Jag tömde av misstag Papperskorgen på min Mac och insåg direkt efteråt att jag hade raderat viktiga filer som jag fortfarande behöver. Jag får panik eftersom jag inte är säker på om de kan återställas eller om jag gör saken värre genom att använda min Mac. Söker råd om de bästa stegen för filåterställning på Mac att ta härnäst och om det finns någon chans att återställa filer från en tömd papperskorg.
Jag gjorde detta mot mig själv på en MacBook Air. En mapp full av jobbfiler, familjefoton, borta med ett dumt klick. Så ja, jag känner den där sjuka känslan.
Att tömma Papperskorgen betyder inte alltid att bitarna försvann direkt.
Det som vanligtvis händer på macOS är enklare än folk tror. Systemet tar bort filreferenserna och behandlar utrymmet som ledigt. Fildatan ligger ofta kvar där ett tag tills ny data skrivs ovanpå den. Så det första du gör spelar större roll än något annat.
Sluta använda Macen.
Jag menar det. Stäng saker. Fortsätt inte surfa. Börja inte kopiera över filmer. Varje skrivning till den interna disken gör återställningen sämre.
Det finns en ful detalj. Nyare Macar använder SSD, och SSD använder TRIM. När TRIM väl körs kan raderade block rensas i bakgrunden. Ibland snabbt. Ibland långsammare. Jag såg blandade resultat, vilket är varför folk fortsätter upprepa samma råd, sluta använda datorn så fort du märker misstaget.
Det som fungerade för mig var Disk Drill. Jag hade först hållit på med ett par andra återställningsappar. En hade problem med APFS. En annan var jobbig med behörigheter på Apple Silicon. Disk Drill kändes mindre kinkig, och jag fick resultat utan en lång kamp.
Här är exakt rutinen jag använde.
- Jag slutade använda Macen till allt utom återställning.
- Jag kopplade in en extern USB-SSD. Jag ville inte att återställda filer skulle skrivas till samma interna disk som jag försökte rädda.
- Jag laddade ner Disk Drill och lade det på den externa SSD:n, inte på Macens interna lagring.
- Jag öppnade Systeminställningar, sedan Integritet och säkerhet, sedan Fullständig skivåtkomst.
- Jag gav Disk Drill Fullständig skivåtkomst så att det kunde se den interna disken ordentligt.
- Inne i appen valde jag den interna SSD:n och tryckte på Sök efter förlorade data.
- Skanningen tog ungefär en timme på min MacBook Air.
- När skanningen var klar öppnade jag Granska hittade objekt.
- Jag filtrerade efter filtyp eftersom den råa resultatlistan var enorm. Jag brydde mig mest om dokument och foton.
- Jag förhandsgranskade filer innan jag återställde dem. I mitt fall, om förhandsgranskningen laddades fint, brukade återställningen också bli bra.
- Jag valde filerna jag ville ha och klickade på Återställ.
- Jag sparade allt på den externa SSD:n.
Mina resultat var bättre än jag väntade mig. De flesta dokument kom tillbaka. De flesta foton också. Många filnamn var fortfarande intakta. Skräptemporära filer var en röra, en del cachegrejer var trasiga, men filerna jag brydde mig om överlevde.
Om du hade Time Machine konfigurerat innan detta hände, börja där i stället. Seriöst. Det är renare, snabbare och mindre riskabelt än att skanna rå lagring.
Det här skulle jag göra med Time Machine:
- Öppna Time Machine från menyraden eller via Spotlight.
- Gå till mappen där de saknade filerna brukade finnas.
- Gå tillbaka till ett datum från innan du tömde Papperskorgen.
- Välj filerna och tryck på Återställ.
Det brukar lägga tillbaka dem där de kom ifrån, med mappar och namn fortfarande på plats.
Kolla också platserna som folk glömmer varenda gång:
- iCloud Drive
- Nyligen raderade i Bilder
- Nyligen raderade i Anteckningar
- Raderade filer i Dropbox
- Papperskorgen och versionshistorik i Google Drive
- Externa diskar med gamla kopior
En sak till. Om de raderade filerna kom från ett SD-kort, kamerakort eller drönarlagring skulle jag kolla originalkortet också. Om det inte har återanvänts är återställning från kortet ofta enklare än från Macen.
Och börja inte installera något skräprensningsskräp nu. Inga Mac-rensarappar. Inga optimeringsverktyg. Ingen slumpmässig reparationsapp från ett blogginlägg du hittade halvt panikslagen klockan två på natten. Återställning först. Städning senare.
Om programvara inte hittar något och filerna gäller juridiskt arbete, affärsdokument eller något annat som du helt enkelt måste få tillbaka, då är ett återställningslaboratorium nästa steg. Dyrt, ja. Men för ett vanligt misstag där man tömt Papperskorgen brukar programvaruåterställning vara vägen folk tar först, och i mitt fall räckte det.
Sluta skriva till den interna disken. Den delen från @mikeappsreviewer är helt rätt. Där jag skiljer mig är detta, hoppa inte direkt till en lång skanning innan du först kontrollerar de enkla återställningsvägarna. Du vill börja med det minst invasiva alternativet.
Gör detta i ordning.
-
Kontrollera Time Machine.
Om du hade det aktiverat är detta den snabbaste lösningen. -
Kontrollera papperskorgen i appen.
Bilder har Senast raderade. Anteckningar också. Mail, iCloud Drive, Dropbox, OneDrive, Google Drive, alla behåller raderat innehåll ett tag. -
Kontrollera en annan Mac eller iPhone som är inloggad med samma Apple-ID.
Ibland visas filer fortfarande där om synkroniseringen har släpat efter. -
Om filerna bara fanns lokalt, gå vidare till återställningsprogram.
Disk Drill är ett av de bättre alternativen för Mac med APFS, och det låter dig förhandsgranska resultat innan återställning. Spara återställda filer på en extern disk, inte på din Mac. -
Om datan är affärskritisk, juridisk eller oersättlig, stanna upp och ring ett labb innan du provar slumpmässiga appar.
En sak till som många missar. Om FileVault var aktiverat och TRIM redan har körts på SSD:n, minskar chanserna till återställning kraftigt. Inte till noll, men lägre. Så snabbhet spelar roll.
Detta är också en bra snabb genomgång av filåterställning på Mac om du vill ha en visuell guide:
Steg för att återställa raderade filer på Mac efter att papperskorgen tömts
Installera inte fem verktyg och slit inte på disken. Välj en väg och gör det ordentligt. Den delen är väldigt viktig.
Första saken: om filerna verkligen är verksamhetskritiska, skulle jag faktiskt hålla med lite mindre om instinkten att direkt prova programvara från @mikeappsreviewer och @yozora. Om det handlar om skattehandlingar, kundarbete, juridiska dokument eller åratal av familjefoton utan säkerhetskopia, kan det vara smartare att stänga av Macen helt och prata med ett proffslabb innan du gör något. Gör-det-själv-återställning är billigare, visst, men varje extra uppstart/skrivning är en chansning på en SSD.
Om det är viktigt men inte så viktigt att du måste ringa ett forensiskt labb, gör detta:
- Koppla från Wi-Fi om du kan
- Stoppa appar som synkar automatiskt
- Låt inte Spotlight, Bilder eller molnappar fortsätta jobba i bakgrunden
- Om du har en annan Mac, skapa en återställnings-USB där i stället för att använda den påverkade
En sak folk glömmer: kontrollera om filen någonsin skickades via e-post, AirDrop, exporterades eller öppnades från en annan app. Jag har tidigare återställt saknade dokument från bilagor i Mail och tillfälliga appmappar. Inte elegant, men fil som fil.
Kontrollera också:
- Senaste i Finder
- appens lista Öppna senaste
- Terminalhistorik om du flyttade filer via kommandoraden
- delade mappar på ditt nätverk
- gamla zip-arkiv som du skapade och glömde bort
Om du väljer programvaruspåret är Disk Drill ett rimligt val för Mac, mest för att det hanterar moderna Macar/APFS bättre än många äldre skräpverktyg. Återställ bara inte tillbaka till samma interna enhet. Den delen är väldigt viktig.
Och om du vill ha en bra videogenomgång av alternativ för återställningsverktyg var den här användbar:
bästa jämförelsen av programvara för dataåterställning för Mac och PC
Det viktiga är att du inte fortsätter pilla med Macen i timmar i panikläge. Det är vanligtvis då folk gör det värre.