Werkt software voor fotoherstel voor RAW-bestanden?

Ik heb per ongeluk een reeks RAW-fotobestanden van mijn camerakaart verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en nu probeer ik uit te zoeken wat de beste manier is om ze te herstellen. Ik heb hulp nodig bij het vinden van betrouwbare fotorecoverysoftware voor RAW-bestanden die echt werkt zonder de kaart te beschadigen of de beeldkwaliteit te verlagen.

Ik heb al vaker dan me lief is verwijderde foto’s en video’s van kaarten moeten terughalen. Een verkeerde tik in de camera. Een haperende SD-kaart. Ik was moe na een lange shoot en deed iets stoms. Na dat alles bleef één ding me bij. Wat je in de eerste minuut doet, is belangrijker dan welke herstelapp je later kiest.

Als je bestanden bent kwijtgeraakt, stop dan nu meteen met het gebruiken van de kaart of schijf. Maak geen extra opnames. Plak er geen nieuwe bestanden op. Formatteer hem niet opnieuw. In veel gevallen staan de verwijderde gegevens er nog steeds op totdat nieuwe gegevens eroverheen worden geschreven. Blijf je naar de kaart schrijven, dan dalen je kansen snel.

Zodra de kaart niet meer in gebruik is, zijn dit de tools waar ik naar zou kijken.

1. Disk Drill

Dit is meestal waar ik begin. Niet omdat het magie is, maar omdat het vaak een behoorlijk goed midden vindt. Het is eenvoudig genoeg voor gewone mensen, en het werkt met de spullen die de meesten van ons hebben liggen: SD-kaarten, USB-sticks, externe schijven, SSD's.

Het onderdeel waar ik steeds op terugkwam, was de op camera's gerichte gegevensherstel. Als je ooit hebt geprobeerd beelden te redden van een drone, een actioncam of een mirrorless camera, dan heb je gezien hoe sommige tools clips terughalen die er eerst prima uitzien, maar daarna weigeren af te spelen. Disk Drill doet het beter dan de meeste als het gaat om gesplitste of gefragmenteerde video, en het ondersteunt ook veel RAW-fototypen.

Wat ik goed vond:

1. Eenvoudige interface, makkelijk om doorheen te navigeren
  2. Leest de meest gangbare foto- en videoformaten
  3. Geavanceerd cameraherstel helpt bij opgebroken videobestanden
  4. Voorbeeld bekijken voordat je bestanden herstelt
  5. Werkt op Windows en Mac

Wat me irriteerde:

1. Je hebt de betaalde versie nodig voor volledig herstel
  2. Diepe scans duren lang, vooral op grotere kaarten

2. R-Studio

Deze voelt alsof hij is gemaakt voor mensen die hun weg in opslagproblemen al kennen. Ik heb het gebruikt wanneer een kaart er slecht aan toe was, met een beschadigd bestandssysteem, een vreemd partitieprobleem, dingen waar eenvoudigere apps niet goed mee omgingen. Het haalde gegevens van kaarten die ik eigenlijk al had afgeschreven.

Toch zou ik het niet geven aan iemand die een grote groene herstelknop wil en verder niets. De indeling is druk. Er gebeurt veel. Als je nog nooit professionele herstelsoftware hebt gebruikt, voelt het in het begin als te veel.

Wat het goed doet:

1. Sterke herstelresultaten
  2. Goed met beschadigde bestandssystemen
  3. Gedetailleerde scan- en herstelopties
  4. Werkt met een breed scala aan opslagconfiguraties

Waar het tekortschiet:

1. Kost tijd om te leren
  2. De interface is vrij technisch
  3. De prijs is hoger dan die van veel alternatieven

3. PhotoRec

Als je iets gratis wilt, is dit degene die ik steeds weer voorbij zie komen. Het is open-source en er zit geen limiet op hoeveel gegevens je herstelt. Ik heb het ooit gebruikt op een geformatteerde kaart toen ik geen plan B had, en het haalde meer terug dan ik had verwacht.

Het werkt door rechtstreeks vanaf het apparaat naar bestandssignaturen te zoeken in plaats van op het bestandssysteem te leunen. Daarom vindt het nog steeds bestanden op beschadigde of opnieuw geformatteerde media. Het vervelende deel is het opruimen na de scan. Bestandsnamen zijn vaak weg. De mapstructuur is ook weg. Je krijgt de bestanden en daarna sorteer je de rommel zelf.

Waarom mensen erbij blijven:

1. Gratis, geen herstelbeperking
  2. Ondersteunt een enorm aantal bestandstypen
  3. Werkt goed op beschadigde of geformatteerde kaarten
  4. Beschikbaar voor Windows, macOS en Linux

Waarom sommige mensen halverwege afhaken:

1. Opdrachtregelinterface
  2. Originele bestandsnamen blijven meestal niet behouden
  3. Mappen worden niet hersteld
  4. Het sorteren van resultaten duurt eeuwig bij grote herstelacties

Andere namen die het bekijken waard zijn

1. Recuva bestaat al eeuwen, en ja, mensen noemen het nog steeds niet voor niets. Als je kaart in orde is en je bestanden alleen per ongeluk hebt verwijderd, is het vaak voldoende. De interface is eenvoudig en de gratis versie dekt basiswerk. Ik zou er niet op vertrouwen bij een kapotte kaart of een rommelige herstelsituatie.

2. DiskDigger duikt vaak op in discussies over fotoherstel, vooral wanneer Android ter sprake komt. Het is lichter dan veel desktop-herstelpakketten en de werkwijze is vrij direct. Voor eenvoudig herstel van verwijderde afbeeldingen is het logisch. Voor grote SD-kaarten vol RAW-foto’s of beschadigde videoclips zie ik niet dat mensen er evenveel vertrouwen in hebben.

Herstelsoftware is maar de helft van het verhaal. Nadat je je bestanden terug hebt, of een deel ervan, is het de moeite waard om het deel van je proces te verbeteren waardoor dit kon gebeuren. Betere back-ups. Minder verwijderen in de camera. Blijf geen kaarten gebruiken die eerder al vreemd gedrag vertoonden.

Ik zou geen wonderen verwachten van welke app dan ook. Maar als je vroeg stopt met schrijven naar de kaart en het juiste hulpmiddel gebruikt voor het soort schade waarmee je te maken hebt, zijn je kansen veel beter dan mensen denken.

Ja, software voor RAW-fotoherstel werkt, als de bestanden zijn verwijderd en niet zijn overschreven.

Voor RAW-bestanden hangt je beste kans af van wat er met de kaart is gebeurd.

1. Als je alleen per ongeluk bestanden hebt verwijderd:
    Gebruik eerst iets eenvoudigs. Disk Drill is een solide keuze voor RAW-fotoherstel op SD-kaarten. Het herkent veelgebruikte RAW-formaten zoals CR2, CR3, NEF, ARW, DNG, ORF en RAF. De voorbeeldweergave helpt om te zien wat nog intact is vóór herstel.

2. Als de kaart is geformatteerd:
    Hier wijk ik op één punt een beetje af van @mikeappsreviewer. Ik zou niet beginnen met de meest geavanceerde app, tenzij de kaart beschadigd is. Bij een schone onbedoelde formattering doen tools met sterke signatuurgebaseerde scans het voor foto’s vaak beter dan mensen verwachten. PhotoRec is lelijk, ja, maar het herstelt RAW-bestanden goed als je originele bestandsnamen niet belangrijk vindt.

3. Als de kaart bestandssysteemfouten heeft:
    Gebruik een tool die is gemaakt voor beschadigde media. R-Studio past hier goed. Het is niet leuk om te leren, maar het verwerkt rommelige kaarten beter dan lichte apps.

Wat je nu moet doen:
Stop met het gebruiken van de kaart.
Plaats hem in een kaartlezer.
Herstel naar je computer, niet terug naar de kaart.
Voer eerst een scan uit met Disk Drill.
Als die bestanden mist, probeer dan PhotoRec als tweede poging.

Nog een nuttige thread om opties te vergelijken:
beste software voor SD-kaartherstel voor verwijderde RAW-foto’s en camerabestanden

Als de kaart niet opnieuw is gebruikt, zijn je kansen best behoorlijk. Als je na het verwijderen meer foto’s hebt gemaakt, daalt de kans op herstel snel.

Ja, RAW-herstelsoftware kan absoluut werken, maar RAW-bestanden zijn iets minder vergevingsgezind dan JPEG’s als er iets is overschreven.

Klein meningsverschil met @mikeappsreviewer en @viajantedoceu over één ding: ik zou niet steeds dezelfde kaart door allerlei herstelapps halen, tenzij je eerst een image van de kaart maakt. Elke volledige scan belast onbetrouwbare media en kan de situatie verergeren als de kaart al vreemd doet. Maak indien mogelijk eerst een kloon of image van de kaart en herstel daarna vanaf die image.

Voor daadwerkelijke RAW-ondersteuning moet je controleren of de app het formaat van je camera herkent: CR2, CR3, NEF, ARW, RAF, ORF, DNG, enz. Dat is belangrijker dan flitsende marketing. Disk Drill is een redelijke keuze omdat het veel RAW-formaten ondersteunt en makkelijk te doorzoeken is, vooral als je previews wilt en minder gedoe. Als de kaart fysiek in orde is en de bestanden alleen zijn verwijderd, is dat waarschijnlijk het makkelijkste startpunt.

Nog een nuttige bron als je bredere meningen uit de community wilt: echte feedback uit de community over Disk Drill voor herstel van foto’s en RAW-bestanden

Als bestandsnamen erg belangrijk zijn, herstellen sommige tools wel de data maar niet de oorspronkelijke structuur, en dat is ontzettend irritant. Dus ja, de software werkt. De echte vraag is of de kaart na het verwijderen opnieuw is gebruikt. Zo niet, dan zijn je kansen nog steeds behoorlijk goed.

Ja, RAW-herstelsoftware kan werken, maar ik zou één nuance toevoegen aan wat @viajantedoceu, @caminantenocturno en @mikeappsreviewer zeiden: succes hangt niet alleen af van verwijderen versus formatteren. Het hangt er ook van af of je camera RAW-bestanden aaneengesloten of in fragmenten heeft weggeschreven, wat gedeeltelijk herstel kan beïnvloeden.

Als de kaart stabiel is, zou ik nog steeds beginnen met Disk Drill omdat het makkelijker is om de resultaten te inspecteren voordat je een enorme batch herstelt.

Voordelen van Disk Drill

• Ondersteunt gangbare RAW-typen zoals CR2, CR3, NEF, ARW, DNG, RAF
  • Voorbeeldweergave is handig om intacte bestanden te controleren
  • Overzichtelijkere interface dan de meeste hersteltools
  • Goed voor eenvoudige gevallen van per ongeluk verwijderen

Nadelen van Disk Drill

• De beste functies zijn betaald
  • Diepe scans kunnen even duren
  • Bij zwaar beschadigde kaarten is het niet mijn eerste keuze

Eén ding waar ik het licht mee oneens ben: focus niet alleen op kan het het bestand vinden. Voor RAW-fotografen zijn metadata ook belangrijk. Sommige hersteltools halen de afbeeldingsgegevens terug, maar verliezen originele namen, mapstructuur of datuminfo, wat funest is als je later een hele shoot moet sorteren.

Dus mijn mening:

• Gezonde kaart, per ongeluk verwijderd: Disk Drill
  • Gratis nodig en bestandsnamen maken niet uit: PhotoRec
  • Beschadigde kaart of rare bestandssysteemproblemen: R-Studio

Herstel ook eerst een paar voorbeeld-RAW-bestanden en open ze in Lightroom, Capture One of de software van je camerafabrikant voordat je alles herstelt. Een bestand dat een voorbeeld laat zien, is niet altijd een bestand dat zich zonder problemen laat bewerken.