Kan jag återställa raderade foton från min Canon-kamera efter ett kortfel?

Min Canon-kamera visade plötsligt ett minneskortsfel, och efter att jag kontrollerade kortet saknades en mängd viktiga foton. Jag har inte tagit några nya bilder sedan dess eftersom jag är orolig för att skriva över dem. Jag behöver hjälp med att ta reda på det bästa sättet att återställa raderade Canon-foton från ett SD-kort efter ett kortfel.

Det finns en ganska god chans att dina Canon-bilder fortfarande finns kvar. Det första jag skulle göra är att sluta använda SD-kortet, punkt slut. När bilder raderas ligger de ofta kvar på kortet tills ny data skrivs över dem. Så den stora faktorn är enkel. Vad hände efter att du raderade dem?

Om du märkte misstaget direkt och slutade fotografera är chanserna till återställning oftast ganska goda. Om du fortsatte och fyllde kortet med ännu en omgång bilder eller video blir situationen snabbt rörig. Jag har sett vissa filer komma tillbaka helt okej, andra komma tillbaka halvt trasiga, och vissa försvinna.

Det här är ordningen jag skulle följa.

Ta ut SD-kortet ur kameran. Använd en kortläsare om du har en. Jag skulle inte ansluta Canon-kameran och rota runt därifrån om du inte har något annat val. Om din dator visar en varning om formatering, ignorera den. Samma sak gäller CHKDSK, First Aid eller någon reparationsuppmaning. De verktygen är till för att reparera en volym, inte för att skydda raderade bilder.

Därefter kör du en återställningsskanning på kortet. Om jag var tvungen att välja bland de vanliga verktygen skulle jag rangordna dem så här:

1. Disk Drill. Det här är det jag skulle prova först. Det hanterar vanliga bildtyper och RAW-filer bra, förhandsvisningen hjälper mycket, och processen känns mindre irriterande.
  2. Recuva. Helt okej för enkla jobb med raderade bilder i Windows. Det känns äldre, och jag har haft blandade resultat med nyare format.
  3. Data Rescue. Det fungerar, även om jag tyckte att arbetsflödet var lite klumpigt.
  4. UFS Explorer. Bra när de enkla verktygen misslyckas. Det kräver mer av dig, så jag skulle inte hänvisa en vanlig användare dit först.

En regel som folk missar hela tiden. Spara återställda filer på din dator eller en annan extern enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma Canon SD-kort. Om du gör det riskerar du att skriva över det du fortfarande försöker rädda.

Kolla också de tråkiga ställena innan du lägger en timme på att skanna. Papperskorgen, Mac-papperskorgen, Time Machine, Filhistorik, molnkopior och Canon image.canon. Om de bilderna importerades, synkades eller kopierades tidigare kanske du kan få tillbaka dem därifrån och helt hoppa över kortåterställning.

Så ja, det finns hopp. Sluta använda kortet, skanna det med ett riktigt verktyg, förhandsgranska det som dyker upp och återställ filerna någon annanstans. Efter en sådan här skrämselupplevelse skulle jag lägga det där SD-kortet åt sidan ett tag. Mitt hade fått sitta i skamvrån lol.

Ja, dina chanser är fortfarande ganska goda eftersom du slutade fotografera direkt. Den delen är viktigast.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak: håll kortet borta från kameran. Jag håller däremot inte helt med om att man ska skynda sig direkt till reparationer eller anta att kortet bara har ett problem med filradering. Ett Canon card error pekar ofta på skador i filsystemet, dåliga sektorer eller att kortet börjar fallera. Om kortet är instabilt är det säkrare att först göra en fullständig byte-för-byte-avbildning av det och sedan skanna avbildningen, inte själva kortet. Färre läsningar, mindre risk. Många hoppar över detta och ångrar sig.

Det jag skulle göra:

1. Sätt SD-kortet i en kortläsare.
  2. Om datorn ser det, klona eller avbilda kortet först.
  3. Kör återställning på avbildningen.
  4. Spara återställda bilder på datorn, inte tillbaka på SD-kortet.

Om du vill ta den enkla vägen är Disk Drill ett stabilt förstaval för återställning av Canon JPG och RAW. Om kortet fortsätter att kopplas från eller ger läsfel, byt till avbildningsverktyg innan något annat. Om kortet inte upptäcks alls blir programvara snabbt mindre pålitligt och en professionell återställningsfirma börjar bli mer rimlig.

Kontrollera också om din Canon har skrivit sidecar-filer eller dolda mappar som kameramenyn inte längre visar. Jag har sett saknade bilder som fortfarande fanns kvar men ignorerades av kameran.

För fler användarrapporter om verktyg för återställning av kamerabilder från SD-kort är den här tråden användbar:
bästa programvaran för fotoåterställning för Canon SD-kort på Reddit

Om bilderna betyder mycket, stanna här och avbilda kortet först. Pilla inte för mycket med det. En dålig kortläsare eller ett misslyckat reparationsförsök kan snabbt ställa till det.

Eftersom du slutade fotografera är dina chanser förmodligen fortfarande ganska goda. Det var det enskilt smartaste du kunde göra.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @codecrafter, men jag skulle lägga till en sak som folk ofta förbiser med Canon-kort efter ett fel: ibland är bilderna inte verkligen raderade, katalogstrukturen har bara blivit rörig. I så fall är filåterställning en väg, men att också kontrollera kortet från en dator efter problem i DCIM-strukturen kan avslöja filer som kameran har slutat visa. Inte särskilt glamoröst, men det händer.

Vad jag inte skulle göra:

• formatera inte kortet, även om Canon ber om det
  • kör inte Windows-reparation eller macOS-skivreparation först
  • fortsätt inte testa det i kameran om och om igen

Vad jag skulle göra:

• använd en ordentlig kortläsare
  • om kortet monteras, kopiera allt som fortfarande syns direkt
  • skanna det sedan med återställningsprogram

Disk Drill är ett rimligt val här eftersom det brukar fungera bra för återställning av Canon JPG, CR2 och CR3, och förhandsgranskningsfunktionen hjälper dig att snabbt avgöra om det som saknas faktiskt går att återställa eller bara är spökposter. Om kortet börjar koppla från eller läsas extremt långsamt, sluta hålla på med det och överväg att skapa en diskavbild innan fler skanningar.

En liten invändning mot inställningen att bara återställa och gå vidare: om det här kortet gav ett minnesfel en gång skulle jag pensionera det efter detta. SD-kort är billiga. Förlorade bilder är det inte.

Om du också vill ha en enkel guide för återställning av filer från SD-kort, ger den en ganska bra snabb överblick.

Kort version: ja, raderade eller saknade Canon-bilder kan ofta återställas efter ett kortfel, särskilt om du inte har skrivit något nytt. Kontrollera synliga mappar först, återställ till en annan enhet och byt sedan ut kortet eftersom jag inte skulle lita på det igen.

Jag håller med @codecrafter, @yozora och @mikeappsreviewer om huvudpoängen: att sluta omedelbart var rätt beslut.

En liten invändning bara: innan man går vidare till en fullständig återställningsomgång skulle jag först kontrollera om kortläsaren visar de faktiska bildfilerna med konstiga filnamn, platshållare på noll byte eller en andra DCIM-liknande mapp som kameran ignorerade. Canon-kortfel kan ibland skada indexet, inte själva bilddatan. Om det är fallet kan en enkel manuell kopiering av allt som fortfarande går att läsa spara tid och stress.

Min uppfattning:

• Sätt inte tillbaka kortet i kameran
  • Formatera det inte
  • Låt inte datorn “reparera” det
  • Om filer syns, kopiera dem först
  • Gör först därefter återställning för de saknade filerna

När det gäller programvara är Disk Drill ett rimligt alternativ här.

Fördelar med Disk Drill:

• bra stöd för Canon JPG- och RAW-format
  • enkel förhandsvisning så att du snabbt kan se om återställningen faktiskt fungerar
  • enklare än många mer tekniska verktyg

Nackdelar med Disk Drill:

• inte idealiskt om kortet har allvarliga fysiska fel
  • djupa skanningar kan ta en stund
  • de bästa funktionerna kräver vanligtvis betalversionen

Om kortet börjar hänga sig, försvinna eller få kortläsaren att bete sig konstigt, sluta. Då handlar det mindre om “återställning av raderade bilder” och mer om “instabilt lagringsmedium”, vilket förändrar risken. Och ärligt talat, om bilderna är viktiga en gång i livet, skulle jag hoppa över upprepade gör det själv-försök efter en enda försiktig kontroll. Det är när man gör för många skanningar på ett döende kort som folk råkar illa ut.

Efter återställningen bör du pensionera det SD-kortet. Även om det verkar fungera bra igen skulle jag inte lita på det för något viktigt.