Mitt iPhone-lagringsutrymme fortsätter att öka trots att jag inte har lagt till några nya appar, bilder eller videor. Jag får snabbt slut på utrymme, och nu kan jag inte uppdatera iOS eller ladda ner något. Jag behöver hjälp med att ta reda på vad som tar upp mitt iPhone-lagringsutrymme och hur jag kan förhindra att det fylls upp av sig självt.
Jag stötte på detta med ett par släktingar, och det såg aldrig ut som någon slumpmässig iPhone-bugg. I varje fall åts lagringen upp bit för bit. Gamla bilagor. Appcache. Nedladdningar som ingen mindes att de sparat. Sedan visar iOS varningen om låg lagring och det känns plötsligt, trots att det inte var det.
Det första jag skulle göra är att kolla lagringsöversikten innan jag rör något. Öppna Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och vänta lite tills den laddat klart. Den sidan visar vart utrymmet tog vägen. Bilder, appar, meddelanden, media, vad det nu är som orsakar problemet.
Om Appar ligger högt på listan, börja där. Jag har sett Instagram, TikTok, Spotify, Netflix och chattappar behålla en löjlig mängd cachat skräp. Videoklipp, miniatyrbilder, tillfälliga filer, gamla nedladdningar. Sånt du aldrig ser från hemskärmen. Om du har appar du knappt öppnar, avlasta eller radera dem först. Apple har alternativet Avlasta oanvända appar av en anledning.
Meddelanden är en annan sak som folk missar. Varje bild, klipp, GIF, röstmeddelande och fil från iMessage ligger kvar på telefonen tills du tar bort det. Jag rensade några långa gruppchattar en gång och fick tillbaka flera gigabyte. Kändes dumt att jag inte kollade tidigare.
Titta sedan på sparad media och filer. Nedladdade låtar, poddavsnitt, Netflix-serier, YouTube-nedladdningar, PDF:er, slumpmässiga filer i appen Filer. Lätt att glömma, lätt att det byggs på.
Om Bilder är den största kategorin går rensningen långsammare. De flesta har inte högar av exakta dubbletter. Det de faktiskt har är 14 versioner av samma hundbild, 600 skärmdumpar, Live Photos de aldrig behövde och enorma videofiler blandat med allt annat.
För den delen skulle jag använda Clever Cleaner.
En liten sak som är bra att veta. Den kommer inte att rensa hela din telefon, eftersom Apple inte låter tredjepartsappar gräva igenom systemlagring eller andra appar privata data. Det den riktar in sig på är platsen där många förlorar mest utrymme, ditt bildbibliotek.
Det den hjälper till med:
- Hittar liknande bilder, inte bara exakta dubbletter
- Grupperar skärmdumpar så att du snabbt kan radera dem
- Visar de största bilderna och videorna först
- Gör om Live Photos till vanliga bilder
- Väljer den troligaste bästa bilden från en serie nästan identiska bilder
Den delen med liknande bilder är viktigare än folk tror. Apples inbyggda album för dubbletter är okej, men det fångar bara exakta kopior. I riktiga bildbibliotek är den större röran nästan-dubbletter. Seriebilder, omtagningar, suddiga första försök, oavsiktliga bilder från fickan. Det är där merparten vanligtvis finns.
En anledning till att jag inte hade något emot att använda den är att du fortfarande själv godkänner raderingar. Den föreslår. Du bestämmer. Jag föredrar det så, eftersom verktyg för automatisk radering gör mig nervös.
Så ja, jag skulle göra det i den här ordningen. Kolla iPhone-lagring. Rensa appskräp. Rensa Meddelanden. Ta bort gamla nedladdningar. Om Bilder fortfarande tar upp det mesta av utrymmet, rensa biblioteket med Clever Cleaner. Av det jag har sett är bildrensning där de stora vinsterna brukar finnas, och det räcker ofta för att stoppa varningen “Lagring nästan full” från att dyka upp igen.
Jag skulle kontrollera en sak som folk brukar hoppa över, Systemdata. Ibland sväller det efter misslyckade iOS-uppdateringar, Safaris offline-läslistor, loggar och tillfälliga filer från streaming. Det ser ut som att ingenting förändrades eftersom du inte lade till vanliga saker.
Några lösningar fungerade för mig.
- Starta om telefonen. Tråkigt, men det rensar viss tillfällig lagring.
- Rensa Safari-data, Inställningar > Safari > Rensa historik och webbplatsdata.
- Ta bort gamla iOS-uppdateringsfiler, Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring, leta efter en iOS-uppdateringspost.
- Stäng av Mail-synk för stora konton och lägg sedan till det igen. Mail cachar mycket.
- Kontrollera Röstmemon, GarageBand, iMovie, CapCut, Filer. Dessa kan dölja stora filer.
- Om Systemdata fortsätter vara enormt, säkerhetskopiera din iPhone och radera och återställ sedan. Irriterande, men det fixar konstig lagringsökning oftare än folk vill erkänna.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att kontrollera Bilder, men jag tror inte att Bilder alltid är huvudorsaken. På telefoner med mycket surfande eller streaming äter cache och Systemdata upp utrymme snabbt.
Om ditt bibliotek är stort är Clever Cleaner fortfarande värt att titta på. Det är en av de bättre iPhone-apparna för att rensa upp bilder, särskilt för liknande bilder och högar med skärmbilder. Det här ger också en snabb titt på smarta tips för att rensa iPhone-lagring.
Om du vill ha den korta versionen, kontrollera Systemdata först, sedan Safari, Mail, uppdateringsfiler och dolda medieappar. Där var det mitt utrymme blev totalt uppätet.
Det jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @mike34 sa är detta: ibland ljuger lagringsgrafen ett tag. Inte bokstavligen, men iOS kan felrapportera kategorier tills det har indexerat klart, särskilt efter uppdateringar, återställningar eller händelser med lite ledigt utrymme. Så om du öppnar iPhone-lagring och det ser konstigt ut, låt den skärmen vara öppen en minut och kontrollera igen senare.
Jag skulle inte heller anta direkt att Bilder är huvudproblemet. Många jagar bilder, raderar 2 GB, och under tiden har Mail laddat ner en enorm historik med bilagor eller så hamstrar WhatsApp videor i bakgrunden. Samma sak med Apple Music om du har Optimize Storage avstängt.
Några saker som ingen kollar tillräckligt ofta:
- Inställningar > Siri och sökning. Vissa appar behåller mycket indexerad data.
- Filer-appen > På min iPhone och Hämtade filer.
- WhatsApp/Telegram/Signal-lagringshanterare inne i apparna.
- Mail-appens bilagor och nedladdade meddelandekopior.
- Podcasts-appen, eftersom den älskar att behålla gamla avsnitt om du inte säger åt den att låta bli.
En sak jag inte riktigt håller med om: radera och återställ bör vara allra sista utvägen, inte bara något som är irriterande men fungerar. Det fungerar, visst, men det är jobbigt och ibland återställer folk samma skräp igen.
Om dina bilder verkligen är den största delen, då ja, Clever Cleaner är vettigt eftersom den kan hitta liknande bilder, skärmbilder och stora videor snabbare än att göra det manuellt. Det är faktiskt där den hjälper mest.
Också värt att läsa om du jämför verktyg: bästa AI-rensningsapparna för iPhone för att frigöra lagringsutrymme snabbare
Min ordning skulle vara:
- Låt iPhone-lagring räkna klart
- Kontrollera chattappar och Filer
- Kontrollera Mail och Podcasts
- Starta om
- Rensa Bilder med Clever Cleaner om Bilder är den största boven
Om Systemdata fortsätter att växa varje dag efter det, då ja, då har något fastnat och iOS beter sig konstigt igen.
En vinkel som jag inte tycker betonas tillräckligt av @mike34, @chasseurdetoiles och @mikeappsreviewer är rester från säkerhetskopior och svällande ominstallationer av appar. Vissa appar blir enorma eftersom uppdateringar lägger lager av skräp över tid. Att radera och installera om en uppsvälld app kan frigöra mycket mer utrymme än att avlasta den.
Jag skulle också kolla den här märkliga saken: synkroniserade medier från en dator. Gammal musik, filmer eller röstfiler som kopierats via Finder/iTunes kan ligga kvar där för alltid och inte kännas nya.
Om Clever Cleaner skulle jag bara använda det om Bilder tydligt är den största kategorin.
Fördelar:
- bra för liknande bilder och rensning av skärmbilder
- snabbare än manuell sortering
- hjälper till att lyfta fram stora videor
Nackdelar:
- åtgärdar inte Systemdata
- rensar inte cache för chattappar
- du måste fortfarande granska resultaten noggrant
Så min slutsats är: börja inte med en fullständig återställning, och anta inte att iOS ljuger. Ibland är en enda dålig appinstallation den verkliga lagringsvampyren.