Sig venligst, at der er håb om at gendanne filer fra en ExFAT-harddisk

Mit eksterne exFAT-harddisk holdt pludselig op med at vise mine filer, og jeg er bekymret for, at jeg kan have mistet vigtige dokumenter og billeder. Jeg har endnu ikke formateret den eller kopieret noget nyt til den. Hvad er den sikreste måde at gendanne filer fra en exFAT-harddisk på uden at gøre datatabet værre?

Stop med at bruge drevet for nu. Det er det vigtigste. Med exFAT bliver slettede filer ofte ikke fjernet med det samme, så hvis du ikke har skrevet meget ny data til det eksterne drev, siden mappen forsvandt, kan gendannelse stadig være mulig.

Et par ting jeg ville undgå:

1. Kopiér ikke noget nyt over på det drev.
  2. Formatér det ikke, selv hvis Windows dukker op og foreslår det.
  3. Kør ikke CHKDSK, før du har forsøgt at gendanne filerne.
  4. Installér ikke gendannelsessoftware på det samme eksterne drev, som du prøver at gendanne fra.

Det er også værd at tjekke de simple ting, før du antager, at mappen virkelig er slettet. Søg efter filnavnene i Windows, slå Vis skjulte filer til i Stifinder, og tjek Diskhåndtering for at sikre, at drevet vises med den forventede størrelse. Nogle gange opfører Windows sig bare mærkeligt, eller filerne er skjulte i stedet for væk.

Hvis de virkelig blev slettet, fungerede Disk Drill godt for mig i en lignende situation med et exFAT-eksternt drev og familiebilleder. Jeg installerede det på min computer, ikke på det eksterne drev, tilsluttede derefter drevet og lavede først et disk-image, fordi jeg ikke helt stolede på drevet. Derefter scannede jeg imaget i stedet for det oprindelige drev.

Den grundlæggende proces var:

1. Installér Disk Drill på et andet drev.
  2. Tilslut det eksterne exFAT-drev.
  3. Opret et disk-image, hvis drevet virker tvivlsomt.
  4. Vælg imaget eller drevet, og kør Universal Scan.
  5. Lad scanningen blive færdig.
  6. Forhåndsvis filerne, før du gendanner dem.
  7. Gem de gendannede filer på et andet drev, ikke det, du gendanner fra.

Windows-versionen inkluderer 100 MB gratis gendannelse, så du kan i det mindste bekræfte, om dine filer kan gendannes, før du betaler.

Hvis de manglende filer er kamera- eller dronevideoer, kan Disk Drills Advanced Camera Recovery (ACR) hjælpe, fordi det er beregnet til fragmenterede videofiler, som normale scanninger kan overse.

Hvis Disk Drill ikke finder dem, er TestDisk også værd at kigge på, især hvis selve exFAT-partitionen er beskadiget. Det er gratis, men det er ikke ligefrem begyndervenligt, så gå langsomt frem med det.

Hvis drevet klikker, mister forbindelsen, ikke vises på mere end én computer eller viser den forkerte kapacitet, så stop med at forsøge softwaregendannelse. Det peger normalt på et hardwareproblem. I så fald er et gendannelseslaboratorium mere sikkert. Mange vil vurdere drevet gratis, og selve gendannelsen kan koste fra nogle få hundrede dollars til over 1.000 dollars afhængigt af, hvad der er galt, men for familiebilleder eller vigtige dokumenter kan det være det bedre valg.

Antag ikke, at filerne er slettet, bare fordi drevet åbner tomt. Med exFAT kan en beskadiget mappe eller et ustabilt USB-kabinet få det hele til at se væk ud, så prøv et andet kabel/en anden port eller et andet kabinet, før du scanner, men skriv stadig ikke noget til disken. Hvis filerne betyder meget, så lav først et image af drevet, og gendan fra imaget, ikke originalen.

Lad ikke Windows scanne og reparere drevet, før du har en backup-image af det et andet sted. Den reparation kan ændre exFAT-metadataene, og hvis mappen allerede er beskadiget, kan det gøre en rodet gendannelse endnu mere rodet. Jeg ville følge @suenodelbosque’s råd om først at lave et image, men jeg ville først tjekke én kedelig ting: forbliver drevet tilsluttet længe nok til at kopiere store filer eller lave et image uden at afbryde? Hvis det falder ud, bliver meget langsomt, klikker eller viser læsefejl, så stop med gendannelsesappsene og overvej et laboratorium. Hvis det opfører sig normalt og bare ser tomt ud, så ja, er der reelt håb. Scan imaget med det værktøj, du vælger, inklusive Disk Drill, hvis du vil have en forhåndsvisningsvenlig mulighed, men gendan til en helt anden disk med nok ledig plads. Den irriterende detalje, folk glemmer, er, at gendannede filer ofte kræver mere plads end forventet, fordi du kan trække dubletter, omdøbte filer og mappefragmenter tilbage.

Et drev, der viser den rigtige størrelse, men en tom rodmappe, er et helt andet tilfælde end et drev, der rapporterer 0 byte eller beder om at blive initialiseret. I det første tilfælde er der rimelig grund til håb, men bedøm ikke gendannelsen kun ud fra, om de gamle mappenavne vises; exFAT-skade kan efterlade dig med filer, der kan gendannes, men har grimme generiske navne, så forhåndsvis efter filtype og datoer, hvis værktøjet tillader det.