Jeg mistet ved et uhell en partisjon mens jeg prøvde å endre størrelsen på stasjonen min, og nå mangler viktige filer. Diskbehandling viser plassen annerledes, men jeg får ikke tilgang til partisjonen lenger. Jeg trenger hjelp med gjenoppretting av mistet partisjon før jeg gjør ting verre eller overskriver dataene.
Hvis partisjonen forsvant og du ikke skrev nye data til disken etterpå, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Jeg har sett dette skje når Windows fjernet partisjonsoppføringen, viste plassen som ledig, og filene fortsatt lå der urørt.
Én hake. SSD-er er mindre tilgivende. Hvis dette skjedde på en SSD, kan TRIM slette blokker som er markert som slettet etter en stund. Jeg ville sluttet å bruke disken med en gang og startet gjenopprettingen raskt.
Dette ville jeg gjort:
- Slutt å bruke disken.
- Bekreft om partisjonen er borte eller bare mangler en stasjonsbokstav.
- Hent ut de viktige filene først.
- Prøv å gjenopprette den gamle partisjonen.
- Hvis gjenopprettingen mislykkes, opprett en ny partisjon og kopier filene tilbake.
Sjekk først Diskbehandling. Noen ganger finnes partisjonen fortsatt, og Windows har bare glemt stasjonsbokstaven. Hvis det er tilfellet, legger du til en bokstav og er ferdig. Hvis området vises som Ikke allokert, ble partisjonen sannsynligvis slettet.
Trinn 1: Gjenopprett filene
Jeg ville hentet ut filene før jeg prøvde reparasjoner. Det er tryggere slik. Jeg brukte Disk Drill på Windows 11, og flyten så lik ut som i Windows 10 ut fra det jeg så. Det fant den manglende partisjonen og beholdt mappestrukturen stort sett intakt, noe som sparte meg for litt sortering senere.
Her er prosessen:
- Installer Disk Drill på en annen disk, ikke den skadede.
- Åpne det og velg hele den fysiske disken der den tapte partisjonen pleide å være.
- Klikk på Søk etter tapte data.
- Hvis det er en ekstern disk, vil det be om en skannemodus. Jeg valgte Universal Scan for vanlige gjenopprettingsjobber. Advanced Camera Recovery gir bare mening for videokort fra kamera eller drone.
- La skanningen fullføres. Ikke avbryt den tidlig.
- Hvis den tapte partisjonen vises, åpne den og se gjennom mappene.
- Forhåndsvis noen få filer. Jeg tester alltid noen bilder, dokumenter eller videoer før jeg stoler på resultatet.
- Velg filene du trenger og klikk på Gjenopprett.
- Lagre dem på en annen disk.
Trinn 2: Prøv å få tilbake partisjonen
Hvis du vil få den opprinnelige partisjonen gjenopprettet i stedet for å starte på nytt, er TestDisk vanligvis det neste jeg ville prøvd.
Trinn:
- Last ned TestDisk og start testdisk_win.
- Opprett loggfilen.
- Velg den fysiske disken.
- Behold den oppdagede partisjonstabellen med mindre du allerede vet at den er feil.
- Åpne Analyse, og kjør deretter Quick Search.
- Hvis den ikke finner partisjonen, kjør Deeper Search.
- Når du finner den manglende partisjonen, markerer du den og velger Write.
- Start PC-en på nytt.
Hvis det fungerte, bør Windows se partisjonen igjen etter omstart.
Trinn 3: Opprett en ny partisjon hvis gjenopprettingen mislykkes
Noen ganger får ikke TestDisk den tilbake. Noen ganger bryr du deg ikke og vil bare ha en brukbar disk igjen. Greit. Da ville jeg opprettet en ny partisjon.
- Åpne Diskbehandling.
- Høyreklikk på den ikke allokerte plassen.
- Velg Nytt enkelt volum.
- Følg veiviseren, tildel en stasjonsbokstav, og utfør en hurtigformatering.
- Kopier de gjenopprettede filene tilbake.
Én ting jeg ikke ville ignorert. Hvis disken klikker, starter opp og forsvinner, kobler fra midt i bruk, ikke vises pålitelig, eller aldri vises i Diskbehandling, stopp. Da begynner det å ligne maskinvareproblemer, ikke en partisjonsfeil. Programvare vil ikke fikse en disk som er i ferd med å dø. Hvis filene er viktige, er et gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget.
For en frisk disk med en slettet partisjon gir denne ruten vanligvis deg den beste sjansen. Jeg har fått det til å fungere før, og hovedregelen var enkel. Gjenopprett først, reparer deretter.
Hvis Diskbehandling viser plassen som RAW i stedet for Ikke-allokert, ville jeg håndtert det litt annerledes enn @mikeappsreviewer foreslo. RAW betyr ofte at partisjonsoppføringen fortsatt peker et sted, men at filsystemets metadata ble skadet under størrelsesendringen. I så fall er det risikabelt å skrive en ny partisjonstabell for tidlig.
Min rekkefølge ville vært:
- Sjekk SMART først med CrystalDiskInfo. Hvis helsen ser dårlig ut, slutt å tukle med den.
- Lag et sektor-for-sektor-avbildning av hele disken med noe som HDD Raw Copy Tool eller ddrescue.
- Arbeid fra avbildningen, ikke originaldisken.
- Bruk en filsystemreparasjonskontroll først etter at filene dine er kopiert ut. Ikke kjør chkdsk først. Folk gjør dette og lager fort kaos.
- Hvis partisjonen er NTFS og vises som RAW, er DMDE verdt å se på fordi det ofte finner den gamle volumstrukturen bedre enn generelle partisjonsverktøy.
Disk Drill er fortsatt et solid valg for gjenoppretting av tapte partisjoner på Windows, spesielt hvis du vil ha et enklere grensesnitt og forhåndsvisning av filer før gjenoppretting. Jeg ville brukt det mot den klonede avbildningen hvis mulig. Tryggere valg.
Hvis dette også skjedde under en størrelsesendring, se etter en liten gjenværende forskyvning av partisjonen. Jeg har sett startsektorer flytte seg med en liten mengde, og de gamle dataene var fortsatt der. TestDisk finner det noen ganger, noen ganger ikke.
Kortversjonen er: gjenopprett filer først, men klon først hvis diskhelsen er det minste tvilsom. Og ikke formater plassen selv om Windows stadig maser.
Hvis du vil ha et ryddig søkeuttrykk for dette rotet, bruk hard drive recovery guide, step by step.
Fant også dette, se denne raske gjennomgangen av gjenoppretting av tapt partisjon.
Hvis du legger ut et skjermbilde av Diskbehandling, med disknummer, RAW vs Ikke-allokert, MBR vs GPT, kan folk her snevre det inn ganske raskt.
Hvis Diskbehandling viser området som RAW i stedet for Ikke-allokert, ville jeg faktisk vært litt mer forsiktig enn både @mikeappsreviewer og @viajantedoceu. RAW kan bety at partisjonen fortsatt er der, men at filsystemet ble ødelagt under størrelsesendringen, så å hoppe rett til å fikse det kan gjøre gjenoppretting vanskeligere.
Det jeg ville sjekket først:
- Ble partisjonsstørrelsen omtrent den samme?
- Er disken HDD eller SSD?
- Lister DiskPart partisjonen selv om Utforsker ikke gjør det?
Åpne Ledetekst som administrator og kjør:
diskpart
list disk
select disk X
list partition
list volume
Hvis volumet finnes der, ikke opprett noe på nytt ennå. Kjør heller ikke chkdsk på et RAW-volum først. Det verktøyet har en lei vane med å gjøre kanskje mulig å gjenopprette om til nå er det merkelig og verre.
Min preferanse er:
- Lag et diskbilde av disken først hvis filene er veldig viktige.
- Skann hele disken, ikke bare det manglende volumet.
- Gjenopprett filer til en annen disk.
- Først da bør du rote med partisjonsreparasjon.
Disk Drill er et solid alternativ her fordi det er enklere å inspisere hva som fortsatt kan gjenopprettes før du begynner å skrive endringer tilbake. Det betyr mer enn folk tror, tbh. Hvis mappestrukturen fortsatt vises, er det et veldig godt tegn.
Sjekk også Hendelsesliste for diskfeil. Hvis du ser I/O- eller kontrollerfeil, stopp programvarefikling og anta maskinvareproblemer.
For mer lesing er denne tråden om hvordan gjenopprette en tapt partisjon og gjenopprette manglende filer også verdt å se på.
Legg ut et skjermbilde av Diskbehandling og resultatet fra list partition. Det vil snevre det inn raskt.
Jeg ville lagt til én ting som de andre bare var så vidt inne på: sjekk om verktøyet for endring av størrelse endret GUID/ID for partisjonstypen eller skjulte partisjonen, ikke bare slettet den. Jeg har sett GPT-partisjoner komme tilbake som feilaktig “Basic Data”, eller merket som skjult/frakoblet, og Windows oppfører seg som om volumet forsvant selv om dataene fortsatt ligger der.
Så før gjenopprettingsskanninger, undersøk disken med noe som viser partisjonsattributter tydelig. MiniTool Partition Wizard, AOMEI, eller til og med en Linux live-USB med gdisk/lsblk kan avsløre om partisjonen fortsatt finnes, men har feil flagg. Det er noen ganger en raskere løsning enn dyp gjenoppretting.
Jeg er litt uenig i å hoppe rett til TestDisk-skriving med mindre du er sikker på de gamle grensene. Etter en størrelsesendring kan en feil skriving gjøre neste forsøk enda styggere.
Om Disk Drill:
Fordeler: enkle forhåndsvisninger, bra for å skanne hele den fysiske disken, rimelig god til å rekonstruere mappestrukturer, mindre skremmende enn verktøy på lavere nivå.
Ulemper: ikke verktøyet jeg ville stolt på først for manuell korrigering av partisjonsmetadata, dype skanninger kan ta evigheter, de beste funksjonene betyr mest når du allerede har akseptert filgjenoppretting fremfor direkte partisjonsgjenoppretting.
Så rekkefølgen min ville vært:
- Bekreft skjult/frakoblet/type-problem
- Hvis SSD, stopp raskt fordi TRIM er fienden
- Klon hvis noe virker ustabilt
- Skann den klonede disken med Disk Drill
- Først deretter forsøk reparasjon av partisjonstabellen
@viajantedoceu, @yozora og @mikeappsreviewer har i bunn og grunn alle rett når det gjelder delen om “ikke skriv til den”. Den manglende biten er å sjekke om partisjonen er feilidentifisert i stedet for faktisk tapt. Et skjermbilde fra Diskbehandling pluss om dette er SSD eller HDD ville endret rådene ganske mye.