Mit Canon-kamera viste pludselig en hukommelseskortfejl, og efter jeg tjekkede kortet, manglede en masse vigtige billeder. Jeg har ikke taget nye billeder siden da, fordi jeg er bekymret for at overskrive dem. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af den bedste måde at gendanne slettede Canon-billeder fra et SD-kort efter en kortfejl.
Der er en rimelig chance for, at dine Canon-billeder stadig er der. Det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge SD-kortet, punktum. Når billeder bliver slettet, ligger de ofte stadig på kortet, indtil nye data bliver skrevet ovenpå dem. Så den store faktor er enkel. Hvad skete der, efter du slettede dem?
Hvis du opdagede fejlen med det samme og holdt op med at tage billeder, er chancerne for gendannelse som regel rimelige. Hvis du fortsatte og fyldte kortet med endnu en omgang billeder eller video, bliver situationen hurtigt rodet. Jeg har set nogle filer komme fint tilbage, andre vende tilbage halvt ødelagte, og nogle forsvinde.
Det er den rækkefølge, jeg ville følge.
Tag SD-kortet ud af kameraet. Brug en kortlæser, hvis du har en. Jeg ville ikke tilslutte Canon-kameraet og rode rundt derfra, medmindre du ikke har andre muligheder. Hvis din computer viser en advarsel om formatering, så ignorer den. Det samme gælder CHKDSK, First Aid eller enhver reparationsprompt. De værktøjer er til at reparere en volumen, ikke til at beskytte slettede billeder.
Derefter skal du køre en gendannelsesscanning på kortet. Hvis jeg skulle vælge blandt de sædvanlige værktøjer, ville jeg rangere dem sådan her:
- Disk Drill. Det er det, jeg ville prøve først. Det håndterer almindelige fototyper og RAW-filer godt, forhåndsvisningen hjælper meget, og processen føles mindre irriterende.
- Recuva. Fin til simple opgaver med gendannelse af slettede billeder på Windows. Det føles ældre, og jeg har haft blandede resultater med nyere formater.
- Data Rescue. Det virker, selv om jeg syntes, arbejdsgangen var lidt klodset.
- UFS Explorer. Godt når de nemme værktøjer fejler. Det kræver mere af dig, så jeg ville ikke pege en almindelig bruger i den retning først.
Én regel, som folk hele tiden dummer sig med. Gem gendannede filer på din computer eller et andet eksternt drev. Skriv dem ikke tilbage på det samme Canon SD-kort. Hvis du gør det, risikerer du at overskrive det, du stadig prøver at redde.
Tjek også de kedelige steder, før du bruger en time på at scanne. Papirkurv, Mac-papirkurv, Time Machine, Filhistorik, cloudbackups og Canon image.canon. Hvis de billeder blev importeret, synkroniseret eller kopieret tidligere, kan du måske hente dem derfra og helt springe kortgendannelse over.
Så ja, der er håb. Stop med at bruge kortet, scan det med et ordentligt værktøj, forhåndsvis det, der dukker op, og gendan filerne et andet sted. Efter en forskrækkelse som den her ville jeg lægge det SD-kort til side i et stykke tid. Mit ville være sendt på timeout lol.
Ja, dine chancer er stadig rimeligt gode, eftersom du stoppede med at tage billeder med det samme. Det er den vigtigste del.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting: hold kortet ude af kameraet. Jeg er lidt uenig i at skynde sig direkte til reparationer eller antage, at kortet kun har et problem med slettede filer. En Canon-card error peger ofte på filsystemskade, dårlige sektorer eller et kort, der er begyndt at fejle. Hvis kortet er ustabilt, er det sikreste træk først at lave et komplet byte-for-byte-image af det og derefter scanne imaget, ikke selve kortet. Færre læsninger, mindre risiko. Mange springer dette over og fortryder det.
Det ville jeg gøre:
- Sæt SD-kortet i en kortlæser.
- Hvis computeren kan se det, så klon eller opret først et image af kortet.
- Kør gendannelse på imaget.
- Gem de gendannede billeder på din computer, ikke tilbage på SD-kortet.
Hvis du vil gå den nemme vej, er Disk Drill et solidt førstevalg til gendannelse af Canon JPG og RAW. Hvis kortet bliver ved med at koble fra eller giver læsefejl, så skift til imaging-værktøjer før noget andet. Hvis kortet slet ikke registreres, bliver software hurtigt mindre pålideligt, og et professionelt gendannelsesfirma begynder at give mere mening.
Tjek også, om dit Canon har skrevet sidecar- eller skjulte mapper, som kameramenuen ikke længere viser. Jeg har set manglende billeder stadig være til stede, men blive ignoreret af kameraet.
For flere brugerberetninger om værktøjer til gendannelse af billeder fra kamera-SD-kort er denne tråd nyttig:
bedste software til fotogendannelse til Canon SD-kort på Reddit
Hvis billederne betyder meget, så stop nu og opret først et image af kortet. Lad være med at pille for meget ved det. En dårlig kortlæser eller ét mislykket reparationsforsøg kan hurtigt ødelægge tingene.
Da du stoppede med at tage billeder, er dine chancer sandsynligvis stadig ret gode. Det var det eneste klogeste træk.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @codecrafter, men jeg vil tilføje én ting, som folk overser med Canon-kort efter en fejl: nogle gange er billederne ikke virkelig slettet, mappen er bare blevet rodet til. I så fald er filgendannelse én vej, men hvis man tjekker kortet for problemer med DCIM-strukturen fra en computer, kan det også afsløre filer, som kameraet ikke længere viser. Ikke særligt glamourøst, men det sker.
Hvad jeg ikke ville gøre:
- formater ikke kortet, selv hvis Canon beder om det
- kør ikke Windows-reparation eller macOS-diskreparation først
- bliv ikke ved med at teste det i kameraet igen og igen
Hvad jeg ville gøre:
- brug en ordentlig kortlæser
- hvis kortet kan monteres, så kopiér straks alt, der stadig er synligt
- scan det derefter med gendannelsessoftware
Disk Drill er et rimeligt valg her, fordi det ofte klarer sig godt med gendannelse af Canon JPG, CR2 og CR3, og forhåndsvisningsfunktionen hjælper dig hurtigt med at finde ud af, om de manglende ting faktisk kan gendannes eller bare er spøgelsesposter. Hvis kortet begynder at afbryde forbindelsen eller læse meget langsomt, så stop med at rode med det og overvej et disk-image før flere scanninger.
En lille uenighed med tankegangen om bare at gendanne og komme videre: hvis dette kort har givet en hukommelsesfejl én gang, ville jeg pensionere det efter dette. SD-kort er billige. Mistede billeder er det ikke.
Hvis du også vil have en enkel nem guide til filgendannelse fra SD-kort, giver den et fint hurtigt overblik.
Kort version: ja, slettede eller manglende Canon-billeder kan ofte gendannes efter en kortfejl, især hvis du ikke har skrevet noget nyt. Tjek synlige mapper først, gendan til et andet drev, og udskift derefter kortet, fordi jeg ikke ville stole på det igen.
Jeg er enig med @codecrafter, @yozora og @mikeappsreviewer i hovedpointen: at stoppe med det samme var det rigtige træk.
Lille uenighed dog: før man går direkte til en fuld gendannelsesrunde, ville jeg først tjekke, om kortlæseren viser de faktiske fotofiler med mærkelige filnavne, pladsholdere på nul byte eller en anden DCIM-lignende mappe, som kameraet ignorerede. Canon-kortfejl ødelægger nogle gange indekset, ikke selve billeddataene. Hvis det er tilfældet, kan en simpel manuel kopiering af alt, der stadig kan læses, spare tid og stress.
Min vurdering:
- Sæt ikke kortet i kameraet igen
- Formater det ikke
- Lad ikke computeren “rette” det
- Hvis filer er synlige, så kopiér dem først
- Først derefter skal du forsøge gendannelse af de manglende
Til software er Disk Drill et fornuftigt valg her.
Fordele ved Disk Drill:
- god understøttelse af Canon JPG- og RAW-formater
- nem forhåndsvisning, så du hurtigt kan se, om gendannelsen er reel
- enklere end mange mere tekniske værktøjer
Ulemper ved Disk Drill:
- ikke ideelt, hvis kortet fysisk er ved at fejle alvorligt
- dyb scanning kan tage et stykke tid
- de bedste funktioner kræver som regel betalingsversionen
Hvis kortet begynder at hænge, forsvinde eller få kortlæseren til at opføre sig mærkeligt, så stop. På det tidspunkt er det mindre foto-gendannelse af slettede billeder og mere ustabilt medie, hvilket ændrer risikoen. Og ærligt talt, hvis billederne er vigtige én gang i livet, ville jeg springe gentagne gør-det-selv-forsøg over efter ét forsigtigt tjek. Det er ved for mange scanninger på et døende kort, at folk brænder sig.
Efter gendannelsen bør du pensionere det SD-kort. Selv hvis det virker fint igen, ville jeg ikke stole på det til noget vigtigt.