het bij mensen mis.
Als je een snelle uitleg wilt, is dit tips voor Mac-software voor gegevensherstel en aanbevelingen voor herstelapps makkelijk snel door te nemen.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @boswandelaar over de shortlist, maar ik zou de rangorde een beetje aanpassen afhankelijk van wat er precies misging tijdens de overdracht.
Als je één goede allround keuze voor Mac-software voor gegevensherstel wilt, is Disk Drill waarschijnlijk de veiligste aanbeveling voor de meeste mensen. Niet omdat het magie is, maar omdat het precies de juiste balans treft: degelijke APFS-ondersteuning, eenvoudige interface, voorbeelden, en het werkt op interne Mac-opslag, externe HDD’s, SSD’s, SD-kaarten en USB-sticks zonder dat je het gevoel krijgt dat je een forensisch lab nodig hebt.
Waar ik het enigszins oneens ben met het gebruikelijke advies: mensen grijpen te snel naar “alles diep scannen”. Als de externe schijf nog steeds normaal wordt aangekoppeld, begin dan eerst met een lichtere scan. Diepe scans kunnen eeuwig duren en geven je vervolgens een berg rommel terug met generieke bestandsnamen. Nuttig, ja. Leuk, nee.
Mijn mening:
- Disk Drill: beste algemene Mac-app voor gegevensherstel voor gewone mensen
- R-Studio: sterker als het bestandssysteem echt om zeep is
- PhotoRec: gratis, krachtig, en ook een soort kerkhof voor bestandsnamen
- iBoysoft: oké, maar ik zie meestal dat mensen er snel uit groeien
Als dit bovendien een mislukte overdracht naar een externe schijf was, kunnen de ontbrekende bestanden nog steeds op de bronschijf, de doelschijf of gedeeltelijk op beide staan. Daarom zou ik beide controleren voordat je aanneemt dat ze voorgoed weg zijn. Mensen missen dat voortdurend.
Voor meer meningen is deze thread over de beste Mac-software voor gegevensherstel voor het herstellen van verwijderde of verloren bestanden het snel bekijken waard.
Korte versie: begin met Disk Drill voor Mac, herstel naar een andere schijf, en als het niets bruikbaars vindt, schakel dan over naar R-Studio.
Ik ben het grotendeels eens met @boswandelaar, @yozora en @mikeappsreviewer over de shortlist, maar ik zou één waarschuwing toevoegen: als de mislukte overdracht een SSD betrof, kan softwareherstel beperkt zijn omdat TRIM verwijderde gegevens snel kan wissen. In dat geval is tijd belangrijker dan welke app je kiest.
Voor een algemene Mac-aanbeveling is Disk Drill nog steeds de meest gebalanceerde keuze.
Voordelen van Disk Drill
- Zeer Mac-vriendelijk, geen forensisch doolhof
- Goede ondersteuning voor APFS, externe schijven, USB-sticks, SD-kaarten
- Voorbeeldweergave helpt voorkomen dat je blind betaalt
- Kan een back-upimage maken vóór herstel
- Goed voor gemengde bestandstypen, niet alleen foto’s
Nadelen van Disk Drill
- Niet de goedkoopste optie
- Diepe scans kunnen veel rommel opleveren
- Bij ernstig beschadigde bestandssystemen kan het eerder tegen limieten aanlopen dan R-Studio
Mijn ranglijst zou zijn:
- Disk Drill voor de meeste mensen
- R-Studio als de schijfstructuur beschadigd of vreemd is
- PhotoRec alleen als je verloren namen en mappen accepteert
- iBoysoft als je iets basaals wilt
Eén klein punt van verschil met de anderen: ik zou controleren of de overdrachtsapp bestanden heeft gekopieerd of verplaatst. Als het een verplaatsing was, kan de bron-Mac-schijf net zo belangrijk zijn om te scannen als de externe schijf. Herstel altijd naar een andere schijf.