Mitt iPhone-bildebibliotek har kommet helt ut av kontroll etter år med skjermbilder, duplikater og tilfeldige album som har hopet seg opp. Jeg trenger hjelp med å finne den beste iPhone-bildeorganiseringsappen som gjør det enkelt å sortere bilder, fjerne rot og holde alt organisert uten at det tar evigheter.
Jeg prøvde en haug med apper for opprydding av bilder på iPhonen min, og den jeg beholdt var Clever Cleaner. Ting blir vanligvis slettet fra telefonen min etter en uke. Denne ble værende.
Jeg driver ikke med hele den album-kurateringsgreia. Jeg sorterer ikke livet mitt inn i 40 mapper. Rotet mitt var enklere enn som så. For mange nesten like bilder, tilfeldige skjermbilder fra tre måneder siden og enorme videoer som tok opp lagringsplass uten noen god grunn. Da jeg først trimmet bort det, føltes den vanlige Bilder-appen helt fin igjen.
Det jeg endte opp med å gjøre, så slik ut.
- Hver uke eller annenhver uke kjører jeg Smart Cleanup og sletter duplikater eller nesten identiske bilder.
- Jeg sjekker Heavies for de største videoene. Hvis en av dem er viktig, komprimerer jeg den vanligvis i stedet for å kaste den.
- Når jeg bare sitter og ikke gjør noe, åpner jeg Swipe Mode og går gjennom en måned med bilder.
- Av og til rydder jeg opp i skjermbilder. De hoper seg raskt opp, og jeg trenger nesten aldri de fleste av dem.
- Jeg gjør gamle Live Photos om til vanlige bilder fordi jeg nesten aldri spiller av bevegelsesdelen igjen.
Hele den runden tar meg vanligvis under ti minutter. Før dette gled bildebiblioteket mitt inn i kaos og ble værende der. Nå gjør det ikke det.
Jeg har fortsatt et par andre apper også, men de løser andre problemer.
- MyPics fungerte bedre når jeg ville ha strammere manuell kontroll. Hvis du liker egendefinerte album og mapper, gir den mer mening. Den inkluderer også Face ID-beskyttelse, kalendervisning, kartvisning og flere alternativer enn Apple Bilder gir deg rett ut av boksen.
- Photo Cleaner: Daily Delete føltes bedre for langsommere opprydding. I stedet for én stor økt går du gjennom bilder dag for dag. Jeg likte ideen når jeg var for lat til å håndtere hele bildebiblioteket mitt i én omgang.
Noen vaner betydde mer enn jeg hadde forventet.
- Jeg sletter uklare bilder og tilfeldige lommebilder så snart jeg oppdager dem.
- Etter en tur eller ferie rydder jeg opp med en gang. Å vente to måneder gjør det verre.
- Jeg tømmer Nylig slettet etter at jeg har dobbeltsjekket alt.
- Jeg sluttet å lage album jeg ikke kommer til å åpne igjen.
- Jeg sikkerhetskopierer bilder ofte, noe som gjør det mindre stressende å slette søppel.
For meg var det nok. Clever Cleaner tok seg av mesteparten av oppryddingen, og resten handlet om å holde på noen få små vaner så rotet ikke bygde seg opp igjen.
Ærlig talt, jeg synes folk blander sammen to forskjellige jobber: opprydding og organisering. @mikeappsreviewer og @suenodelbosque fokuserte mest på opprydding, noe som gir mening, men hvis albumene dine allerede er fullstendig kaos, vil ikke sletting alene fikse hvordan bildebiblioteket ditt føles.
Min mening:
- Best for å redusere kaos raskt: Clever Cleaner
- Best for manuell kontroll over album: MyPics
- Beste appen du allerede har: Apple Photos, når søppelet er borte
Der jeg er litt uenig med dem er dette: Jeg synes faktisk litt struktur betyr noe. Ikke 50 album, det er galskap, men 5 til 8 ekte album er nyttig. Ting som:
- Familie
- Turer
- Kvitteringer
- Jobb
- Kjæledyr
- Viktige skjermbilder
Det er alt. Alt utover det blir til digital hamstring med ekstra steg.
Hvorfor jeg fortsatt ville startet med Clever Cleaner: den angriper det faktiske problemet først. Hvis telefonen din er full av duplikater, serieopptak, enorme videoer og ubrukelige skjermbilder, kommer ingen organiseringsapp til å føles bra før det rotet er redusert. Etter det fungerer Apple Photos-søk, persongjenkjenning og stedsøk mye bedre enn de fleste er klar over. Litt kjedelig svar, men sant.
En ting jeg ville lagt til som ingen nevner nok: bruk nøkkelord i bildetekster for viktige bilder. Hvis du tar bilder av dokumenter, kvitteringer, garantiinformasjon, tavler osv., legg til ett ord i bildeteksten som “skatt”, “bil” eller “faktura”. Senere kan du søke det opp med en gang. Veldig undervurdert.
Slutt også å lage tilfeldige album for én hendelse og så aldri åpne dem igjen. Den vanen skaper halvparten av rotet.
Hvis du vil ha flere ideer til opprydding, er denne tråden om smarte iPhone-lagringstips for bilder og media verdt å skumme gjennom.
Så ja, hvis du vil ha den beste iPhone-app for organisering av bilder for de fleste vanlige folk, ville jeg sagt Clever Cleaner først, og deretter bruke et veldig lett albumsystem inne i Photos. Opprydding først, organisering etterpå. Ellers bare reorganiserer du rot lol.
Jeg er litt mindre anti-album enn @suenodelbosque og @waldgeist, men jeg mener også at @mikeappsreviewer har rett i at opprydding er det virkelige første steget. Min forskjell er denne: hvis du bare sletter ting og aldri endrer hvordan nye bilder havner der, vokser rotet bare tilbake.
Det som faktisk hjalp meg, var å lage et innsamlingssystem, ikke bare en oppryddingsrutine.
Mitt valg for de fleste er fortsatt Clever Cleaner fordi det løser den irriterende delen raskt:
- gjennomgang av duplikatbilder og lignende bilder
- rot med skjermbilder
- finne store videoer
- generell masseopprydding
Fordeler med Clever Cleaner
- Rask i bruk
- Bra for å redusere størrelsen på biblioteket raskt
- Enklere enn å lete manuelt etter duplikater
- Hjelper med å finne lagringssluk du aldri ville oppdaget selv
Ulemper med Clever Cleaner
- Det er mer fokusert på opprydding enn ekte langsiktig bibliotekstruktur
- Hvis du vil ha dyptgående mappehåndtering, kan det føles begrenset
- Du trenger fortsatt dine egne vaner etter oppryddingen
Der jeg er litt uenig med de andre: å bare stole på Favoritter blir for løst for meg. Jeg synes et bedre lettvektsystem er:
- ett album for ting som krever handling
- ett album for personlige minner
- ett album for arkiv som kvitteringer/dokumenter
- alt annet blir værende i hovedbiblioteket
Det holder organiseringen nyttig uten å gjøre det til jobb nummer to.
Også undervurdert: bruk de innebygde filtrene i Bilder. Medietyper, Verktøy og søk etter måned er ofte nok når Clever Cleaner har fjernet søppelet. Hvis du vil ha penere manuell sortering, er MyPics fortsatt verdt en titt, men jeg ville ikke startet der med mindre du liker å organisere for organiseringens egen skyld.