Canon-kameraet mitt viste plutselig en minnekortfeil, og etter at jeg sjekket kortet, manglet en rekke viktige bilder. Jeg har ikke tatt noen nye bilder siden da fordi jeg er bekymret for å overskrive dem. Jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede Canon-bilder fra et SD-kort etter en kortfeil.
Det er en grei sjanse for at Canon-bildene dine fortsatt er der. Det første jeg ville gjort er å slutte å bruke SD-kortet, punktum. Når bilder blir slettet, blir de ofte liggende på kortet til nye data havner oppå dem. Så den store faktoren er enkel. Hva skjedde etter at du slettet dem?
Hvis du oppdaget feilen med en gang og sluttet å ta bilder, er sjansene for gjenoppretting vanligvis ganske gode. Hvis du fortsatte og fylte kortet med en ny runde bilder eller video, blir situasjonen fort rotete. Jeg har sett noen filer komme tilbake helt fint, andre komme tilbake halvveis ødelagt, og noen forsvinne.
Dette er rekkefølgen jeg ville fulgt.
Ta SD-kortet ut av kameraet. Bruk en kortleser hvis du har en. Jeg ville ikke koblet Canon-kameraet til og rotet rundt derfra med mindre du ikke har noe annet valg. Hvis datamaskinen din viser en advarsel om formatering, ignorer den. Det samme gjelder CHKDSK, First Aid eller andre reparasjonsmeldinger. De verktøyene er for å reparere et volum, ikke for å beskytte slettede bilder.
Etter det, kjør en gjenopprettingsskanning på kortet. Hvis jeg måtte velge blant de vanlige verktøyene, ville jeg stilt dem opp slik:
- Disk Drill. Dette er den jeg ville prøvd først. Den håndterer vanlige bildetyper og RAW-filer godt, forhåndsvisning hjelper mye, og prosessen føles mindre irriterende.
- Recuva. Helt grei for enkle jobber med slettede bilder på Windows. Den føles eldre, og jeg har hatt blandede resultater med nyere formater.
- Data Rescue. Den fungerer, selv om jeg syntes flyten var litt klønete.
- UFS Explorer. Bra når de enkle verktøyene feiler. Den krever mer av deg, så jeg ville ikke sendt en vanlig bruker dit først.
Én regel folk roter til hele tiden. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din eller en annen ekstern disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme Canon SD-kortet. Hvis du gjør det, risikerer du å overskrive det du fortsatt prøver å redde.
Sjekk også de kjedelige stedene før du bruker en time på å skanne. Papirkurven, Mac Trash, Time Machine, Filhistorikk, skysikkerhetskopier og Canon image.canon. Hvis de bildene ble importert, synkronisert eller kopiert tidligere, kan du kanskje hente dem tilbake derfra og hoppe over kortgjenoppretting helt.
Så ja, det er håp. Slutt å bruke kortet, skann det med et ordentlig verktøy, forhåndsvis det som dukker opp, og gjenopprett filene et annet sted. Etter en slik skrekkopplevelse ville jeg lagt det SD-kortet til side en stund. Mitt hadde vært satt på timeout lol.
Ja, sjansene dine er fortsatt ganske gode siden du sluttet å ta bilder med en gang. Det er den viktigste delen.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting: hold kortet unna kameraet. Jeg er litt uenig i å gå rett på reparasjon eller anta at kortet bare har et problem med filsletting. En Canon-kortfeil peker ofte på skade i filsystemet, dårlige sektorer eller et kort som er i ferd med å svikte. Hvis kortet er ustabilt, er det tryggeste å lage et fullstendig byte-for-byte-avbildning av det først, og deretter skanne avbildningen, ikke selve kortet. Færre lesinger, mindre risiko. Mange hopper over dette og angrer.
Dette ville jeg gjort:
- Sett SD-kortet i en kortleser.
- Hvis datamaskinen ser det, klon eller lag en avbildning av kortet først.
- Kjør gjenoppretting på avbildningen.
- Lagre gjenopprettede bilder på datamaskinen, ikke tilbake på SD-kortet.
Hvis du vil ta den enkle veien, er Disk Drill et solid førstevalg for gjenoppretting av Canon JPG og RAW. Hvis kortet fortsetter å koble fra eller gir lesefeil, bytt til verktøy for avbildning før du gjør noe annet. Hvis kortet ikke oppdages i det hele tatt, blir programvare raskt mindre pålitelig, og et profesjonelt gjenopprettingsverksted begynner å gi mer mening.
Sjekk også om Canon-kameraet ditt skrev sidecar-filer eller skjulte mapper som kameramenyen ikke lenger viser. Jeg har sett manglende bilder som fortsatt er der, men blir ignorert av kameraet.
For flere brukerrapporter om verktøy for bildegjenoppretting fra kameraets SD-kort, er denne tråden nyttig:
beste programvare for bildegjenoppretting for Canon SD-kort på Reddit
Hvis bildene betyr mye, stopp nå og lag en avbildning av kortet først. Ikke rot for mye med det. Én dårlig kortleser eller ett mislykket reparasjonsforsøk kan ødelegge ting raskt.
Siden du sluttet å ta bilder, er sjansene dine sannsynligvis fortsatt ganske gode. Det var det smarteste trekket.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @codecrafter, men jeg vil legge til én ting folk ofte overser med Canon-kort etter en feil: noen ganger er bildene ikke faktisk slettet, katalogen har bare blitt rotet til. I så fall er filgjenoppretting én vei å gå, men å sjekke kortet for problemer med DCIM-strukturen fra en datamaskin kan også avdekke filer kameraet sluttet å vise. Ikke glamorøst, men det skjer.
Det jeg ikke ville gjort:
- ikke formater kortet, selv om Canon ber om det
- ikke kjør Windows-reparasjon eller macOS-diskreparasjon først
- ikke fortsett å teste det i kameraet om og om igjen
Det jeg ville gjort:
- bruk en ordentlig kortleser
- hvis kortet monteres, kopier alt som fortsatt er synlig umiddelbart
- skann det deretter med gjenopprettingsprogramvare
Disk Drill er et rimelig valg her fordi det ofte fungerer godt med gjenoppretting av Canon JPG, CR2 og CR3, og forhåndsvisningsfunksjonen hjelper deg raskt med å finne ut om det som mangler faktisk kan gjenopprettes eller bare er spøkelsesoppføringer. Hvis kortet begynner å koble fra eller leses veldig tregt, slutt å tukle med det og vurder et diskbilde før flere skanninger.
En liten uenighet med tankegangen om å bare gjenopprette og gå videre: hvis dette kortet ga en minnefeil én gang, ville jeg pensjonert det etter dette. SD-kort er billige. Tapte bilder er det ikke.
Hvis du også vil ha en enkel guide til enkel filgjenoppretting fra SD-kort, gir den en grei rask oversikt.
Kortversjon: ja, slettede eller manglende Canon-bilder kan ofte gjenopprettes etter en kortfeil, spesielt hvis du ikke har skrevet noe nytt. Sjekk synlige mapper først, gjenopprett til en annen disk, og bytt deretter ut kortet fordi jeg ikke ville stolt på det igjen.
Jeg er enig med @codecrafter, @yozora og @mikeappsreviewer i hovedpoenget: å stoppe umiddelbart var riktig.
Liten uenighet likevel: før man hopper rett til en full gjenopprettingsrunde, ville jeg først sjekket om kortleseren viser de faktiske bildefilene med rare filnavn, nullbyte-plassholdere eller en annen DCIM-lignende mappe som kameraet ignorerte. Canon-kortfeil kan noen ganger ødelegge indeksen, ikke selve bildedataene. Hvis det er tilfelle, kan en enkel manuell kopi av alt som fortsatt er lesbart spare tid og stress.
Min vurdering:
- Ikke sett kortet tilbake i kameraet
- Ikke formater det
- Ikke la datamaskinen reparere det
- Hvis filer er synlige, kopier dem først
- Først deretter kjør gjenoppretting for de manglende
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et fornuftig alternativ her.
Fordeler med Disk Drill:
- god støtte for Canon JPG- og RAW-formater
- enkel forhåndsvisning så du raskt kan se om gjenopprettingen er reell
- enklere enn mange mer tekniske verktøy
Ulemper med Disk Drill:
- ikke ideelt hvis kortet har alvorlige fysiske feil
- dybdeskanninger kan ta en stund
- de beste funksjonene krever vanligvis betalingsversjonen
Hvis kortet begynner å henge, forsvinne eller få kortleseren til å oppføre seg rart, stopp. På det tidspunktet er dette mindre gjenoppretting av slettede bilder og mer ustabilt lagringsmedium, noe som endrer risikoen. Og ærlig talt, hvis bildene er viktige én-gang-i-livet-bilder, ville jeg hoppet over gjentatte gjør-det-selv-forsøk etter én forsiktig sjekk. For mange skanninger på et døende kort er der folk går på en smell.
Etter gjenopprettingen, pensjoner det SD-kortet. Selv om det virker fint igjen, ville jeg ikke stolt på det til noe viktig.